شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

بدن انسان‌ها برای مبارزه با مهاجمانی که وارد بدن می‌شوند ماده‌ای شیمیایی به نام هیستامین آزاد می‌کند.

این ماده نیز به‌نوبه خود با آزاد شدن در بدن با ایجاد خارش، عطسه و برخی دیگر از علائمی که امروزه به‌عنوان علائم آلرژیک شناخته می‌شوند، افراد را دچار آلرژی می‌کند. از نظر پزشکی آلرژی واکنش غیرعادی به مواد معمول است که از واکنش بیش از حد دستگاه ایمنی به آزاد شدن هیستامین ناشی می‌شود. آلرژی می‌تواند نسبت به بسیاری از چیز‌ها اتفاق بیفتد از گرده گل‌ها گرفته تا انواع غذا و داروها و البته گاهی به مرگ افراد نیز منجر می‌شود به‌طوری که مثلا برخی به‌خاطر آلرژی نادری که نسبت به بادام‌زمینی داشته‌اند، با استفاده ناآگاهانه از غذایی که با گرد بادام زمینی درست شده، به کام مرگ کشیده شده‌اند.

درمان پزشکی آلرژی با داروهای ضد‌احتقان، آنتی هیستامین و یا تزریق آلرژیایی است. متأسفانه داروهای ضد‌احتقان با عوارضی چون بی‌خوابی و بالا بردن فشار خون و آنتی هیستامین‌ها با عارضه خواب آلودگی بیمار را مواجه می‌کنند. به همین دلیل بدنیست بعد از مشاوره با پزشک به برخی از پیشنهاد گیاه درمانگران نیز در جلوگیری از ایجاد آلرژی توجه شود.

پیشنهاد مصرف زیاد سیر و پیاز در برنامه غذایی به‌خاطر داشتن غلظت بالای ترکیباتی مانند کوئرستین که واکنش‌های التهابی را به تأخیر می‌اندازند ازجمله پیشنهادهای گیاه درمانگران است.مصرف گیاهانی که غنی از ویتامینC هستند نیز به‌خاطر اینکه اصولا ویتامینC یک آنتی هیستامین قوی طبیعی محسوب می‌شود از دیگر توصیه‌های طب مکمل است. براساس تحقیقات افرادی که به‌طور منظم ویتامینC دریافت کرده‌اند بسیار کمتر دچار مشکلات آلرژیایی، عفونت‌های تنفسی و حملات آسم شده‌اند.

ترب وحشی نیز به گفته برخی از گیاه درمانگران اثرات بسیار مناسبی روی ناراحتی‌های آلرژیک دارد، به‌طوری‌که گفته می‌شود مصرف ماهانه چند قاشق مرباخوری ترب وحشی برای جلوگیری از حمله مجدد آلرژی کافی است. فراورده‌های بابونه نیز به شرطی که فرد دچار تب یونجه نباشد، می‌تواند به‌خاطر خواص خوب ضد‌التهاب و آلرژی‌اش مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبر 179101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز