ساخت پارکینگ اضافی در ساختمان های تهران از این پس نه تنها تخلف محسوب نمی شود بلکه مورد تشویق شهرداری نیز قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت وگو با همشهری درباره مصوبه هفته گذشته شورا از آن به عنوان گامی مهم در راستای تامین کسری پارکینگ واحدهای مسکونی یاد کرد و گفت: تا پیش از این کسانی که می خواستند پارکینگ اضافی برای واحدهای خود بسازند، با مخالفت شهرداری مواجه می شدند و شهرداری با خودداری از دادن پایان کار به آنان این طور برداشت می کرد که این پارکینگ ها بعدا به واحد مسکونی یا کاربری های دیگر تبدیل می شوند.

به گزارش گروه شهری روزنامه همشهری، مهدی چمران افزود: به همین دلیل هم اکنون بسیاری از ساختمان ها با کمبود پارکینگ روبه روست و در مواردی ساکنان واحدهایی که بیش از یک خودرو دارند مجبورند خودروهای خود را در حاشیه کوچه و خیابان پارک کنند و این امر ترافیک تهران را با مشکل جدی مواجه ساخته است.

وی گفت: شورای شهر برای جبران این مشکل در مصوبه هفته گذشته خود تسهیلاتی را درنظر گرفت تا صاحبان املاک بتوانند علاوه بر تعداد معمول،پارکینگ اضافی نیز بسازند و افراد مجبور نباشند برای پارک خودرو حاشیه معابر را اشغال کنند.

رئیس شورای شهر البته این را نیز گفت که براساس مصوبه شورای شهر تهران فضاهای مذکور در پایان کار ساختمان به عنوان پارکینگ ثبت خواهد شد و افراد حق تبدیل آن به سایر کاربری ها را ندارند.

به گفته چمران، در این مصوبه برای سازندگان پارکینگ اضافی تشویق هایی نیز درنظر گرفته شده است ازجمله اینکه عوارض تراکم بابت پارکینگ اضافی بخشوده شده و این تشویق خوبی است تا افراد بتوانند چنانچه در ساختمان فضاهای مناسبی وجود دارد به عنوان پارکینگ استفاده کنند.

وی گفت: تا قبل از این ساخت پارکینگ اضافی به عنوان تخلف محسوب می شد و مقررات چنین اجازه ای را نمی داد ولی با مصوبه هفته گذشته شورای شهر این مشکل برطرف می شود و سازندگان به ویژه در رابطه با انبوه سازی ها و آپارتمان های بزرگ تشویق خواهند شد تا علاوه بر تامین پارکینگ مورد نیاز،درصورت امکان پارکینگ اضافی نیز برای واحدها درنظر بگیرند.

رئیس شورای شهر همچنین از کمبود پارکینگ به عنوان یکی از مهمترین معضلات پایتخت یاد کرد و گفت: متاسفانه در گذشته برای مدتی فضای پارکینگ برخی ساختمان ها را فروختند تا شهرداری به جای آنها پارکینگ عمومی بسازد ولی پولی که از این بابت دریافت شده یک دهم هزینه پارکینگ هایی که باید ساخته شود هم نیست.

چمران افزود: با این حال شهرداری درصدد است تا با مشارکت بخش خصوصی تعدادی پارکینگ عمومی در سطح شهر بسازد.

رئیس شورای شهر این را هم گفت که در طرح جامع و تفصیلی تهران سعی می کنیم به گونه ای برنامه ریزی شود که همه واحدها دارای پارکینگ باشند و این موضوع به عنوان مقررات در این طرح ها اعمال شود.

کد خبر 1792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز