گروه شهری: براساس مصوبه شورای شهر نمای ساختمان‌ها به ویژه نماهای شیشه‌ای بیش از ۴ طبقه مطابق ضوابط جدید اجرا می‌شود.

شورای شهر در جلسه روز سه‌شنبه 11 مهر خود، بخش‌هایی از لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن نمای ساختمان‌ها به ویژه نماهای شیشه‌ای بیش از 4 طبقه باید مطابق مقررات ملی ساختمان و ضوابط صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مبحث زلزله و هویت بخشی سیمای شهری طراحی و اجرا شود.

به گزارش همشهری، بر اساس ماده یک این لایحه، شهرداری موظف است برای کلیه بناهای ۵ طبقه و بیشتر یا بناهای بالاتر از ۲ هزار مترمربع زیربنا و کلیه ساختمان های عمومی که متقاضی استفاده از نمای شیشه‌ای (بیش از ۴۰ درصد سطح نما) در هر طرف از سطوح نمایان ساختمان هستند مقررات مربوطه از جمله مقررات ملی ساختمان و مباحث ،۳ ۵ ، ۱۸ و ۱۹ و مبحث زلزله را اعمال کند.

همچنین به موجب این مصوبه متقاضیان صدور پروانه ساختمان برای ساختمان‌های شیشه ای (بیش از ۴۰ درصد سطح نما) ملزم به ارایه مدارک مورد نیاز از جمله نقشه‌های معماری شامل پلان ها، مقاطع نما از تمامی جبهه های نمایان ساختمان به واحد صدور پروانه ساختمان شهرداری های مناطق هستند.

بر اساس این مصوبه مالکین موظفند نقشه ها و چک لیست های تکمیل شده را که به تایید و امضاء مهندسین معمار و محاسب رسیده است به شهرداری ارایه کنند و مهندسین معمار و محاسب نیز موظفند ضوابط ملاک  عمل شهرداری و مقررات ملی ساختمان از جمله مباحث ۳ ، ۵ ، ۱۸ و ۱۹ و مبحث زلزله را در نقشه و چک لیست ها کنترل و تایید نمایند.

رئیس شورای شهر هنگام بررسی این لایحه با اشاره به اهمیت موضوع گفت: در تهیه این طرح از نظرات کارشناسی اساتید دانشگاه مرکز تحقیقات مسکن، سازمان بهینه سازی سوخت و معاونت شهرسازی شهرداری نیز استفاده شده است.

مهدی چمران افزود: در این لایحه بحث اتلاف انرژی مربوط به جداره و پنجره ساختمان ها و بحث  نماها در کنار هم دیده شده است.

وی با اشاره به ضوابط استفاده از شیشه ۲ جداره در بناها گفت: قانون در این رابطه وجود دارد ولی رعایت نمی شود و شورای شهر نیز عامل بازدارنده ای برای برخورد با متخلفان در اختیار ندارد.

چمران افزود: با توجه به این که اکثر ساختمان های شیشه ای، تجاری، اداری و دولتی هستند باید استفاده از شیشه ۲ جداره در این ساختمان ها رعایت شود و این الزام را برای ساختمان های گران قیمت می توان اعمال کرد.

حسن بیادی افزود: هیچ مالکی بدون اجازه شهرداری امکان ساخت نمای شیشه ای را ندارد و تمام نماهای شیشه ای با اجازه شهرداری ها ساخته می شود.

وی گفت: وقتی موضوع جابه جایی ۵ سانتی متری ستون بنایی را به کمیسیون ماده صد می فرستند مگر می شود شهرداری مثلاً از ساخت ۲ طبقه روی بناهای فرسوده بی خبر باشد که خطرناک تر از بناهای شیشه ای است و هر لحظه امکان ریزش آنها وجود دارد.

وی همچنین با انتقاد از عدم اجرای مصوبات شورای شهر توسط دستگاههای ذی ربط گفت: در مورد شناسنامه فنی ساختمان این همه زحمت کشیده شد ولی تا امروز هیچ اقدامی در راستای اجرای آن صورت نگرفته است و با توجه به این شرایط بالا و پایین  آوردن دست برای رأی  دادن فایده ای ندارد.

از سوی دیگر عضو هیأت رئیسه و خزانه دار شورای شهر گفت: اگر این لایحه تصویب شود چه تضمینی وجود دارد که در اجرا به سرنوشت مصوبات شناسنامه فنی با صدور پیش سند و غیره دچار نشود. ‌

از سوی دیگر نسرین سلطانخواه عضو هیأت رئیسه شورای شهر گفت: سیمای شهری تهران فدای آزمون و خطای شهروندان شده است.

وی ناپایداری در برابر زلزله، آتش سوزی، افزایش مصرف انرژی و فرهنگ وارداتی را از جمله معایب استفاده از نمای شیشه ای در بناها اعلام کرد.

خسرو دانشجو مخبر کمیسیون شهرسازی شورای شهر گفت: ساماندهی نماهای ساختمان های شهر تهران باید با کمک و همکاری دانشکده های معماری، اساتید مربوطه، شهرداری و شورای شهر انجام شود زیرا با چند خط مصوبه نوشتن مشکل نماهای ساختمان حل نمی شود.

وی افزود: نمای ساختمان  یک شهر متعلق به شخص مالک نیست و باید در سوق  دادن مردم به سمت استفاده از مصالح هوشمندانه عمل کنیم، در غیر این صورت با توجه به فرهنگ موجود در ساخت وساز متقاضیان ساخت وساز به سمت سهل الوصول ترین نوع مصالح می روند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گفت: بهتر است مشخص کنیم که این لایحه با کدام یک از ۳ هدف یعنی «اصلاح نماها» جلوگیری از اتلاف انرژی و یا این که برای ایجاد منبع درآمدی جدید با اخذ عوارض تصویب می شود.

نادر شریعتمداری افزود: این در حالی است که مطابق طرح اولیه قرار بود عوارضی برای ساختمان های دارای نماهای غیر سنتی تصویب کنیم تا در جهت ارتقاء هویت ساختمان ها در سطح شهر تهران، نماهای سنتی مورد تشویق قرار گیرد.

کد خبر 5298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز