دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: آخرین اطلاعات نشان می‌دهد، شرکت مخابرات ایران با ارزشی معادل 10هزار و500میلیارد تومان بزرگ‌ترین شرکت بازار سهام تهران محسوب می‌شود.

به گزارش همشهری، ارزش روز بازارسهام تهران تشکیل شده است از ارزش روز بورس تهران و بازار فرابورس ایران که با توجه به کاهش ارزش سهام شرکت‌ها از ابتدای سال تاکنون بخشی از این ارزش کاسته شده است اما با محاسبه ارزش روز کل بورس تهران که در حال حاضر3.116هزار میلیارد تومان و ارزش روز فرابورس که 25هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود ارزش روز کل بازار سرمایه ایران در حال حاضر 141هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که از فروردین امسال تاکنون بیش از 19هزار میلیارد تومان از ارزش روز بورس تهران کاسته شده است.

در ابتدای فروردین‌ماه ارزش روز بورس تهران به 135هزار میلیارد تومان معادل 110میلیارد دلار رسیده بود اما به‌دلیل نزول شاخص‌های بورس ناشی از تحولات سیاسی- اقتصادی، روزبه‌روز از ارزش بورس تهران کاسته شد.اما تازه‌ترین اطلاعات از وضع سهام شرکت‌های بورس نشان می‌دهد: شرکت مخابرات ایران در حال حاضر با ارزشی معادل 10هزار و 500 میلیارد تومان معادل 8.2میلیارد دلار (با احتساب هر دلار 1226تومان) بزرگ‌ترین شرکت بازار سرمایه ایران است و شرکت همراه اول هم که در دل شرکت مخابرات قرار دارد با ارزشی معادل9.3هزار میلیارد تومان دومین شرکت بزرگ بازار سرمایه ایران است.

پس از این دو شرکت بزرگ شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان به‌ترتیب با ارزشی برابر با6.8و6.2هزار میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس قرار گرفته‌اند.نکته جالب توجه اینکه از میان شرکت‌های قدیمی و با سابقه بازار سرمایه ایران فقط نام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در فهرست 10شرکت برتر بازار سرمایه وجود دارد و نام شرکت‌های بزرگی چون ایران خودرو و سایپا که روزگاری بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس بودند به چشم نمی‌خورد.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر هم که تا سال 84بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شد اکنون به رده پنجم جدول آمده است. 100درصد از سهام این شرکت در حال حاضر چهار هزار میلیارد تومان معادل 3.2میلیارد دلار ارزش دارد.بانک پاسارگاد که از بانک‌های تازه وارد بورس محسوب می‌شود هم در فهرست 10شرکت بزرگ بازار سرمایه قرار دارد و با ارزشی برابر با 3.9هزار میلیارد تومان (3.1میلیارد دلار) در جایگاه ششم فهرست 10شرکت بزرگ بازار سرمایه ایران قرار گرفته است.

پس از آن به‌ترتیب شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید،فولاد خوزستان،گل گهر و چادرملو در رتبه‌های هفتم تا دهم جدول بزرگان بازار سرمایه ایران قرار گرفته‌اند. نکته جالب توجه دیگر اینکه همه 10شرکت بزرگ بازار سرمایه ایران بیش از2.5میلیارد دلار ارزش دارند و حتی دهمین شرکت بزرگ هم در مجموع 3.3هزار میلیارد تومان معادل 6.2میلیارد دلار ارزش دارد.

کد خبر 178552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز