ساخت بزرگراهی که در تمام طرح‌های توسعه‌ای تهران به نام «بزرگراه صد» نامگذاری شده بود، از سال 67 آغاز شد.

بزرگراه یادگارامام - تهران

پس از گذشت سال‌ها این بزرگراه توسعه یافت و هم‌اکنون با گذشت بیش از دو دهه از زمین خوردن کلنگ احداث، بالاخره در‌ماه مبارک رمضان این طرح به پایان خواهد رسید و پرونده قطور 23ساله آن بسته خواهد شد.

مازیار حسینی، معاون فنی عمرانی شهرداری تهران طی روزهای گذشته از پایان ساخت این بزرگراه و رسیدن آن به پادگان جی خبر داد. اگرچه این بزرگراه در طول سال‌های گذشته مشکلات مختلفی را به خود دیدو بحث‌های گوناگونی را برانگیخت، اما سرنوشتش با پایانی خوش همراه بود؛ بزرگراهی که مورد تحسین بسیاری از مسئولان و حتی مردم و شهروندان قرار گرفت. در این بین شاید بیش از هر چیز تلاش شهرداری تهران در ساخت یک بزرگراه متفاوت مورد توجه همگان قرار گرفت.

مازیار حسینی در نخستین روزهای مسئولیتش در معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران، از پروژه یادگار امام به‌عنوان یک پروژه پیچیده یاد می‌کرد. او از همان روزهای اول اولویتش را در ایجاد دسترسی‌های محلی و رفع مشکل ساکنان مجاور این پروژه می‌دانست. اما روند اجرای کار در محدوده بزرگراه یادگار که در حوالی خیابان‌های طوس، دامپزشکی، هاشمی، دستغیب و انتهای خیابان امام خمینی و بافت متراکم شهری بود، بسیار سخت می‌نمود. کار بهره‌برداری از دسترسی‌های محلی در دستور کار شهرداری قرار گرفت و این بخش به‌تدریج در اختیار شهروندان قرار گرفت. اما پروژه یادگار روزهای پرفرازو نشیبی را گذرانده است. توجه جدی شورای شهر و حساسیت اعضا نسبت به اجرای این طرح کار ساخت ادامه بزرگراه یادگار را دوچندان می‌کرد.

بازدید‌های دائمی شورای شهر

احداث ادامه بزرگراه یادگار مورد توجه جدی اعضای شورای شهر تهران بود. این پروژه به‌دلیل طولانی شدن و همچنین ایجاد برخی مشکلات برای شهروندان ساکن در حاشیه آن، باعث بروز حساسیت‌های بسیاری شده بود. اعضای شورای شهر تهران پس از بررسی ابعاد مختلف این طرح و با همکاری نزدیک با معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران تلاش کردند تا این پروژه علاوه بر سرعت، روندی تازه را در پروژه‌های شهری که از بافت‌های متراکم مسکونی می‌گذرد، اتخاذ کند.

در یکی از آخرین بازدیدهای اعضای شورای شهر تهران از پروژه یادگار امام که در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری صورت گرفت، رئیس شورای شهر تهران از ادامه این بزرگراه سخن به میان آورد. مهدی چمران با بیان اینکه بزرگراه یادگار امام یکی از بزرگراه‌های اصلی است که می‌تواند بسیاری از بارهای ترافیکی شهر را منتقل کند، گفت: با امتداد بزرگراه یادگار امام یک قسمت از آن به بزرگراه فتح و یک قسمت به میدان 9دی متصل می‌شود و برخی‌ها مانند من اصرار داریم که این بزرگراه به‌طور مستقیم امتداد یابد که باید طراحی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر، حسن بیادی نایب‌رئیس شورا، حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر و شیبانی عضو شورای شهر از فاز دوم پروژه احداث ادامه بزرگراه یادگار امام به‌صورت میدانی بازدید کردند. مهدی چمران در بازدید از پروژه یادگار امام در جمع خبرنگاران گفت: ان‌شاءالله این طرح تا خیابان امام‌خمینی هرچه سریع‌تر به‌اتمام برسد. وی با تصریح این مطلب که این طرح، طرحی موقتی است، خاطرنشان کرد: زمانی که پادگان جی تملک و مسیر باز شود ارتباط در خیابان دستغیب برقرار خواهد شد. وی در پاسخ به این سؤال که برای ادامه احداث بزرگراه یادگار امام تمهیداتی اندیشیده شده، گفت: این موضوع را باید در برنامه بودجه‌ای که می‌نویسیم لحاظ کنیم، منتها در سال‌جاری اصرارمان این بوده که پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام برسد. در ادامه، حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر اظهار کرد: بزرگراه یادگار امام محل اتصال شمال و جنوب شهر است و این فاز براساس اعتبارات دیده‌شده به اجرا درآمده و برای بهره‌برداری بیشتر از آن، باید پروژه بزرگراه یادگار امام به بزرگراه فتح و میدان 9‌دی متصل شود. شکیب خاطرنشان کرد: قرار بر این شد که مجددا در کمیسیون عمران بررسی‌های لازم به انجام برسد تا این مشکلات برطرف و طرح خروجی‌ها بازبینی شود همچنین کنار پادگان جی کمی تعریض شود تا در سمت غرب مشکلمان حل شود.

روند احداث پروژه یادگار امام خوب بوده است

نایب‌رئیس شورای شهرنیز از اجرای روند احداث بزرگراه یادگارامام اعلام رضایت کرد. حسن بیادی با بیان اینکه باید پروژه یادگار امام به‌عنوان یک یادگاری باقی بماند چراکه کار، یک کار عظیم است، گفت: در اجرای فاز دوم پروژه یادگار امام با مشکل ورودی‌ها و خروجی‌ها روبه‌رو هستیم که در این مورد شهرداری باید سریعا پادگان جی را تملک کند. اگر تقاطع دستغیب همینطور باقی بماند تا سه سال آینده نیز نمی‌توانیم هیچ پروژه‌ای را شروع کنیم، چرا که پروژه ادامه یادگار هزینه جدی خواهد داشت.

بیادی با بیان اینکه کار تاکنون خوب بوده است، افزود: کار ارزنده‌ای صورت گرفته اما باید نقص‌های آن هم برطرف شود. وی ادامه داد: پروژه یادگار امام در دوسطح طراحی شده و کسانی که می‌خواهند از این بزرگراه عبور کنند باید بتوانند بدون گذر از هیچ تقاطعی با داشتن سرعت مانند تونل توحید به عبور و مرور بپردازند. نایب‌رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه ارزش بزرگراه یادگار امام هم طراز با ارزش تونل توحید و حتی بیشتر از آن نیز است، عنوان کرد: قرار است بزرگراه یادگار امام از یک سمت به نواب و از سمت دیگر به سه‌راه فتح متصل شود.

تقدیر شورای شهر

شورای شهر تهران در روز سه‌شنبه 23خرداد‌ماه سال‌جاری، با بی‌نظیر خواندن زحمات شهرداری تهران در احداث امتداد بزرگراه یادگار امام، از زحمات دست‌اندرکاران این پروژه تقدیر کرد. حسن بیادی، نایب‌رئیس شورا در این جلسه گفت: ما نافی زحمات شهرداری در اجرای پروژه‌های عظیم نیستیم. فقط درباره تأمین نقدینگی این پروژه باید قدری بررسی کنیم.

حبیب کاشانی، عضو دیگر شورا نیز با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در احداث پروژه‌ای متفاوت گفت: پروژه یادگارامام کار ارزنده‌ای است و مردم واقعا از این طرح راضی هستند. بافت محلی هم در اجرای این پروژه حفظ شده و رفت‌وآمد هیأت‌های مذهبی و ... به‌طور عادی در مسیر این طرح جریان دارد. وی ادامه داد: این پروژه یکی از بهترین طرح‌های سال‌های اخیر بوده که همه مردم از آن رضایت دارند.

مهدی چمران نیز با اشاره به طرح قابل توجه این بزرگراه برای مسیرهای تندرو و کندرو گفت: در سال 83 ما پیشنهاد دادیم کندروی این مسیر از رو و تند روی آن در بخش زیرین بزرگراه اجرا شود و این راه‌حل اولیه برای نخستین بار در کشور دارد اجرا می‌شود که واقعا ارزنده است.

وی ادامه داد: البته شهرداری اصفهان مشابه این طرح و نه مثل آن را در اصفهان اجرا کرد و دو سال پیش در اصفهان به بهره‌برداری رسید. این محور دوطبقه‌ای که در یادگارامام دارد احداث می‌شود، فضای خوبی برای عبور تندرو و کندرو ایجاد کرده است. حمزه شکیب نیز گفت: تا اینجای پروژه بسیار خوب انجام شده و پیشرفت کار مطلوب بوده است. نکته مهم این است که ما بافت اجتماعی منطقه را به هم نریزیم.

البته اعضای شورای شهر نسبت به تقاطع این محور با دستغیب نکاتی را ابراز داشتند و شکیب پیشنهاد داد که رمپ و لوپ این تقاطع به‌منظور حفظ بافت منطقه بعد از دستغیب احداث شود.این روزها بزرگراه یادگار به آخر راه رسیده است. بزرگراهی که عملیات ساخت آن از سال 67آغاز شده بود، قرار است در‌ماه مبارک رمضان به بهره‌برداری برسد. ماجرای این بزرگراه داستانی دنباله دار است. اما پایان خوش این داستان، این روزها در جنوب غربی تهران دیدنی است.

کد خبر 178150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز