گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی سرانجام سکوت خود را شکست و پس از بالاگرفتن انتقادات دولتی و غیردولتی از چندنرخی شدن ارز، از برنامه جدید این بانک برای کاهش فاصله نرخ غیررسمی دلار با نرخ رسمی آن خبر داد.

به گزارش همشهری، محمود بهمنی ضمن تکذیب چندنرخی شدن ارز تأکید کرد: در حال حاضر فاصله بین نرخ غیررسمی دلار با نرخ رسمی آن منطقی نیست. وی در مورد زمان اجرای این برنامه عنوان کرد: در حال حاضر برنامه کاهش نرخ غیررسمی دلار در جریان است و این برنامه آغاز شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با تأکید بر اینکه هیچ نرخ ارز دوگانه یا چندگانه‌ای در حال حاضر در بازار ارز کشور وجود ندارد، تأکید کرد: نظام تک‌نرخی در بازار ارز در جریان است. بهمنی تصریح کرد: بانک مرکزی به‌دنبال تعدیل نرخ ارز است و در این زمینه اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

به گزارش همشهری، در روزهای آینده اخبار رسمی و غیررسمی متعددی مبنی بر چند‌نرخی‌شدن ارز (مرجع، بازار آزاد و ارز وارداتی) منتشر شد که مبتنی بر تصویب شورای پول و اعتبار بود. در این راستا، وزارت صنعت، معدن و تجارت از اختصاص ارز دولتی صرفا برای واردات کالاهای اساسی خبر داد؛ به این معنا که دیگر کالاها باید با ارز آزاد وارد شوند.

بر این اساس، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی کالاهای کتاب تعرفه را برای واردات، به 10گروه کالایی تقسیم کرده است که بر این اساس، پنج گروه کالایی ارز 1226تومانی و پنج گروه دیگر نیز، ارز حاصل از صادرات دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر خبر می‌رسد که مجلس قصد دارد ارز مسافرتی را حذف کند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سالانه بیش از 10میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج می‌شود درحالی‌که هیچ توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد، از طرح مجلس برای حذف ارز مسافرتی خبر داد.

ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با مهر درخصوص زمان ارائه بسته اقتصادی مجلس برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: هنوز کار تهیه و تدوین بسته اقتصادی این کمیسیون برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور به پایان نرسیده است.

کد خبر 177866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز