مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

به گفته مسئولان از ابتدای امسال هیچ خودرویی بدون ترمز ضد‌قفل تولید نخواهد شد اما حتی به کارگیری فناوری‌های روز دنیا برای افزایش ایمنی خودروهایی که چندین دهه از عمر آنها گذشته و با تغییراتی در فیس لیفت و پلت فرم خودروهای قبلی به بازار عرضه شده‌اند ازجمله چالش‌های موجود است.

نظام‌الدین برزگری

دیدگاه‌های نظام‌الدین برزگری، رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را می‌خوانید.

  • به‌طور کلی پس از ابلاغ قانون ارتقای کیفی خودرو، سازمان استاندارد چه نظارتی بر این فرایند داشته است؟

سازمان استاندارد حداقل‌هایی را که باید برای ارتقای کیفی خودروهای ساخت داخل اجرایی می‌شد (استانداردهای 51گانه) اعمال کرده، فقط برخی خودروها برای نصب کیسه ایمنی هوا (ایربگ) با مصوبه شورای‌عالی استاندارد تا شهریور‌ماه امسال فرصت گرفته‌اند. بقیه استانداردها مانند ترمز ضد‌قفل اجرایی شده و برخی خودروها که دارای یک کیسه ایمنی هوا هستند خودرو‌سازان تا پایان امسال فرصت گرفته‌اند که این خودروها را با دو کیسه ایمنی هوا به بازار عرضه کنند.

  • چه شرکت‌های خودروسازی هنوز استانداردهای ایمنی خودرو را رعایت نکرده‌اند؟

شرکت سایپا برای نصب کیسه ایمنی هوا، مصوبه شورای‌عالی استاندارد برای انجام این کار تا پایان شهریور‌ماه امسال را دریافت کرده است.

  • آیا نصب ترمز ضد‌قفل یا کیسه ایمنی هوا در محصولاتی مانند پراید با توجه به پلت فرم اینگونه خودروها اهداف قانون ارتقای کیفیت خودرو را برآورده خواهد کرد؟

باید بپذیریم که ما در شرایط کنونی تولید خودرو در کشورمان ملزم به رعایت این استانداردها برای ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخل شده‌ایم. اگر شرایط تحریم کشورهای غربی و دشمنان نظام وجود نداشت می‌توانستیم برنامه‌ راهبردی‌ای که برای توسعه کمی و کیفی خودروهای داخلی(قانون ارتقای کیفیت خودرو) از دو سال پیش تدوین شده را اجرایی کنیم. اگر بسترهای اجرای این قانون وجود داشت خودرو‌سازان داخلی نیز ملزم به طراحی پلت فرم‌های جدیدی برای ارتقای کیفیت خودروها بوده و خودروهای جدیدی را به بازار عرضه می‌کردند اما در شرایط کنونی و با خودروهای موجود در شرکت‌های خودروسازی کشور، تلاش کرده‌ایم تا حداقل استانداردهای ایمنی توسط این شرکت‌ها اجرایی شود.

  • با توجه به سابقه قبلی، احتمال چانه‌زنی شرکت‌های خودروسازی برای تعویق اجرای استاندارد اجباری کیسه هوا وجود ندارد؟

به هیچ وجه امکان تعویق اجرای این استاندارد وجود ندارد و شرکت سایپا تا شهریور‌ماه امسال ملزم به رعایت این استاندارد است. از سوی دیگر سازمان استاندارد تعویق در اجرای این استاندارد را نمی‌پذیرد ضمن آنکه شورای‌عالی استاندارد نیز برای رعایت استانداردهای اجباری توسط یک شرکت خودروسازی بیش از یک‌بار مصوبه نمی‌دهد.

  • برخی از تأثیر قطعات بی‌کیفیت وارداتی بر کاهش کیفی خودروهای ساخت داخل خبر می‌دهند، چه نظارتی در این زمینه اعمال می‌شود؟

کیفیت خودروهای تولید داخل به‌علت استفاده از قطعات وارداتی کاهش نیافته و قطعات وارداتی زیر ذره‌بین سازمان ملی استاندارد قرار داشته و بررسی‌های سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز از کاهش کیفیت خودروهای داخلی حکایت ندارد. با این روند قطعاتی که از سایر کشورها وارد می‌شود نیز طبق ضوابط خودرو‌سازان کنترل شده و نظارت لازم روی آنها صورت می‌گیرد. چنانچه قطعات خودرو از کشور تولید‌کننده یا شرکت تولید‌کننده مبدا خودرو وارد کشورمان شود، مورد بازرسی قرار نمی‌گیرد اما اگر این قطعات از کشور ثالث وارد ایران شود، حتما به لحاظ استانداردها مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 177948

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز