موضوع نظارت بر نمایندگان نخستین بار خرداد سال 89توسط مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس هشتم مطرح شد و در یک روند طولانی و بعد از حدود دو سال، سرانجام در اواخر عمر مجلس هشتم نهایی شد.

درخصوص این قانون که برای نخستین بار در مجلس نهم اجرایی خواهد شد با عبدالرضا مصری، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس نهم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  • طرح نظارت بر نمایندگان چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

طبق قانون بعد از تشکیل هر دوره مجلس فرصت سه ماهه‌ای برای تشکیل هیأت نظارت بر نمایندگان وجود دارد. در حال حاضر مقدمات تشکیل هیأت نظارت بر نمایندگان فراهم شده و بعد از تهیه فرم‌های مربوطه در این رابطه ان‌شاءالله در فرصت قانونی، هیأت نظارت بر نمایندگان تشکیل خواهد شد.

  • مجلس نهم برای نظارت بر نمایندگان جدیت کافی دارد؟

حتما. نظارت بر نمایندگان قانون است و مجلس مکلف به اجرای آن است و ان‌شاءالله اجرا هم خواهد شد.در مجلس هشتم این قانون قابل انجام نبود چون براساس این قانون باید از ابتدای تشکیل مجلس، هیأت نظارت بر نمایندگان تشکیل شود و روند نظارت شکل بگیرد درحالی‌که این قانون در انتهای مجلس هشتم تصویب شد و امکان اجرا نداشت.

  • برای اجرای درست این قانون چه تدابیری دیده‌اید؟

بله. متأسفانه این عدم‌جدیت وجود داشت. من خاطرم هست در مجلس هفتم ما این طرح را تهیه کرده بودیم اما رأی نیاورد. البته فکر نمی‌کردیم رأی نیاورد. الان هم ما براساس قانون مکلف به اجرای آن هستیم و به امید خدا اجرا خواهیم کرد. الان این قانون سازوکار مشخصی دارد و مشکل خاصی برای اجرای آن وجود ندارد و همان روندی که برای نظارت بر مسئولان نظام وجود دارد در مورد نمایندگان نیز به اجرا درخواهد آمد.

  • قانون نظارت بر نمایندگان را کارآمد می‌دانید؟

بله. شما اگر یک بررسی در مورد تمام تخلفات بزرگی که در کشور رخ داده است مانند پرونده تخلف سه هزار میلیاردی و سایر موارد از این دست انجام دهید می‌بینید که از ابتدای انقلاب تا‌کنون حتی 10مسئول نیز در تمام پرونده‌های قضایی دخالت نداشته‌اند و اساسا سراغ نداریم که یک وزیر یا نماینده مجلس تخلف اقتصادی داشته باشد. این نشان می‌دهد که بدنه مدیریتی کشور سالم است. البته نظارت باید باشد و هست اما ما باید به‌دنبال اصلاح سیستم‌ها باشیم در این صورت برای همه مسئولین در همه سطوح خودبه‌خود امکان تخلف وجود نخواهد داشت.

  • از صحبت‌های شما اینگونه برداشت می‌شود که محوریت نظارت قرار است با موضوعات اقتصادی و تخلفات مالی باشد. آیا برای کاهش تخلفات اداری و رعایت نظم جلسات هم برنامه‌ای وجود دارد؟

عموما نظارت در مسائل مالی مطرح می‌شود. در باقی مسائل نماینده کار خودش را به‌طور طبیعی انجام می‌دهد. خوشبختانه ما در مجلس نهم شاهد هستیم که جلسات به‌صورت منظم و بدون تأخیر در حال برگزاری است و مشکلی از این بابت وجود ندارد. هرچند الان به لطف خدا چارچوبی تهیه شده که فعالیت‌ها و آمار میزان حضور و مشارکت نمایندگان در پایان دوره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

  • این ارزیابی به چه صورت انجام خواهد شد؟ در قانون آمده؟

نه این جزو وظایف عادی هیأت رئیسه است.

  • اما قبلا چنین ارزیابی‌ای وجود نداشت؟

چرا وجود داشت اما فقط به‌خود نماینده اعلام می‌شد اما الان ما به‌صورت روزانه می‌توانیم حتی ریزفعالیت‌های نمایندگان در مجلس را اعلام کنیم. اینکه در چه بحث‌هایی مشارکت کرده است. چه در کمیسیون و چه در صحن. حتی این آمار به روز و ثانیه موجود است.

  • این ارزیابی در اختیار مردم هم قرار خواهد گرفت؟

اگر احساس کنیم به درد مردم می‌خورد بله ولی همه‌‌چیز به درد همه کس نمی‌خورد.

  • اما این گزارش قطعا به مردم در ارزیابی دقیق میزان فعالیت نمایندگان منتخب‌شان کمک خواهد کرد؟

شما تا‌کنون دیده‌اید جایی اعلام شود مثلا استاندار چند ساعت سر کارش حاضر شده و چند ساعت غیبت داشته است؟ یا فلان وزیر در چند جلسه شرکت کرده؟ اینها مسائل داخلی است. نتایج باید برای مردم اهمیت داشته باشد نه روند. مردم می‌خواهند بدانند فلان کار در مجموع به کجا رسید و چقدر مشکلات آنان حل شد. اینکه فلان نماینده چقدر در جلسات مشارکت داشت برایشان مهم نیست.

کد خبر 179098
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز