دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

التهاب روده‌ها شامل دو بیماری التهاب زخمی قولون و بیماری کرون است.

علائم مشابه این دو بیماری، شامل خستگی، اسهال مزمن، کاهش وزن، چنگه‌های شکمی و گاهی تب است. بیماری التهابی روده تنها ناراحتی جسمی به همراه ندارد بلکه گفته می‌شود بیشتر افراد گرفتار بیماری التهابی روده دچار اضطراب و افسردگی ناشی از بیماری نیز می‌شوند.

حساسیت‌های غذایی ازجمله ناتوانی در هضم شیر و فراورده‌های لبنی که به آن عارضه عدم‌تحمل لاکتوز نیز گفته می‌شود از دیگر گرفتاری‌های این بیماری است. پزشکان معمولا هر نوع بیماری التهابی روده را با تجویز کورتیکواستروئیدها یا برخی داروهای ضد‌التهابی درمان می‌کنند اما متأسفانه این داروهای شیمیایی عوارضی چون جوش، تاری دید، افزایش وزن و برخی علائم گوارشی را به همراه دارد.

اما گیاه درمانگران برای درمان بیماری التهابی روده چند پیشنهاد دارند که زیرنظر متخصص و مشاوره با پزشکان می‌توانید به آنها عمل کنید. نخستین ترکیب ضد‌بیماری التهابی روده کوئرستین است که غنی‌ترین منبع آن پوست پیاز است. باتوجه به اینکه در غالب فرهنگ‌ها پوست پیاز خورده نمی‌شود، می‌توان پیاز را با پوست در سوپ انداخت و قبل از خوردن پوست نازک آن را دور ریخت. در ضمن کوئرستین خالص نیزدر فروشگاه گیاهان دارویی فروخته می‌شود.

مصرف چای نیز به‌خاطر تانن موجود درآن برای تسکین ناراحتی‌های گوارشی (به‌تأیید کمیسیون تخصصی گیاهان دارویی آلمان) مفید است. برخی از گیاه‌درمانگران نیز مخلوط‌های گیاهی شامل شنبلیله، زنجبیل، ریشه شیرین‌بیان و گل سپاس را برای تسکین گرفتگی ماهیچه‌ای ازجمله ماهیچه‌های روده توصیه می‌کنند.

مطالعه دانشمندان ایتالیایی روی سنبل‌الطیب نشان داده است این گیاه نیز برای تسکین گرفتگی‌های ماهیچه‌های صاف مانند ماهیچه‌های دیواره روده مؤثر است. سنبل‌الطیب همچنین به کاهش تنش و فشار روانی ناشی از بیماری التهابی روده کمک می‌کند.

کد خبر 179340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز