سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: مجلس شورای اسلامی در آخرین روز بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، در سه نوبت کاری به بررسی آخرین بندهای هزینه‌ای لایحه بودجه پرداخت.

نمایندگان پیش از این نیز در جلسه علنی دوشنبه شب خود در بررسی تبصره 14 لایحه بودجه سال 86 کل کشور و در بند (ب) این تبصره تصویب کردند که به منظور ایجاد عدالت در برخورداری از خدمات بیمه درمانی و دسترسی همگانی به خدمات درمانی در سال 86 آحاد جمعیت کشور براساس مفاد ماده 13 قانون بیمه همگانی تحت پوشش بیمه پایه خدمات درمانی قرار گیرند. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان تامین اجتماعی را نیز موظف ساختند تا به کسانی که بیش از 10 سال حق بیمه پرداخت نموده و به سن 60 سالگی رسیده‌اند متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه حقوق بازنشستگی پرداخت نماید.

بر این اساس افرادی که کمتر از 10 سال حق بیمه پرداخت نموده‌اند و امکان بازنشستگی آنها وجود ندارد، می‌توانند کل حق بیمه پرداخت شده خود را بابت بازنشستگی متناسب با افزایش نرخ تورم رسمی کشور استرداد نمایند.

اجرای مدیریت خدمات کشوری

در حالی که شورای نگهبان لایحه مدیریت خدمات کشوری را با 39 ایراد به مجلس بازگردانده است، دیروز عصر نمایندگان مجلس پس از بحث‌‌های فراوان، رای به اجرای این لایحه در سال 86 دادند.

بر اساس مصوبه مجلس، دولت موظف شد در سال آینده در اجرای ماده 150 قانون برنامه چهارم توسعه و قانون مدیریت خدمات کشوری نسبت به افزایش حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان و مشمولین اقدام نماید.

در ادامه رسیدگی به لایحه بودجه سال 86 نمایندگان در بند (ل) تبصره 19 به دولت اجازه دادند تا حداکثر 50 درصد افزایش سالانه ناشی از اجرای این قانون را به صورت غیرنقدی به کارکنان، بازنشستگان و مشمولین پرداخت نمایند. مقرر شد،‌اعتبارات اجرایی این لایحه از منابع درآمدی بودجه تعیین گردد.

25 هزار میلیارد ریال یارانه آرد

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه 86 در تبصره 15 دولت را مکلف کردند در سال 1386 برای خرید و تبدیل گندم به آرد و نان و تامین یارانه آرد، مبلغ 25 هزار میلیارد ریال را بر اساس پیشنهاد وزارت بازرگانی و وزارت رفاه و تامین اجتماعی و تصویب شورای اقتصاد، به عنوان یارانه آرد در اختیار سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قرار دهد تا به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط پرداخت شود.

مجلس شورای اسلامی همچنین، 60 درصد درآمد حاصل از فروش نوشابه‌های گازدار قندی را برای غربالگری بیماران دیابتی و بیماران قلبی و عروقی در اختیار وزارت بهداشت قرار داد.

اختصاص کالابرگ به ساکنان روستاها و شهرهای کوچک

با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 86 دولت موظف شد مبلغ 13 هزار میلیارد ریال را که بابت تامین کالاهای یارانه‌ای کالابرگی و غیرکالابرگی اختصاص یافته است، صرفا به ساکنان روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر و نیز محرومان شناسایی شده در سایر شهرها اختصاص دهد.

اختصاص 3 هزار میلیارد ریال برای جبران اثرات حذف تدریجی یارانه‌ها بر قشرهای آسیب‌پذیر و اجرای برنامه‌های رفاه و تأمین اجتماعی و هدفمند کردن یارانه‌ها، و اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای تأمین کالاهای مورد نیاز دانشگاه‌ها از دیگر مصوبات مجلس بود.

کد خبر 17800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز