مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل و ارائه خدمات پس از فروش مناسب ازجمله مطالبات معوق مصرف‌کنندگان از خودرو‌سازان داخلی است؛ مطالبه‌ای که به‌رغم حمایت‌های صورت گرفته از خودرو‌سازان تا‌کنون برآورده نشده و حتی الزامات قانونی موجود در این زمینه نیز قادر به ایجاد تحول اساسی در این مسیر نبوده است.

کارخانه خودروسازی

 این در حالی است که با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ارتقای کیفیت خودرو در خرداد‌ماه سال89 تکالیف جدیدی برای خودرو‌سازان داخلی و دستگاه‌های نظارتی که در راس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد ایجاد شده است. بر این اساس دفتر ماشین‌سازی‌ و نیرو محرکه این وزارتخانه به‌عنوان متولی ارتقای کیفی خودرو در این وزارتخانه تعیین شده تا از طریق سایر دستگاه‌ها مانند سازمان استاندارد بر این فرایند نظارت کند. دیدگاه‌های کیومرث فروتنی، مدیرکل جدید دفتر ماشین‌سازی‌ و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت را می‌خوانید.

  • آیین‌نامه‌های اجرایی ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخل از چه زمانی اجرایی شده است؟

این آیین‌نامه در سال89 تصویب و برای اجرا به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ شده است.

  • با گذشت حدود دوسال از اجرای این قانون چرا هنوز برآورد عمومی مردم از کیفیت خودروهای ساخت داخل رضایت بخش نیست؟

می‌پذیرم که به‌طور عمومی نگرانی‌ها و نارضایتی‌هایی در خریداران و مصرف‌کنندگان خودرو وجود دارد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ارزیابی کیفی خودروهای داخلی براساس شاخص‌ها و مبانی عمل می‌کند. شاخصی که برای تعیین کیفیت خودرو درنظر گرفته شده گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است که در دوره‌های زمانی مشخص گزارش‌های مرتبط با این حوزه را ارائه می‌کند. پس از اجرایی شدن قانون ارتقای کیفی خودرو و با اقداماتی که صورت گرفته اکنون در گزارش‌های شرکت مذکور برای رده‌بندی کیفی خودروهای ساخت داخل چهار سطح خیلی خوب، خوب،قابل‌قبول و حداقل قابل‌قبول مورد بررسی قرار می‌‌گیرد و با توجه به سیر صعودی کیفیت خودروهای ساخت داخل طی سال گذشته در سال91 تصمیم گرفته شد که خودروهای رده سوم یعنی حداقل قابل‌قبول از این رده‌بندی حذف شود. این امر بیانگر ارتقای کیفی خودروهای ساخت داخل است چرا که اگر بهبود کیفیت خودروهای ساخت داخل را شاهد نبودیم تصمیم به حذف این رده از فهرست ارزیابی کیفی خودرو نمی‌گرفتیم.

  • به‌رغم این موضوع، گزارش اخیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از کیفیت خودرو طی خرداد‌ماه امسال نسبت به اردیبهشت‌ماه حاکی از سیر نزولی کیفیت و افزایش نمره منفی برخی خودروهای ساخت داخل است. این موضوع تا چه حد با ادعای بهبود کیفیت خودروهای داخلی همخوانی دارد؟

به‌طور طبیعی هر‌ماه در رتبه‌بندی کیفی خودروهای داخلی افزایش یا کاهش نمره منفی خودروها را شاهد هستیم و اینگونه نیست که افزایش نمره منفی برخی خودروها بیانگر افت کیفی خودروهای داخلی باشد. در برخی خودروها افزایش تولید را شاهد بوده‌ایم که ممکن است این امر در افزایش نمره منفی این خودروها دخیل بوده باشد.

  • اما براساس این گزارش طی خرداد‌ماه نمره منفی پنج‌خودرو افزایش، سه‌خودرو کاهش و بقیه خودروها ثابت بوده که بیانگر سیر نزولی کیفیت خودرو است؟

ممکن است کند‌روی‌هایی در اثر برخی عوامل در بهبود کیفی خودرو صورت گرفته باشد که این موضوع را کتمان نمی‌کنیم و ادعا نمی‌کنیم که صد درصد شرکت‌های خودروسازی کشور به‌طور مطلق بهبود کیفیت محصولات خود را شاهد بوده‌اند. ممکن است در مقاطعی به‌دلیل برخی مشکلات، افت کیفی را شاهد بوده‌ایم اما باید پذیرفت که جاهایی در اثر افزایش تولید خودرو و کشش بازار درصد بسیار کمی از افت را شاهد بوده‌ایم که شاید قابل اغماض هم باشد. وزارت صنعت روی اینگونه موارد دقت کرده و تذکر می‌دهیم.

  • قبلا وزیر صنعت، معدن و تجارت بهبود کیفیت و کاهش فاصله قیمت‌های کارخانه و حاشیه بازار را از شروط صدور مجوز افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی اعلام کرده بود و طی خرداد‌ماه امسال مجوز رسمی افزایش قیمت چهار محصول ایران‌خودرو صادر شده آیا واقعا این پیش‌شرط‌ها محقق شده است؟

در مورد موضوعات قیمتی سازمان حمایت پیگیری می‌کند اما مصرف‌کنندگان هم ترجیح نمی‌دهند تا سود حاصل از فاصله قیمتی خودروها در محل کارخانه و حاشیه بازار نصیب افراد سودجو شود. دیدگاه ما این نیست که الزاما این فاصله با افزایش قیمت‌ها پر شود بلکه باید خودرو به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری شود که سود توأم تولید‌کننده و منافع مصرف‌کنندگان خودرو درنظر گرفته شود.

  • افزایش عرضه ازجمله راهکارهای کاهش فاصله قیمتی حاشیه بازار و شرکت‌های خودروسازی است اما تازه‌ترین آمارها حاکی از کاهش 34درصدی تولید خودروهای سواری طی سه‌ماهه نخست امسال و تأثیر کاهش عرضه بر افزایش غیررسمی قیمت‌ها حکایت دارد، این موضوع تا چه حد قابل توجیه است؟

برای بهبود کیفیت خودرو شرکت‌های خودروسازی داخلی به‌دلیل مشکلات مالی از انجام این کار کراهت داشتند اما پس از ابلاغ قانون ارتقای کیفی خودروها پیگیری کرده‌ایم تا کیفیت خودروهایی که با افزایش قیمت مواجه شده‌اند ارتقا یابد. الزام نصب ترمز ضد‌قفل ازجمله این اقدامات بوده است که قبلا به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌شد اما از آنها خواستیم تا به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کنند و از اواخر سال گذشته این موضوع اجرایی شد. افزایش تعداد نمایندگی‌های ارائه خدمات پس از فروش و ارتقای رتبه‌بندی این شرکت‌ها نیز از دیگر اقداماتی بوده که صورت گرفته است. همچنین پایش شده تا نمایندگی‌های ارائه خدمات پس از فروش به خوبی به وظایف خود عمل کنند.

  • به‌عنوان یک مصرف‌کننده از روند ارتقای کیفی خودروهای ساخت داخل رضایت دارید؟

به‌عنوان یک مصرف‌کننده ایرانی انتظار بهبود کیفیت خودروهای ساخت داخل را دارم اما با توجه به مقتضیات و مقدورات صنایع خودروسازی کشور باید بگویم از این روند رضایت دارم.

  • اگر روند کیفی خودروهای تولید داخل را بپذیریم دلیل اقبال مصرف‌کنندگان به‌خودروهای بی‌کیفیت چینی که در سطح قیمتی برخی خودروهای ساخت داخل هستند، چیست؟

باید افرادی که در زمینه بازاریابی فعال هستند به این پرسش پاسخ دهند اما باید بگویم که انسان تنوع‌طلب است و ترجیح می‌دهد محصولات تازه وارد را تجربه کند.

  • یعنی تنوع پایین سبد محصولات خودرو‌سازان ایرانی علت این امر بوده است؟

نمی‌توان این موضوع را به‌عنوان نقیصه‌ای در صنعت خودروی کشور قلمداد کرد اما باید به‌تدریج با ارتقای توانمندی‌ها فیس لیفت‌های جدید را بر مبنای پلت‌فرم‌های ایرانی به بازار عرضه کنیم.

  • براساس قانون ارتقای کیفی خودروهای ساخت داخل مقرر شده از ابتدای سال95 عمر محصولات دارای نشان تجاری داخلی از زمان عرضه اولیه آنها در داخل کشور نباید از 10سال تجاوز کند آیا امکان اجرای این بند از قانون وجود دارد؟

این تلقی درست نیست بلکه روی یک پلت‌فرم مشترک فیس‌لیفت‌های مختلف عرضه می‌شود. اینکه خودرو‌سازان چه برنامه‌ای را در این زمینه دارند باید خودشان جوابگو باشند اما به‌نظر دفتر ماشین‌سازی وزارت صنایع این کار امکان‌پذیر و عملیاتی است.

  • یعنی از خودروی پراید باز هم فیس‌لیفت جدیدی به بازار عرضه خواهد شد؟

نمی توان خودروی خاصی را نام برد بلکه این موضوع بستگی به بررسی مشخصات فنی هر خودرو و الزامات موجود دارد.

کد خبر 177916

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز