یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

گروه بورس: آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون نیم میلیون نفر دردادو ستدهای بورس تهران مشارکت داشته و در این مدت 4.6هزار میلیارد تومان سهام خریداری کرده‌اند.

به گزارش همشهری، هرچند نماگرهای بازار سهام از ابتدای سال تاکنون روند نزولی در پیش گرفته‌اند اما تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد ارزش معاملات بورس و همچنین تعداد خریداران روند روبه‌رشدی را سپری کرده است.شاخص بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون مدام نزول کرده است؛ به‌طوری‌که این شاخص  به زیر مرز 25هزار واحد نزول کرد. کارشناسان عمده‌ترین دلیل نزول شاخص را اخبار مربوط به پرونده هسته‌ای و مسائل سیاسی می‌دانند.


اما با وجود نزول شاخص، اطلاعات رسمی بورس تهران نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون 500هزار نفر در دادوستد‌های بورس شرکت کرده‌اند و در طول این مدت چهار هزار و 633 میلیارد تومان (معادل 3.7 میلیارد دلار) سهام خریداری کرده‌اند.
سهامداران بورس تهران فقط در تیر‌ماه امسال 1/1هزار میلیارد تومان سهام دادوستد کرده‌اند که این میزان نسبت به ماه قبل 8.5 درصد رشد نشان می‌دهد.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تاکنون 1.3میلیون معامله در بورس انجام داده‌اند و با این تعداد معامله 18.2میلیارد سهم در بورس جابه‌جا شده است.

زیان3.4 درصدی

اما با وجود رشد ارزش معاملات از ابتدای سال تاکنون، آمارها حاکی ازآن است که سرمایه‌گذاران بورس در این‌مدت از محل سرمایه‌گذاری در بورس به‌طور میانگین 3.4درصد زیان کرده‌اند. شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است، از ابتدای امسال تاکنون 844 واحد کاهش یافته و از 25هزارو905واحد به 25هزارو 21واحد در پایان تیر‌ماه رسید. این موضوع نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال تاکنون 3.4درصد کاهش یافته است.

در عین حال شاخص‌های شناور آزاد و مالی هم به‌ترتیب 1800 و 833 واحد کاهش یافته‌اند.میزان بازده بورس تهران در سال 89 معادل 85 درصد بود درحالی‌که این میزان در سال 90 به 11 درصد رسید. عمده‌ترین دلیل کاهش بازده بورس تهران در سال گذشته انتشار برخی اخبار سیاسی داخلی و خارجی، هجوم سرمایه‌گذاران به سمت بازار‌های طلا و ارز و افزایش ریسک‌های سیستماتیک بود که باعث رکود بورس تهران و کاهش بازده بازار سهام شد.

کد خبر 178387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز