سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

جواد عزیزی: اگر با دزدی روبه‌رو شوید که تیغه چاقویش را به طرفتان نشانه رفته و تهدیدتان می‌کند که همه پول‌هایتان را به او بدهید، چه‌ عکس‌العملی نشان می‌دهید؟ با او درگیر می‌شوید تا مالتان را حفظ کنید یا هر چه دارید دو دستی تقدیم جناب دزد می‌کنید تا جانتان را نجات دهید؟

پیش از پاسخ دادن به این سؤال، نکته مهمی را باید درنظر گرفت. اینکه سرقت‌های همراه با تهدید و ضرب و جرح که این روزها آن را با عنوان زورگیری می‌شناسند، بیشتر توسط سارقانی صورت می‌گیرد که سن و سال کمی دارند و عموما به مواد‌مخدر، مخصوصا شیشه معتادند. اصلا به همین دلیل است که آنها مرتکب سرقت می‌شوند؛ چرا که می‌خواهند با پول دزدی، هزینه خرید مواد را تأمین کنند.

در چنین شرایطی، برای این‌دست از سارقان، ارتکاب هر جرمی دور از انتظار نیست. آنها برای رسیدن به هدفشان از هر سلاحی که در اختیار دارند استفاده می‌کنند و برایشان فرقی نمی‌کند که سرنوشت طعمه‌شان چه می‌شود. به همین دلیل است که هر از گاهی در صفحه حوادث روزنامه‌ها خبر از جنایتی منتشر می‌شود که عامل آن یک سارق زورگیر بوده.

سارقی که هنگام سرقت با مقاومت طعمه‌اش روبه‌رو شده و برای رسیدن به هدفش، دست به جنایت زده است.بی شک این دسته از سارقان ده‌ها‌بار خطرناک‌تر از سارقان حرفه‌ای هستند. چرا که سارق حرفه‌ای نه‌تنها در سرقت تبحر دارد که از عواقب جرم هم به خوبی آگاه است.

دزد حرفه‌ای خوب می‌داند که تفاوت میان مجازات قتل و سرقت مانند تفاوت میان مرگ و زندگی است. به همین دلیل هنگام استفاده از چاقو همیشه مراقب است که به طعمه‌اش آسیب زیادی وارد نکند. اما زورگیرهای امروزی که بیشتر آنها را دزدان غیرحرفه‌ای و کم سن و سال تشکیل می‌دهند نه‌تنها از تفاوت مجازات‌ها بی‌خبرند، که روش استفاده از چاقو را هم نمی‌دانند.

به همین دلیل است که اگر با مقاوت طعمه‌شان روبه‌رو شوند، حتی ممکن است دست به جنایت بزنند. درست مثل ماجرایی که اواخر سال 88رخ داد و یکی از دردناک‌ترین پرونده‌های جنایی را ورق زد. ماجرایی که در جریان آن سه سارق نوجوان در منطقه مجیدیه تهران برای سرقت کیف مرد میانسالی به او حمله کردند و وقتی با مقاومت وی روبه‌رو شدند، با چاقو ضربه‌ای به قلب او وارد کردند و وی را به قتل رساندند.

این حادثه تنها یک نمونه از جنایاتی است که به‌خاطر سرقت یک مشت پول رخ داده و نه‌تنها جان مالباخته را گرفته که سارق را پای چوبه دار برده است. حال این سؤال مطرح می‌شود که در برابر زورگیران چه باید کرد؟ به‌خاطر داشته باشید که زورگیری ازجمله جرائم خشن محسوب می‌شود و این یعنی، پلیس وظیفه دارد با حساسیت و شدت بیشتری با این جرم برخورد کند. پس بهترین گزینه در هنگام مواجه شدن با سارقی که چاقویش را به طرفتان نشانه رفته، درگیر نشدن با اوست. دستگیری سارقان را بهتر است به پلیس واگذار کنید و به جای درگیر شدن با او، به چهره، موتور یا خودرواش دقت کنید تا با به‌خاطر سپردن مشخصات کامل او، پلیس را در دستگیری سارق زورگیر یاری دهید.

کد خبر 179467
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز