مهدی آزادواری* با توجه به تنوع ابزارهای مالی موجود در بازار سرمایه، ابزار مالی صکوک به‌عنوان یکی از ابزارهای مالی اسلامی و شایع می‌تواند مورد توجه مدیران و تصمیم‌گیران شهری به‌منظور تأمین مالی پروژه‌ها قرار گیرد.

این در حالی است که تلاش‌های بی‌وقفه حوزه معاونت مالی و اداری شهرداری تهران در حال حاضر با توجه به اتخاذ تصمیم انتشار 300میلیارد تومان اوراق یادشده در برخی پروژه‌های شهری گویای این مهم است. در شرایط کنونی، بیشترین رویکردهای تأمین مالی شهرداری‌ها متوجه بخش عوارض ساخت‌وساز و بخش مسکن است، که این مسئله خود تورم زاست و در برخی مواقع در مواجهه با رکود قیمتی ساختمان بودجه شهرداری‌ها را بحرانی می‌کند، لذا با توجه به آمار و ارقام موجود از وضعیت نقدینگی در کشور ظرفیت‌های مناسبی برای تأمین منابع مالی پروژه‌های شهری وجود دارد که تنها نیازمند افزایش میزان شناخت ابزارهای مالی اسلامی است.

بدین‌ترتیب شناخت و فرهنگسازی‌ در زمینه استفاده از ابزارهای مالی متنوع در تأمین مالی پروژه‌ها می‌تواند هم افزایی مناسبی در استفاده و به کارگیری از منابع کوچک را برای حصول به اهداف کلانشهری فراهم آورد. در این شرایط با استفاده از سرمایه مردمی و مشارکت آنها در فعالیت‌ها می‌توان آنها را در سود حاصله شریک کرد، با این تفاوت که پیروی از اینگونه ابزارهای مالی همراه با مدیریت حرفه‌ای و مقررات خاص و دارای نتیجه‌ای به‌مراتب بهتر از برخی اقدامات انفرادی است.

رشد بی‌سابقه بازار صکوک در کشورهای اسلامی و حتی غربی گویای اهمیت به کارگیری ابزار مالی اسلامی مذکور است؛ به‌نحوی که طبق گزارش بانک توسعه اسلامی در سال 2006ارزش بازار صکوک منتشره در جهان حدود 50میلیارد دلار بوده است.

با این تفاسیر اینگونه می‌توان اظهار داشت که برای پروژه‌های شهرداری می‌توان هم‌اکنون اوراق مشارکت و صکوک مرابحه منتشر کرد؛ ضمن آنکه صکوک مرابحه بیشتر برای تأمین مالی سرمایه‌های در گردش صادر می‌شود اما اوراق مشارکت استصناع یا صکوک اجاره (که ازجمله ابزارهای مالی هستند) برای این منظور به‌کار گرفته می‌شوند. امید است تا با همراهی و حمایت تمامی مدیران شهری زمینه استفاده از این نوع ابزار مالی اسلامی در حوزه شهری فراهم آید تا ضمن پوشش برخی از نیازهای مالی شهری و در نهایت افزایش رفاه و توسعه پایدار شهری زمینه توسعه بازار سرمایه کشور نیز فراهم‌ آید.

* کارشناس ارشد بازارهای مالی

 

کد خبر 180015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز