همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از افزایش اعتبار گواهینامه‌های رانندگی خبرداد و گفت: اعتبار گواهینامه‌ها 10 ساله می‌شود.

momeni

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ سردار سرتیپ اسکندر مؤمنی در نشست خبری با اشاره به اینکه گواهینامه‌های رانندگی از 6 نوع به 3 نوع تبدیل خواهد شد؛ افزود: اعتبار گواهینامه‌های رانندگی برای افراد تا 65 سال از 5 سال به 10 سال افزایش یافته است.

وی گفت: اعتبار گواهینامه افراد 65 تا 70 سال هر پنج سال و بیش از 70 سال دو سال یکبار گواهینامه ها تمدید می‌شود.

رئیس پلیس راهور درباره شرایط 3 نوع گواهینامه جدید، گفت: گواهینامه پایه 3 به افراد بیش از 18 سال سن و خودروهایی تا ظرفیت 3 و نیم تن با حداکثر 9 سرنشین تعلق می‌گیرد.

سردار مومنی افزود: گواهینامه پایه 2 نیز برای افراد بیش از 23 سال سن که 2 سال از زمان صدور گواهینامه پایه 3 آنان گذشته باشد با خودروهای با ظرفیت6 تن و حداکثر 26 سرنشین صادر خواهد شد.

وی گفت: متقاضیان داشتن گواهینامه پایه یک نیز باید 25 سال سن داشته باشند و 2 سال از زمان صدور گواهینامه پایه 2 آنان گذشته باشد.

سردار مومنی افزود: دارندگان این گواهینامه مجوز تردد با خودروهای بیش از 6 تن و 26 سرنشین را دارند.

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین از تغییر در نحوه آزمون نهایی رانندگی خبرداد و گفت: از این پس متقاضیان گواهینامه رانندگی آزمون اصلی را زیر نظر افسران رسمی و شاغل پلیس راهور می گذرانند و آموزشگاهها و مراکز آموزشی فقط وظیفه آموزش را عهده دار خواهند بود.

سردار مومنی افزود: گواهینامه های رانندگی قدیمی از نیمه دوم امسال در دو مرحله تبدیل به گواهینامه های جدید می‌شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همچنین گفت: سامانه دریافت اطلاعات مردمی درباره تخلفات رانندگی به زودی راه اندازی می شود.

مؤمنی افزود: تا اواخر ماه مبارک رمضان این سامانه بر اساس قوانین جدید راهنمایی و رانندگی راه اندازی خواهد شد و هموطنانی که مایل باشند، می توانند با ارسال فیلم های تخلفات رانندگی به این سامانه با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری کنند.

وی گفت: البته گزارش های مردمی تخلفات رانندگی دقت خاصی را می طلبد و باید با حساسیت بررسی شود.

رئیس پلیس راهور افزود: یکی دیگر از برنامه های سال 91 پلیس راهنمایی و رانندگی، راه اندازی سامانه دریافت تخلفات رانندگی است، تا مردم با استفاده از اینترنت بتوانند از تخلفات رانندگی خود مطلع شوند.

سردار مؤمنی همچنین افزود: در سه ماهه اول امسال شماره گذاری خودروهای داخلی 33 درصد و شماره گذاری موتور سیکلت ها نیز 48 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: شماره گذاری خودروهای وارداتی در این مدت یک درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: از ابتدای امسال گواهینامه 886 نفر از رانندگان متخلف که 30 نمره منفی دریافت کرده اند ضبط شده و این افراد از رانندگی محروم شده اند.

سردار سرتیپ اسکندر مؤمنی افزود: 3790 راننده متخلف که نمره منفی شان بین 20 تا 30 است در آستانه محرومیت از رانندگی هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه متخلفان در صورتی که 6 ماه تخلف نکنند نمره منفی شان پاک می شود، گفت: متخلفان در مرحله اول 3 ماه، در مرحله دوم 6 ماه از رانندگی محروم می شوند و در صورت تکرار تخلفات، برای بار سوم گواهینامه خاطی برای همیشه توقیف خواهد شد.

رئیس پلیس راهور گفت: از ابتدای امسال نیز سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ، سرعت غیرمجاز و واژگونی خودرو بر اثر خستگی و خواب آلودگی اصلی از عوامل اصلی تصادفات حادثه ساز بوده که تاکنون باعث کشته شدن یک هزار نفر شده است.

سردار مؤمنی همچنین درباره امنیت خودروهای تولید داخل نیز گفت: از میزان ایمنی برخی خودروهای داخلی گلایه داریم و متأسفانه این خودروها از ایمنی های لازم برخوردار نیستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از اعتبار گواهینامه های رانندگی ایران در 140 کشور عضو کنوانسیون ژنو خبر داد.

مومنی گفت: دارندگان گواهینامه رانندگی می توانند با ترجمه گواهینامه های خود به مدت 6 ماه در این کشورها رانندگی کنند و برای رانندگی بیش از این مدت باید مراحل اخذ گواهینامه کشور مورد نظر را طی کنند.

وی همچنین از امضای تفاهم نامه همکاری ایران با حدود 60 کشور جهان با هدف معتبر بودن گواهینامه جمهوری اسلامی ایران به صورت دائم خبر داد.

سردار مومنی همچنین در خصوص صدور گواهینامه موتورسیکلت نیز خاطرنشان کرد: مقدمات لازم برای صدور این گواهینامه ها در آموزشگاهها فراهم شده است و از مهر امسال اجرایی خواهد شد.

کد خبر 177841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز