اردبیل ـ ساناز لطیفی هیر:‌ ماه رمضان امسال مردم اردبیل چون سایر هموطنان خود مجبور هستند روزهای گرم تابستان را با زبان روزه در صف‌های طولانی بایستند تا بلکه بتوانند با خرید گوشت مرغ، سفره افطار و سحر خود را تأمین کنند.

صف خرید مرغ - اردبیل

مشکلی که هرچند شهروندان با تمام وجود آن را حس می‌کنند، مسئولان اصرار دارند که مسئله خاصی اتفاق نیفتاده و به‌زودی این مشکل حل می‌شود.

مردم نگران نباشند

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل درباره چگونگی تنظیم بازار در این استان می‌گوید‌: هم‌اکنون 25تن مرغ گرم در مرکز استان و 15تن نیز در شهرهای دیگر توزیع می‌کنیم.عباس اسماعیلی می‌افزاید: قیمت قبلی مرغ هفت‌هزارتومان بود که با ورود دولت در تأمین نهاده‌ها به مرغداران این قیمت به 4هزارو 700تومان کاهش یافت.

وی نیاز استان به مرغ گرم را روزانه 80تن اعلام کرده و می‌گوید: روزانه در استان 90تن مرغ کشتار می‌شود که به این ترتیب روزانه 10تن بیشتر از نیاز مردم در استان کشتار می‌شود.‌ این مسئول نگرانی مردم را درمورد تهیه و تأمین گوشت مرغ بی‌مورد دانسته و می‌گوید: ما بدون هیچ محدویتی در فروشگاه‌های سطح شهر با همین نرخ مرغ گرم توزیع می‌کنیم و همین روند ادامه خواهد یافت تا دونرخی شدن مرغ شکسته شود.

در همین حال سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری اردبیل خروج مرغ از استان را ممنوع اعلام کرد و یادآور شد: در این خصوص با نیروی انتظامی، پلیس‌راه و سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌ها در رابطه با ممنوعیت صدور برنامه مرغ برای خارج از استان هماهنگی شده است. به گفته وی با اجرای این طرح طی دو روز گذشته پنج محموله مرغ زنده به هنگام خروج از استان به مقصد استان آذربایجان شرقی کشف و ضبط شده است.

صف‌های طویل

اما مشاهدات میدانی خبرنگار ما از سطح شهر اردبیل با آنچه معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت استان می‌گوید، متفاوت است.یکی از خریداران مرغ که در صفی طویل به انتظار ایستاده است به خبرنگار ما می‌گوید: از ساعت شش صبح جلوی مغازه مرغ فروشی برای گرفتن نوبت ایستاده‌ایم ولی الان که ساعت 9:30 است هنوز ازتوزیع مرغ خبری نیست.

خانم پناهی می‌افزاید: در این روزهای گرم و با زبان روزه زیر این آفتاب داغ برای خرید فقط یک عدد مرغ باید این همه نگرانی و سختی بکشیم. آیا این انصاف است؟! یکی دیگر از افراد حاضر در صف که خود را جراح‌زاده معرفی می‌کند هم می‌گوید: صف‌های طولانی وچند متری شاید نتیجه بی‌تدبیری مسئولان در مورد توزیع مرغ است که ما الان باید مثل مطب دکتر برای دریافت چند عدد مرغ که قبلا به راحتی تهیه می‌کردیم اسم‌نویسی کنیم. ‌

شش روز است کشتار مرغ نداریم

یکی از کشتارکنندگان مرغ با تأکید بر اینکه طی شش روز گذشته کشتاری در اردبیل صورت نگرفته می‌گوید: علت گرانی و عدم‌کشتار مرغ طی چند روز گذشته این است که قیمت مرغ زنده پنج هزار و صدتومان و حق کشتار هر مرغ 150تومان است که در کل پنج هزار و 250تومان می‌شود که اگر این مبلغ را بر 740/0 تقسیم کنیم (برای به‌دست‌آوردن قیمت یک کیلو مرغ از قیمت یک عدد مرغ) قیمت تمام‌شده مرغ تقریبا به کیلویی هفت هزار و 100تومان می‌رسدکه بر این اساس کشتار مرغ در این وضعیت برای ما به صرفه نیست.

رضا شکوری در ادامه می‌گوید: سازمان بازرگانی یا همان صنعت، معدن وتجارت امروز قرار بود در ازای هر کیلو گوشت مرغ 5/2کیلو سویا به تولیدکنندگان بدهد یا مبلغ500تومان یارانه خرید سویا را پرداخت کند که تا حالا این کار انجام نشده است‌. یکی از مرغداران نیز دراین باره می‌گوید: ما برای تولید نیاز به نهاده‌‌های دامی داریم و اگر نهاده‌های دامی مهیا و به قیمت مناسب فراهم نباشد در خدمات دهی دچار مشکل می‌شویم.جهانبانی ادامه می‌دهد: تولید در مرغداری‌ها بستگی به عرضه و تقاضا دارد ولی در چند روز اخیر تقاضا بیشتر از حد معمول است و‌ چون کشتار برای ما و کشتارکنندگان به صرفه نیست کاری از پیش نمی‌رود. در ضمن مگر مرغ فقط سویا می‌خورد و نهاده دیگری مثل ذرت و گندم مورد مصرف نیست که فقط بر یارانه سویا تأکید می‌شود؟

از مرغ آزاد هم خبری نیست

حمید جباری یکی از مرغ فروشان که چند شعبه مرغ فروشی در سطح شهر دارد نیز می‌گوید: از حمایت تولید‌کننده خبری نیست و چون حمایت از تولید‌کننده نیست ما فروشندگان به دردسر افتاده‌ایم چون خریدار یک بعد مسئله را می‌بیند و در کل تمام تقصیرات به گردن ماست که می‌گویند فلان مرغ فروشی مخصوصا مرغ را عرضه نمی‌کند و می‌خواهد گران شود!وی می‌افزاید: در برخی از استان‌های همجوار گوشت مرغ در مرغ‌فروشی‌ها هم با قیمت دولتی و هم آزاد عرضه می‌شود ولی در اردبیل نه‌تنها آزاد بلکه دولتی هم در حال حاضر توزیع نمی‌شود.

مرغداران پاسخگو!

این همه در حالی است که بنا بود در تاریخ سوم مرداد از سوی اتحادیه مرغداران درخصوص وضعیت مرغ استان کنفرانس خبری برگزار شود اما این برنامه برگزار نشد.

کد خبر 178990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز