گروه ادب وهنر: برنامه‌های گفت‌وگو محور از برنامه‌های محبوب تلویزیونی محسوب می‌شوند، خصوصا اگر مهمانان برنامه از چهره‌های بنام و محبوب عرصه‌های مختلف باشند.

گفتگوی تنهایی

 به مناسبت ایام ‌ماه مبارک رمضان شبکه چهار برنامه‌ای به اسم گفتگوی‌تنهایی در 30قسمت 30دقیقه‌ای تهیه و تولید کرده‌است. این برنامه براساس یک گفت‌وگوی صمیمی با شخصیت‌های محبوب مردم شکل گرفته ‌است، گفت‌وگویی خودمانی با هدف بیان تأثیرات معنویت در زندگی شخصی آنها.

مهدی مینایی تهیه‌کننده این برنامه درباره ایده اولیه این برنامه می‌گوید: «در ابتدا ایده این برنامه را با رحمان سیفی آزاد، مدیرگروه فیلم و نمایش شبکه چهار مطرح کردیم و سپس در جلساتی که داشتیم، این ایده پخته‌تر و کامل‌تر شد. در این جلسات به ترکیب مهمانان، مضامین و سؤالات برنامه پرداختیم و در نهایت چند موضوع انتخاب کردیم که درحال و هوای تجربیات اخلاقی، تجربیات زندگی، باور قلبی، ایمان و نگاه به هستی و آفرینش بود و تصمیم گرفتیم که این گفته‌ها را به شکل غیرمستقیم و نه به شکل رایج مطرح کنیم.»

در این برنامه سعی شده به شکل غیرمستقیم به مضامین پرداخته شود تا مفاهیمی حول‌محور تجربیات اخلاقی از زبان شخصیت‌های دوست‌داشتنی برای مردم بازگو شود. از سوی دیگر این برنامه چهره‌محور است. هنرمندان عرصه‌های سینما، تئاتر‌، تلویزیون و موسیقی و شخصیت‌های فرهنگی همچون کمال تبریزی‌، پرویز پورحسینی، ریما رامین‌فر، ستاره اسکندری‌، هنگامه قاضیانی، آریا عظیمی‌نژاد‌، مازیار فلاحی، رضا کیانیان، شهاب حسینی‌، امین زندگانی، پژمان بازغی، سیامک انصاری‌ و خیلی‌های دیگر در این برنامه‌ حضور دارند و از نگاهشان به زندگی‌، کارهایی که تاکنون انجام داده‌اند و همه آنچه را که به درونشان مربوط می‌شود صحبت می‌کنند. مینایی در مورد انتخاب مهمانان می‌گوید: «لیستی از مهمانان مورد نظر با فضای گفت‌وگو تهیه کردیم. البته خیلی از مهمانان با وجود تمایل برای حضور در این برنامه، به‌دلیل اینکه فصل تابستان فصل پرکاری برای هنرمندان موسیقی، تئاتر، تلویزیون و سینماست و سر پروژه‌های تلویزیونی و یا سینمایی بودند نتوانستند سرکار حاضر شوند.» گروه سازنده برنامه گفتگوی‌تنهایی با فاصله کمی از‌ماه مبارک رمضان ضبط برنامه را شروع کردند تا آن را به نخستین روز این‌ماه برسانند. با این حال سازندگان برنامه همچنان روی جذابیت بصری و جنبه‌های تکنیکی کار می‌کنند تا ریتم حفظ شود. البته بخشی از جذابیت این برنامه به حضور مهمانان برمی‌گردد.

وی درباره نقش پررنگ مهمان برنامه می‌گوید: «ما در گفتگوی‌تنهایی با حذف مجری یک کار هوشمندانه انجام دادیم تا حالات و احوالات مهمانان بی‌واسطه در معرض مخاطب قرار گیرد. نباید فراموش کنید که برخی از این مهمانان در برنامه‌های دیگر حضور داشته‌اند اما سؤالاتی که از این مهمانان می‌شود براساس نیاز برنامه گفتگوی‌تنهایی و از جنس این برنامه است.» گفتگوی‌تنهایی با حضور یک مهمان برگزار می‌شود، امری که به خواسته گروه صورت گرفته تا گفت‌وگویی از جنس تنهایی شکل بگیرد. مینایی دراین باره تصریح می‌کند: «ما می‌خواستیم که گفتگوی‌تنهایی شکل بگیرد. به همین دلیل فضایی خارج از زواید مرسوم طراحی کردیم تا تمرکز بیننده روی مفاهیم و مضامین گفت‌وگو باشد و گرنه روال برنامه‌های گفت‌وگو محور مشخص است. روالی که براساس مصاحبه، مصاحبه‌شونده و محتوا شکل می‌گیرد. ما تلاش کردیم در این ساختار جدید، فرد در خودش غور کند و تجربیات شخصی و حال و هوای درونی خود را برای مخاطب واگویه کند. البته این شکل از برنامه می‌تواند مشکلاتی از قبیل ریتم به همراه داشته باشد. اما تلاش شده ریتم برنامه افت نکند تا مخاطب با ما همراه شود. از سوی دیگر موضوع برنامه را براساس بحث‌های جالب و دوست‌داشتنی از دل گفت‌وگوهای ضبط شده یک ساعته انتخاب کرده‌ایم.»

صحنه خالی و مهمان برنامه که اغلب از چهره‌های مطرح سینما و تئاتر است. مهمانان برنامه از خود و احساسات خود می‌گویند، طبیعی است که در این مرحله برای مخاطب دلمشغولی‌های فلان چهره سینما مطرح است گویی که دست‌اندرکاران برنامه هم بر این موضوع تأکید دارند. مینایی در این‌باره می‌گوید: «بله ما هم بر شخص مهمان تأکید داریم اما با توجه به مفاهیم و مضامینی که مبنای این برنامه است؛ سؤال‌ها و جواب‌هایی طراحی کردیم که باعث نزدیکی فضای مخاطب و هنرمند می‌شود؛ به همین دلیل ما زواید صحنه را حذف کردیم تا گفت‌وگو بیشتر شنیده و دیده بشود. به‌عبارت دیگر کیفیت گفت‌وگو حرف اول را در این برنامه می‌زند. چون اساس و تأکید ما بر گفت‌وگویی تنهایی است، در غیراین صورت مثل دیگر برنامه‌های گفت‌وگو محور شکل می‌گرفت. به‌نظر ما مجموعه محتوا- مهمان باعث جذابیت برنامه گفت‌وگو محور می‌شود و ما با پرداختن به جزئیات تصویر مهمانان، سعی کردیم مخاطب به حس و حال واقعی آنها نزدیک شود نه بازی یا نمایش در یک سریال و فیلم!»

برای انتقال حس تنهایی گروه سازنده گفتگوی‌تنهایی از فرم، قالب و ساختار متفاوتی استفاده کردند تا پیام به مخاطب منتقل شود هرچند که تهیه‌کننده این برنامه معتقد است: «هر فرم و ساختار جدیدی خالی از اشکال نیست و ما سعی می‌کنیم با شناسایی نقاط ضعف، روزبه‌روز این روند را بهتر کنیم.»

این ساختار شامل استفاده از فضای گرافیکی، جزئیات تصویری، موسیقی مرتبط با حال وهوای مهمان و ترفندهای تصویربرداری است. مینایی در مورد این ظرافت‌ها می‌گوید: «با استفاده از این موارد مخاطب را به مهمان نزدیک می‌کنیم. ما با شناخت و آگاهی از جذابیت‌های بصری دراین برنامه استفاده کردیم.» گفتگوی‌تنهایی کاری از گروه فیلم و نمایش شبکه چهار سیماست و هر شب به‌جز یکشنبه‌ها ساعت 22:05 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

کد خبر 179914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز