شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گیاه‌خواری یک نوع رژیم غذایی است که در آن گوشت قرمز و مواد غذایی دیگری که منشاء حیوانی دارند حذف شده است.

این نوع رژیم خواص مثبتی دارد که در این مقاله به طور خلاصه به آن اشاره می‌شود؛ شاید با خواندن آن مجاب شدید کلاً گیاه‌خوار شوید و یا این که مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید. انتخاب با شماست.

گیاه‌خوارها کمتر از چاقی مفرط رنج می‌برند

رژیم غذایی بدون گوشت قرمز احتمال ابتلا به چاقی مفرط را کاهش می‌دهد.

متأسفانه گوشت قرمز می‌تواند باعث فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی برخی از سرطان‌ها شود.

کسی منکر خواص گوشت قرمز نیست. اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه‌ی این ماده‌ی غذایی مفید نیست.

اگر به زیبایی اندام یا قلبتان علاقه دارید و در عین حال نمی‌توانید گیاه‌خوار شوید حداقل مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید.

گیاه‌خواران کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند

نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهد که بیماری‌های قلبی عروقی در بین افراد گیاه‌خوار کمتر است. شاید علت این باشد که گیاه‌خواران کمتر اسیدهای اشباع شده مصرف می‌کنند و در عین حال آنتی اکسیدان‌های بیشتری دریافت می‌کنند و فیبر مصرفی آن‌ها نیز بین 50تا 100 درصد بیشتر است.

برای همین میزان کلسترول خون آن‌ها پایین است. کلسترول خون پایین نیز برابر است با سلامت رگ‌ها و در نهایت سلامت قلب شما. البته در این مورد مطالعات ضد و نقیضی وجود دارد.

گیاه‌خواران کمتر از فشار خون بالا رنج می‌برند

گیاه‌خواران کمتر از گوشت‌خواران دچار فشار خون بالا می‌شوند. احتمالاً دلیل آن برمی‌گردد به اینکه گیاه‌خواران وزن متعادل‌تری دارند، چربی‌های کمتری دریافت می‌کنند، از پروتئین‌های گیاهی استفاده می‌کنند و یا مواد معدنی دریافتی آن‌ها بیشتر است.

گیاه‌خواران کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌گیرند

معمولاً سرطان و به ویژه سرطان کولون و پروستات از گیاه‌خواران دور است. متأسفانه این دو سرطان در بین گوشت‌خواران رایج‌تر است.

گیاه‌خواران کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که گیاه‌خواران کمتر دچار دیابت می‌شوند. واقعیت این است که داشتن وزن متعادل و همچنین مصرف فیبر بیشتر به کنترل میزان قند خون کمک می‌کند. زمانی که قند خون شما متعادل باشد خطر دیابت کمتر تهدیدتان می‌کند.

توجه داشته باشید که گیاه‌خوار شدن نیز اصول خود را دارد. گیاه‌خواران به دلیل عدم مصرف گوشت در معرض کمبود برخی مواد قرار می‌گیرند. باید یاد بگیرید که چگونه پروتئین و آهن بدنتان را تأمین کنید. در حالت کلی توجه داشته باشید که مصرف میوه و سبزی‌جات تازه را در الویت برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید. شاد و سلامت باشید.

منبع: تبیان

کد خبر 179781
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز