چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هرچند آب ریخته را دیگر نمی‌توان جمع کرد، اما تمام کارشناسان و فعالان فرهنگی کشور، هفته‌های پایانی سال 85 را در اندوه سهم بخش فرهنگی بودجه 86 به‌سر برده‌اند.

به گفته محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تنها 4 درصد از کل بودجه سال 86 به اعتبارات فرهنگی دستگاه‌های کشور اختصاص یافته است.

این رقم، وقتی تأسف‌بار می‌شود که بدانیم دستگاه‌های فرهنگی شامل صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور خانواده، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت‌بدنی، همه با هم می‌شود.

اما برای تأسف‌بارتر شدن ماجرا، بد نیست بدانیم که4 درصد از بودجه 6600 میلیارد تومانی سال آینده، یعنی رقمی معادل 264 میلیارد تومان. یا به عبارت دیگر، ماهی 22 میلیارد تومان برای کل بخش فرهنگ کل کشور.

حسین سبحانی‌نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره این سهم از بودجه، می‌گوید: «یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی، توسعه فرهنگ اسلامی در جامعه و تعالی روح معنوی انسان‌ها بود. ولی دقیقا خلاف آن‌چه از دولت انتظار می‌رفت، بودجه‌ای که به این منظور اختصاص یافته است بسیار کمتر از حد مورد نیاز است.»

سبحانی‌نیا سهم بخش فرهنگ را از بودجه سال 86، حتی کمتر از 4 درصد اعلام می‌کند: «در لایحه بودجه 86، نسبت به اعتبارات فرهنگی به کل اعتبارات اعم از جاری و عمرانی 6/3 درصد است. این میزان اعتبار، کمتر از 5/2 درصد اعتبارات جاری و 1/1 درصد اعتبارات عمرانی است.»

اما به هر حال این بودجه، آن‌طور‌که جواد آرین‌منش، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید نسبت به سال 85، کمی رشد داشته است: «بودجه فرهنگی سال آینده، فقط 2/0 درصد نسبت به 85 رشد داشته که 3 درصد از کل بودجه کشور است.»

به این ترتیب، اگرچه هرکدام از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌های گروهی، سهم بخش فرهنگ را متفاوت اعلام کرده‌اند، اما با فرض 4 درصد نیز، هیچ‌کس، این رقم را برای سال آینده کافی نمی‌داند.

آرین‌منش می‌گوید: «پایه‌ریزی بودجه بخش فرهنگی کشور ناکارآمد است. با این میزان بودجه نمی‌توانیم به دستاوردها و اهداف خود در برنامه چشم‌انداز 20ساله برسیم.»

آرین‌منش معتقد است: «باید در نحوه بودجه‌ریزی و جایگاه واقعی فرهنگ در کشور یک دگرگونی صورت گیرد.»

این تمام ماجرا نیست. از سهم اندک بودجه کشور، ادبیات و هنر در آخرین رده‌ها قرار دارند.

ادبیات با یک میلیاردو 700 میلیون تومان در قعر و سینما با حدود 5/24 میلیارد تومان در صدر جدول بودجه ادب و هنر سال 86 قرار دارند.

پس از سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی، به‌ترتیب، رده‌های بعدی جدول بودجه ادب و هنر سال 86 را به خود اختصاص داده‌اند.

تئاتر، 11 میلیارد، هنرهای تجسمی 5/6 و موسیقی حدود 5/5 میلیارد تومان از بودجه فرهنگی کشور را در سال 86 خرج خواهند کرد. کل این ارقام یعنی: 49 میلیارد تومان برای تمام ادبیات و هنر کشور در یک سال.

کد خبر 17892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز