گروه اجتماعی: با تصویب یک آیین‌نامه در وزارت ورزش و جوانان مراکز تخصصی ازدواج تا پایان شهریور ساماندهی می‌شوند.

سیدباقر پیش‌نمازی، معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان‌ به خبرگزاری فارس گفت:طبق ماده 43قانون برنامه پنجم توسعه صدور و تمدید هرگونه پروانه مراکز مشاوره تخصصی در حوزه ازدواج به وزارت ورزش و جوانان واگذار شده که آیین‌نامه آن تا پایان شهریور‌ماه در هیأت دولت به تصویب می‌رسد.

او توضیح داد: براساس این آیین‌نامه ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج، صدور پروانه و تمدید مجوز مراکز، نظارت و تدوین ستورالعمل‌های آنان به‌عهده این وزارتخانه واگذار شده و مراکز مشاوره در سایر موضوعات به سایر دستگاه‌ها سپرده می‌شوند.پیش‌نمازی با اشاره به اینکه با تصویب این آیین‌نامه مراکز مشاوره ازدواج تخصصی می‌شوند، گفت:

پس از احراز صلاحیت مراکز مورد نظر آموزش و اطلاع‌رسانی‌های لازم در بحث همسرگزینی مناسب و همطراز انجام شده و در ازدواج تسهیل به‌وجود می‌آید و ازدواج‌ها تبدیل به ازدواج‌های با مطالعه و بهنگام خواهد شد. آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از زوجین در نخستین یا دومین سال زندگی مشترک خود خواهان طلاق هستند اما با ایجاد چنین مراکزی درصد ازدواج‌ها‌ی بدون مطالعه و دقت، کاهش پیدا می‌کند. طبق این آیین‌نامه بانک اطلاعاتی از زوجین تشکیل شده و نظارت‌ها از طریق مؤسسات علمی و دانشگاهی معتبر براساس شاخص‌های علمی اعمال می‌شود.

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: در حال حاضر 200مرکز مشاوره در زمینه ازدواج فعال هستند که پس از تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه چنانچه فعالیت‌های آنها منطبق با‌ آیین‌نامه ساماندهی ازدواج باشد مجوز آنها تمدید شده و به‌صورت مستقل برای ازدواج مشاوره خواهند داد. سایر مؤسساتی هم که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند چنانچه برنامه‌های خود را با سیاست‌های این آیین‌نامه هماهنگ نکنند جلوی فعالیتشان گرفته خواهد شد.

این معاون وزارت ورزش و جوانان نیمه تیرماه اعلام کرده بود که بخش خصوصی ملزم به دریافت مجوز برای راه‌اندازی مراکز مشاوره است. به گفته او، بررسی معضلات ازدواج و تشکیل خانواده برعهده معاونت فرهنگی و تربیتی وزارتخانه است که در نخستین ماه‌های تشکیل این وزارتخانه، دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده تشکیل شد.

درصورت تصویب آیین‌نامه ماده 43قانون برنامه پنجساله توسعه درباره ساماندهی صدور مجوز مراکز مشاوره به‌ویژه مشاوره‌های ازدواج، بخش خصوصی برای راه‌اندازی مراکز مشاوره در موضوعات مختلف ملزم به دریافت مجوز از وزارت ورزش و جوانان می‌شود. بررسی معضلات ازدواج و تشکیل خانواده برعهده معاونت فرهنگی و تربیتی وزارتخانه است که در نخستین ماه‌های تشکیل این وزارتخانه، دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده تشکیل شد.

شرح وظایف دفتر برنامه‌ریزی ازدواج جوانان به تصویب ریاست‌جمهوری رسید و پس از آن آیین‌نامه ماده 43قانون برنامه پنج ساله توسعه درباره ساماندهی صدور مجوز مراکز مشاوره به‌ویژه مشاوره‌های ازدواج تدوین و دی‌ماه سال گذشته به معاونت نظارت راهبری ریاست‌جمهوری ارسال شد.

سوم خرداد محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان، گفته بود که مصوبه ساماندهی ازدواج جوانان در وزارت ورزش و جوانان پیگیری شده است و صندوق ملی تشویق ازدواج جوانان در دولت به تصویب رسیده است که با همکاری بانک مرکزی و وزارت ورزش و جوانان اجرایی می‌شود.او از نهایی شدن ساختار ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج نیز خبر داده و گفته بود که اداره کلی به این منظور در وزارت ورزش و جوانان تشکیل می‌شود.

کد خبر 178235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز