همشهری آنلاین: معاون بورس وزارت علوم گفت: مقامات بانک مرکزی به ما اعلام کردند که برنامه خاصی در ارتباط با حذف ارز دانشجویی نداشته و دستوری نیز تاکنون در این زمینه صادر نشده است.

حسن مسلمی نائینی در گفتگو با مهر در واکنش به مطرح شدن موضوع فرار مغزها در رسانه ها اظهار داشت: به نظر می رسد بحث فرار مغزها صحیح نبوده و بهتر است بجای آن از واژه مهاجرت نخبگان استفاده شود و تعدادی از این دانشجویان پس از دریافت مدرک و کسب اطلاعات لازم به کشور خواهند گشت.

معاون بورس وزارت علوم با یادآوری تخصیص بورس و کمکهای مالی دیگر به دانشجویان نخبه کشور توسط دانشگاهها، دولتها و بنیادهای خارجی که تعداد آنها به بیش از یک هزار مورد در سال می رسد، اظهار داشت: این دانشجویان نیازی به ارز دانشجویی نداشته و متقاضی نیز نیستند، حتی اگر ارز دریافت کنند به عنوان پس‌اندازی برای آنها محسوب شده تا در صورت برگشت به کشور بتوانند از آن استفاده کنند.

مسلمی نائینی ابراز امیدواری کرد که دریافت این مبلغ خود باعث انگیزه برگشت دانشجویان به کشور شود.

به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، ظرفیت پایین دوره های تحصیلات تکمیلی در داخل کشور و حجم بالای متقاضیان ادامه تحصیل در این مقاطع، باعث اعزام دانشجویان به دانشگاههای خارج از کشور و پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در خارج توسط آنها می شود و در صورت عدم تامین ارز مورد نیاز آنها ممکن است با مشکلات متعددی روبرو شده و حتی افراد سودجو از این فرصت استفاد کنند.

وی بر این باور است که در صورت تزریق هزینه های تحصیلی دانشجویان خارج از کشور به نحو درست، به راحتی زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت دانشگاهها میسر خواهد شد.

نائینی اعلام کرد که بیش از 15 هزار عضو هیات علمی استادیار به بالای داخل کشور، بدون استفاده از بورس دولت در خارج از کشور تحصیل کرده و هم اکنون در داخل کشور مشغول به کار و خدمت هستند.

کد خبر 179412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز