سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

دکتر لاله افتخاری*: سهم بخش فرهنگ در بودجه 86 رشد بیشتری به نسبت بودجه 85 دارد، اگرچه باید اعتراف کرد که هنوز هم سهم این بخش به حد مطلوب نرسیده است و باید به سال‌های آینده چشم دوخت.

این رشد به‌ویژه در بودجه صدا و سیما محسوس است اگرچه متقابلا سهم بعضی از دستگاه‌ها بین 1 تا 2 درصد کمتر از پارسال شده است.

نباید فراموش کرد که تأکید چندین‌باره مقام معظم رهبری بر مقابله با «شبیخون فرهنگی» دشمنان، در چنین جاهایی مثل تخصیص بودجه برای بخش فرهنگ، بیش و پیش از هر جای دیگری باید اجابت شود.

اما یکی از اقدامات بنده و همفکرانم در فراکسیون «قرآن و عترت» در بودجه 86 اعتراض به «حذف بودجه مستقل برای حمایت از تشکل‌های غیر دولتی قرآنی» بود.

توضیح این‌که در بودجه سال 85 با پیشنهاد فراکسیون «قرآن و عترت» و تصویب این پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی و سپس کمیسیون تلفیق، قرار شد که برای «هدفمند کردن و ساماندهی بودجه‌های حمایتی از تشکل‌های غیردولتی قرآنی» کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان ملی جوانان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل شود و بودجه مستقلی در اختیار این کمیته قرار گیرد.

درنتیجه این مصوبه امسال 200 تشکل غیردولتی قرآنی، از حمایت‌های مستقیم مالی این کمیته برخوردار شدند. در بودجه سال 86، این کمیته و بودجه مستقل آن حذف شده بود که مجددا فراکسیون قرآن و عترت این ماجرا را پیگیری کرد.

پس از این پیگیری‌ها، معلوم شد دولت با ادامه فعالیت این کمیته هیچ مخالفتی ندارد و درنهایت در بودجه 86 بودجه بیشتری هم به نسبت سال قبل به این کمیته اختصاص داده شد.

دیگر اقدام ما در فراکسیون قرآن و عترت پیگیری اختصاص ردیف بودجه مستقلی برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی در دستگاه‌های دولتی بود که در نتیجه این امر فعالیت‌های قرآنی در دستگاه‌های دولتی تسهیل می‌شود و علاوه بر این دستگاه‌های بیشتری در این ماجرای پربرکت سهیم خواهند شد.

*عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

کد خبر 17787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز