گروه سیاسی: با تشکیل مجلس نهم و تعیین تقریبا تمامی معاونت‌های این مجلس حالا فرصت برای تشکیل هیأت نظارت بر نمایندگان فراهم آمده است.

برای تشکیل و تعیین ترکیب این هیأت تنها 36روز فرصت باقی مانده است.طبق ماده یک این طرح، هیأت نظارت در ابتدای هر دوره از مجلس و حداکثر سه‌ماه پس از انتخاب هیأت رئیسه دائمی‌ تشکیل می‌شود. بهارستان‌نشینان نهم، 16خرداد‌ماه هیأت رئیسه دائم خود را انتخاب کردند و حالا فقط 36روز دیگر فرصت باقی است تا این ترکیب مشخص شود.

ترکیب هیأت نظارت مجلس بر نمایندگان متشکل از یکی از نواب رئیس، یکی از اعضای کمیسیون‌های حقوقی و قضایی و اصل 90و چهار نفر از نمایندگان به انتخاب مجلس برای یک دوره است.اعضای هیأت رئیسه گفته‌اند بحث‌هایی در هیأت رئیسه مجلس برای معرفی یکی از نواب رئیس (محمد حسن ابوترابی فرد یا محمدرضا باهنر) انجام شده است.

کمیسیون اصل ۹۰ نیز از بین روح‌الله حسینیان و افضلی‌فر، یکی را برای عضویت در هیأت نظارت انتخاب کرده و به مجلس معرفی خواهد کرد. درباره بقیه اعضا هنوز صحبتی نشده اما آنچه جالب توجه است اینکه برخی نمایندگان از طرح دوفوریتی فراکسیون اصولگرایان مجلس برای اصلاح طرح نظارت بر نمایندگان خبر داده‌اند که ممکن است باز این طرح را دستخوش تغییر کند؛ طرحی که از سال 89روی آن کار شده و هنوز رضایت خاطر نمایندگان را فراهم نکرده است.

در واقع به بعداز آنکه نمایندگان در سال89 به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند و در آن دیدار بحث‌هایی درباره تدوین سازوکاری نظارتی روی نمایندگان پیش آمد بررسی این طرح در مجلس کلید خورد.پس از وقفه‌ای طولانی و ابراز بی‌اطلاعی نمایندگان مجلس از وضعیت ‌و سرنوشت طرح نظارت مجلس بر نمایندگان، سرانجام این طرح جنجالی که امید به تاریخی شدن آن نیز به‌وجود آمده بود، از کمیسیونی مشترک متشکل از 23نماینده مجلس سر درآورد و کارگروه منتخب کمیسیون نظارت بر نمایندگان مجلس نیز به‌دلیل اهمیتی که این طرح برای نمایندگان داشت،

حدود دو‌ماه به بررسی این طرح پرداخت و با برگزاری چندین جلسه، طرح مذکور را در 14ماده تصویب کرد و آن‌را به کمیسیون مشترک نظارت بر نمایندگان مجلس سپرد و این کمیسیون هم در جلساتی طرح مذکور را نهایی کرد.پس از این کش‌وقوس‌ها بالاخره این طرح روز 20اردیبهشت سال 90به صحن علنی مجلس رسید و مهدی کوچک‌زاده و علی مطهری نمایندگان تهران و محمدمهدی شهریاری نماینده بجنورد به‌عنوان مخالفان کلیات طرح مذکور و نورالله حیدری نماینده اردل، محمود احمدی‌بیغش نماینده شازند و محسن کوهکن نماینده لنجان به‌عنوان موافقان کلیات این طرح در صحن علنی نطق کردند.

مجلس این طرح را در مهرماه سال 1390به تصویب رساند و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال کرد، اما این شورا، بخش‌هایی از آن را خلاف قانون اساسی تشخیص داد و طرح را برای رفع ایراد به مجلس بازگرداند، مجلس نیز در 15فروردین 1391ایرادات شورای نگهبان را برطرف کرد و بالاخره این طرح به تصویب نمایندگان رسید و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد.

سرانجام نمایندگان مجلس در تاریخ 19فروردین 1391وارد اصلاح ایرادات مجدد شورای نگهبان شدند و بالاخره طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان به تصویب رسید؛ طرحی که برخی نمایندگان شاخص مجلس، ‌آن‌را آبکی و مانند شیر بی‌یال و دم و اشکم نامیدند.

کد خبر 179496
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز