گروه اجتماعی: 90میلیارد تومان بودجه برای ساخت پنج اردوگاه نگهداری از محکومان مواد‌مخدر اختصاص یافت.

مصطفی محمد نجار، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و وزیر کشور، با اعلام این خبر گفت: 50درصد معتادان ‌
تحت پوشش قرار گرفته‌اند. در همین حال با بودجه 90میلیارد تومانی ‌ نیز پنج اردوگاه نگهداری محکومان مواد‌مخدر در حال راه‌اندازی است.

او در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به اینکه نقش خانواده در بروز پدیده اعتیاد مؤثر است توضیح داد: سودجویی سوداگران سبب شده تا مواد‌مخدر با هدف زمینگیر کردن کشورهای توسعه‌یافته در این جوامع حضور داشته باشد و ازجمله بحران‌های جوامع بشر امروز به‌حساب بیاید.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر افزود: آثار مخرب اعتیاد در حوزه بهداشت و درمان با انتقال HIV و سایر بیماری‌های عفونی نمود پیدا می‌کند و در حوزه فرهنگ و اجتماع نیز باعث اضمحلال خانواده‌ها می‌شود، این در حالی است که امروز نیروی انسانی ارزشمند و جوانان فرهیخته عامل اصلی توسعه کشور محسوب می‌شوند.

نجار گفت: امروز تریاک در مرز افغانستان ارزان است اما با ترانزیت این مواد به غرب کشور قیمت آن ده‌ها برابر می‌شود. وجود افغانستان در همسایگی کشور ما باعث ایجاد تهدید شده است. امروز 500 لابراتوار تولید مواد‌مخدر در افغانستان در حالی فعال است که پس از حمله و حضور ناتو و کشورهای غربی میزان تولید مواد‌مخدر 40برابر افزایش یافته است؛ این در حالی است که سالانه 400تن هروئین ‌ تولید می‌شود.

او خواستار برخورد همه‌جانبه در حوزه اعتیاد شد و تأکید کرد: مبارزه با مواد‌مخدر باید همه‌جانبه و پیچیده باشد، به همین منظور نقشه راه مقابله، پیشگیری و درمان اعتیاد تهیه شده است. بار کشور روی دوش جوانان است. باید پیشگیری و حمایت را از این قشر انجام دهیم. امروز درآمد سالانه مواد‌مخدر 870میلیارد دلار است که همین امر می‌تواند این قشر را دچار طمع کند.

آگاهی مردم

رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این مراسم گفت: هیچ راهی غیر از آگاه‌کردن مردم نسبت به مواد‌مخدر نداریم زیرا آنها باید بدانند که پشت پرده مواد‌مخدر چه‌کسی است‌. بیگانگان خود مواد‌مخدر را ترویج می‌کنند و بعد که ما زندانیان مربوط به آن را اعدام می‌کنیم، با تبلیغات صهیونیستی سروصدا به راه می‌اندازند‌. وی افزود: پشت سر موضوع مواد‌مخدر قدرت‌های بزرگ و در یک کلمه صهیونیست است.

تضعیف حاکمیت قانون

از سوی دیگر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت « روز بین‌المللی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد‌مخدر» اعلام کرد: مواد غیرقانونی و شبکه‌های جنایی مربوط به آن حاکمیت قانون را تضعیف می‌کنند و با گریز از مجازات به تجارت خود ادامه می‌دهند که سبب وحشت فراوان شده است و بذر ناامیدی و یأس را در تمام سطوح حکمرانی می‌افشاند.

در بخش دیگری از این پیام آمده: میلیاردها دلار که از تجارت مواد غیرقانونی نشأت می‌گیرد به فعالیت‌های تروریستی و جرائمی همچون قاچاق انسان و اسلحه دامن می‌زند. افغانستان بیشترین میزان شیوع مواد افیونی را داراست و این امر مانع پیشرفت این کشور شده است. در بخش‌هایی از کشور میانمار کشاورزان به‌دلیل ناامنی قضایی مشغول کشت خشخاش به‌عنوان محصول فروشی خود شده‌اند.

علاوه بر این، کشورهای ترانزیت، دیگر فقط به‌عنوان نقطه اتصال زنجیره عرضه به شمار نمی‌روند بلکه به‌عنوان نقاط ورود به شمار می‌روند. حدود نیمی از کوکائینی که از طریق آفریقای مرکزی و غربی قاچاق می‌شود، امروز در این منطقه باقی می‌ماند و چنین الگوهای تغییر در مصرف مواد‌مخدر پیشرفت‌ها در توسعه پایدار و حکمرانی مناسب را که به سختی به‌دست آمده، به مخاطره می‌اندازد.

بحران هزاره سوم

حمیدرضاحاجی بابایی، ‌وزیر آموزش و پرورش نیز در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر گفت: اعتیاد، بحران هزاره سوم در کنار فقر، رشد جمعیت، مشکلات زیست‌محیطی و تهدیدات هسته‌ای است که اینها همه رگه‌های مشترکی از قدرت‌طلبی و منفعت‌جویی انسان را نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین خطری که امروز جامعه ما را تهدید می‌کند شکاف بین‌نسلی است. باید تدابیری اندیشیده شود که خانواده‌ها به‌منظور کاهش آمار جرم، بیشتر در کنار یکدیگر قرار گیرند.

او تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گام‌های بلندی را در بخش معاونت سلامت و تربیت بدنی که با دستور رئیس‌جمهور در این وزارتخانه تشکیل شد، برداشته است. خانواده، مدرسه و جامعه سه رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت است و اگر فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها خارج از این سه رکن باشد، باید گفت که تمامی فعالیت‌های ما انفعالی است.

او افزود: اگر آمار اعلام کنیم که همه معتادان جامعه درمان شده و تنها یک نفر اعتیاد داشته باشد، آن هم باز برای جامعه خطرناک و دردناک است. انسان به اراده، ایمان، عقل و استقامت زنده است و اعتیاد دردی است که این ویژگی‌ها را از انسان می‌گیرد و آن را برده خود می‌کند و انسان را به مرده متحرک تبدیل می‌کند.

کد خبر 175326
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز