مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که طبق مطالعات انجام شده تهران در شرایط فعلی حدود 500 هزار جای پارک کم دارد، گفت: تا سه سال دیگر تهران به پارکینگ تبدیل می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، وحید نوروزی با بیان این مطلب افزود: طبق طرح جامع شهر تهران دیگر جایی برای ساخت بزرگراه نخواهیم داشت و با توجه به تولید، شماره‌گذاری و ورود روزانه 1200 تا 1400 دستگاه خودروی جدید، جای حرکت در تهران باقی نمی‌ماند و این کلان شهر دیگر نمی‌تواند یک شهر خودرو محور باقی بماند.

وی با اشاره به این که اگر قرار باشد برای هر خودرو در کنار خیابان فضایی 4 متری در نظر بگیریم، در نتیجه برای خودروهای جدید روزانه باید 5 تا 5/5 کیلومتر خیابان جدید ساخت، اظهار داشت: زمانی که شماره‌گذاری خودروها با پلاک فعلی آغاز شد، قرار بود این پلاک‌ها 20 سال تداوم داشته باشد اما الآن بعد از گذشت 7 سال به شماره‌های آخر آن نزدیک شده‌ایم.

نوروزی با بیان این که با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافیکی تهران، بیش از این نمی‌توان بزرگراه ساخت و طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران این شبکه بزرگراهی کافی و کامل است، تصریح کرد: هیچ کجای دنیا مانند تهران این همه خودروی قدیمی تردد نمی‌کند و در هیچ کجا برای خروج یک میلیون خودروی فرسوده بعد از 20 سال جشن نمی‌گیرند.

وی با اعلام این که در مناطق شمالی تهران سرانه خودرو به 8/1 دستگاه به ازای هر نفر رسیده، اضافه کرد: فرهنگ استفاده از خودوری شخصی در تهران با شهرهای اروپایی کاملا متفاوت است و به عنوان نمونه در تهران مغازه‌داران فکر می کنند فضای مقابل مغازه‌شان متعلق به آن‌هاست و هیچ شهروندی جز آن‌ها حق استفاده از این فضا را ندارد که ناشی از همان فرهنگ است.

نوروزی با تأکید بر این که با وجود پیشرفتی که در زمینه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس‌های تندرو (BRT) داشته‌ایم باز هم در مقایسه با شهرهای پیشرفته دنیا عقب هستیم، گفت: شرایط ایده‌آل زمانی محقق می‌شود که سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری به 75 درصد برسد.

وی با اشاره به این که اگر روند ورود خودروهای نو به همین نحو ادامه پیدا کند و اتفاقی در زمینه خروج خودروهای فرسوده روی ندهد، جایگاه شبکه بزرگراهی تقلیل پیدا کرده و بزرگراه‌های تهران به خیابان‌های پر ترافیک تبدیل خواهند شد، افزود: در حال حاضر نیز برخی از بزرگراه‌ها در ساعات اوج ترافیک به چنین سرنوشتی دچار شده‌اند.

نوروزی با بیان این که در زمینه تأمین پارکینگ و رفع مشکل فضای پارک پیشنهادمان این است که مالک هر خودرو در تهران برای دریافت پلاک هر خودرو باید حتما سند مالکیت یک پارکینگ داشته باشد، تأکید کرد: در حال حاضر بیشتر خیابان‌ها و کوچه‌های شهر در بسیاری از ساعات شبانه‌روز تبدیل به پارکینگ می‌شوند و خودروها، معابری شهری را اشغال می‌کنند.

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک افزود: اگر از الان به فکر تأمین پارکینگ برای خودروهای موجود و خودروهای جدید نباشیم و مانع تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران نشویم، تا دو سه سال دیگر نه تنها بزرگراه‌ها بلکه تمام پایتخت تبدیل به یک پارکینگ بزرگ خواهد شد.

کد خبر 178317
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز