همشهری آنلاین: مقامات بهداشت کشور کامبوج موفق به کشف راز بزرگی درباره بیماری مرموزی شده‌اند که تا به حال جان 64 کودک کامبوجی را گرفته‌است.

انستیتو پاستور در کشور کامبوج پس از آزمایش بر روی نمونه‌های جمع‌آوری شده از 24 بیمار دریافته‌است که آزمایش انتروویروس نوع  71 یا EV71 در 15 نفر از این بیماران مثبت است،‌ این ویروس عامل اصلی ابتلا به بیماری دست،‌پا و دهان که می‌تواند به ویژه در کودکان عوارض شدید عصبی به وجود آورد.

دکتر فیلیپه بوچی رییس مرکز بخش ویروس شناسی انستیتو پاستور کامبوج اعلام کرد این نتایج می‌توانند توضیح خوبی برای شیوع چنین بیماری باشند. با این‌همه یکی از مقامات سازمان بهداشت جهانی اخطار داده‌است که راز این بیماری هنوز به صورت کامل آشکار نشده‌است.

طی سه ماه گذشته،‌ 66 کودک دو تا سه ساله به این بیماری مرموز مبتلا شدند که تمامی آنها به جز دو کودک،‌به شکلی اسرار‌آمیز و پس از مشکلات تنفسی و عصبی فراوان،‌ جان خود را از دست دادند. این کودکان در آخرین ساعات زندگی خود دچار تخریب کامل ریه می‌شدند.

تشخیص ویروس EV71 در تعداد زیادی از بیماران نمی‌تواند کمک چندانی به درمان بیماری کند زیرا هیچ آنتی‌ویروس قدرتمندی برای عفونت‌های شدید EV71 وجود ندارد و هیچ واکسنی برای آن ساخته نشده‌است. سیستم ایمنی تکامل یافته بزرگسالان معمولا به خوبی می‌تواند دربرابر این ویروس مقاومت کند،‌ اما کودکان دربرابر آن بسیار آسیب‌پذیرند.

سازمان بهداشت جهانی روز گذشته هشدار داد کشف مثبت بودن تست این ویروس به معنی حل شدن مساله نمونه‌های دیگر نیست و این بیماری نیازمند تحلیل‌های بیشتر است. از سویی دیگر تعدادی از مقامات بهداشت کامبوج سازمان بهداشت جهانی را به باد انتقاد گرفته‌اند زیرا به اعتقاد آنها این سازمان موضوع را پیش از آشکار شدن حقایق رسانه‌ای کرده و موجب وحشت شهروندان کامبوجی شده‌است. 

کد خبر 176772
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز