گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: هشت درصد از معتادانی که تحت درمان قرار می‌گیرند هرگز به چرخه اعتیاد بازنمی‌گردند.

سیدفرید براتی سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت: آمارهایی که از کمپ‌های ترک اعتیاد به سازمان بهزیستی می‌رسد، آماری بالاتر از این رقم را نشان می‌دهد که شاید حتی بتوان به 11یا 12درصد هم اتکا کرد اما براساس آمارهای جهانی، هشت‌درصد از کسانی که پروسه ترک اعتیاد را پشت سر می‌گذارند تا آخر عمر پاک می‌مانند و به چرخه اعتیاد برنمی‌گردند.

او در مراسم افتتاح مرکز اشتغال زنان بهبودیافته گلستان نور با اشاره به اینکه حمایت اجتماعی مهم‌ترین عامل در پاک‌ نگه داشتن افراد بهبودیافته است، توضیح داد: مهم‌ترین عاملی که سبب می‌شود افرادی در ترک باقی بمانند این است که سلامت روحی و جسمی‌شان مدام پیگیری و بررسی شود؛ معتادان بهبودیافته لازم است تا از طرف مددکاران مورد مراقبت قرار گیرند، این نوع مراقبت یک حمایت اجتماعی است که باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شود و نباید فراموش شود که این نوع مراقبت همواره باید به‌صورت دائمی صورت ‌گیرد.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: اشتغال معتادان بهبودیافته باید جدی گرفته شود. امسال سازمان بهزیستی یک و نیم‌میلیارد تومان برای حمایت‌های اجتماعی با تأکید بر اشتغال این افراد درنظر گرفته است که در طرح‌ها و مدل‌های متفاوت هزینه خواهد شد.

به گفته براتی، ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان از یک الگوی خاص و واحد پیروی نمی‌کند بلکه بنا به شرایط و مختصات فرد می‌توان طرح‌های گوناگونی را به اجرا درآورد، یک مدل مانند همین مرکز اشتغال گلستان نور می‌تواند ایجاد یک کارگاه برای اشتغال افراد باشد که در این طرح 23نفر از این عزیزان در یک کارگاه خیاطی مشغول به‌کار شده‌اند و استمرار این اشتغال سبب خواهد شد تا آنها مقاومت بیشتری در برابر ورود مجدد به چرخه اعتیاد داشته باشند اما مدل‌های دیگری هم می‌توان تعریف کرد، گاهی ممکن است یک فرد را به یک کارگاه معرفی کرده و مشغول به‌کار کرد و گاهی حتی این افراد زیرنظر مددکارانشان می‌توانند کارگاه‌های خود اشتغالی دایر کرده و اشتغال مستمر داشته باشند.

او با اشاره به کمبود مددکار در کشور گفت: در حوزه مددکاری با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو هستیم. براساس قوانینی که تدوین کرده‌ایم، در کمپ‌های ترک اعتیاد برای هر 70نفر باید دو مددکار فعالیت کنند اما در بخش‌های سرپایی به تشخیص مدیر مرکز مددکاران به‌کار گرفته خواهند شد، هر چند که قانون در این زمینه نیز الزام دارد.

براتی در تعریف معتاد بهبود یافته گفت: کسی که وارد چرخه درمان شده و به نوعی در مرحله کاهش آسیب است، از نظر سازمان بهزیستی در گروه معتادان بهبود یافته جا می‌گیرد که به‌شدت نیازمند حمایت اجتماعی است.

کد خبر 177718
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز