پس از آنکه اعلام شد سیراف در بوشهر دارای یک بندر باستانی بوده که مدت‌ها پیش غرق شده است، یک گروه مشترک از باستان‌شناس‌های ایرانی و آمریکایی به منطقه‌رفته‌اند تا با بررسی صحت و سقم این موضوع، مشخص کنند که نظریه وجود ساحل غرق‌شده باستانی سیراف تا چه اندازه صحت دارد.

بندر سیراف

 این خبر را دیروز خبرگزاری ایسنا بر خروجی خود قرار داد.

بر اساس آنچه این خبرگزاری اعلام کرده، یک گروه باستان‌شناس ایرانی و آمریکایی بازمانده‌های ساحل باستانی غرق‌شده سیراف را شناسایی و مستندنگاری می‌کنند. محمود میراسکندری، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: یک گروه باستان‌شناس ایرانی و آمریکایی به سرپرستی حسین توفیقیان و سرنا خاکزاد از 26 تیرماه بررسی و شناسایی را در سیراف آغاز کرده‌اند تا آنچه از ساحل باستانی غرق‌شده شهر قدیم سیراف وجود دارد را مستندنگاری کنند.

به گفته وی، بندر طاهری (سیراف) از محل‌هایی بوده که به‌عنوان بازار ابریشم و مروارید شناخته می‌شد. برخی مردم از این بندر به‌عنوان یک شهر قدیمی یاد می‌کنند و حتی برخی مردم محلی، نقاطی از دریا را نشان می‌دهند که در آنجا درخت وجود داشته ولی اکنون زیر آب رفته است.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی گفته است که این پروژه پایان‌نامه سرنا خاکزاد است که اکنون برای ادامه تحصیلات در خارج از کشور به‌سر می‌برد. گفته می‌شود اگر باستان‌شناس‌ها تمدن سیراف را شناسایی کنند، تاریخ این منطقه را باید دوباره نوشت.

کد خبر 178584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز