خبر: رئیس مرکز فاوا پلیس راهور ناجا از آغاز به‌کار بخش گزارش مردم از تخلفات رانندگان پرخطر در سایت پلیس راهور ناجا خبر داد.

سرهنگ غلامرضا نظری به فارس گفت: هم‌اکنون در سایت پلیس راهور ناجا بخشی برای ارسال گزارش‌های مردمی از تخلفات حادثه‌سازی که در سطح معابر کشور به‌وقوع می‌پیوندد، ایجاد شده است. رئیس مرکز فاوا پلیس راهور ناجا در توضیح چگونگی ارسال عکس از تخلفات خبر داد:‌

در سمت چپ سایت پلیس راهور بخشی به نام ثبت نام وجود دارد که افراد می‌توانند با ثبت نام در آن یک گذرواژه در اختیار بگیرند تا در صفحه اختصاص داده شده به آنها عکس خود را برای پلیس ارسال کنند. نظری ادامه داد:‌ عکس‌های ارسال شده از سوی مردم باید در فرمت‌های jpg یا bmp باشد. او تأکید کرد:‌

از آنجایی که ارسال فیلم زمان‌بر بوده و نیاز به سروری قوی برای پشتیبانی دارد ما برنامه‌ریزی‌های لازم را برای راه‌اندازی این بخش از سایت انجام داده‌ایم تا این پروژه نیز در پایان‌ماه آینده عملیاتی شود.نظری در ادامه با اشاره به اینکه عکس‌های ارسال شده به‌صورت روزانه در اختیار مرکز اجرائیات پلیس راهور قرار می‌گیرد، تأکید کرد:‌ مردم در صفحه خودشان به‌راحتی می‌توانند روند رسیدگی به گزارش ارسالی خود را پیگیری کنند و از نتیجه نهایی آن مطلع شوند.

نکته: این سامانه پلیس در حالی به مردم اعلام شده است، که ابهاماتی در این نحوه اعلام وجود دارد. اول آنکه آیا عکس گرفته شده باید از لحظه تخلف باشد یا اینکه بعد از وقوع تخلف هم می‌توان از خودرو و پلاک آن عکس گرفت. اگر گزینه اول باشد، بیم آن می‌رود که فهرست جدیدی از حادثه‌ها با عنوان حادثه‌های هنگام عکسبرداری از تخلفات پدید‌ آید‌ و اگر گزینه دوم باشد، می‌توان از هر خودرویی که مختصر اختلاف نظری با صاحب دوربین دارد، عکس گرفت و به‌عنوان متخلف او را معرفی کرد. همچنین درگیری‌هایی تازه هم به خیابان خواهد آمد، به این علت که چرا از من، از کسان من یا از خودرو من عکس می‌گیری؟

یک نقص دیگر این طرح هم آن است که چون مقصد عکس‌ها و فیلم‌ها تنها سامانه پلیس نخواهد بود، خیل تصاویری که در گوشی‌ها و ابزارهای دیداری دست به‌دست می‌شوند، یک پروژه انتظامی و مدنی را به ماجراجویی سیرنشدنی مردم علاقه‌مند به ثبت و آرشیو تبدیل کند که این انحراف از هدف طرح است.

مسئله دیگر این است که تاریخ تخلف چگونه به‌دست خواهد آمد؟ یعنی اگر امروز عکس یا فیلمی از یک تخلف بارگذاری شود که متعلق به سال گذشته بوده و مأمور حاضر در صحنه هم دقیقه‌ای پیش‌تر یا بعدتر به‌صورت دوبرگی یا الصاقی جریمه کرده باشد، دو جریمه نوشته می‌شود؟

این ابهام چند برابر می‌شود اگر چند دوربین تلفن همراه در مدت انجام یک تخلف با فاصله زمانی کوتاه از خودروی متخلف تصویر ارسال کرده باشند و با فاصله زمانی زیاد روی سایت پلیس بارگذاری کنند. مسئله جعل پلاک به‌دست فردی که عکس را تهیه می‌کند، یک مسئله دیگر است. ابزارهای بسیار پیشرفته ویرایش عکس امروز می‌توانند چنان اعداد پلاک خودرو متخلف را تغییر دهند که صاحب دوربین بخواهد برای یک پلاک تخلفی ثبت شود!

کد خبر 178238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز