گروه اقتصادی: معاون سازمان ‏توسعه تجارت ایران از توافق ‏بانک مرکزی با وزارت صنعت، ‏معدن و تجارت برای رسمیت‌‏بخشیدن به ارز دونرخی با ‏اجرای سیاست اولویت‌بندی ‏تخصیص ارز خبر داد و با اعلام ‏اینکه از 18تیرماه و با ابلاغ ‏روش جدید تخصیص ارز برای ‏واردات 10کالای اولویت‌دار ارز ‏‏1226تومانی درنظر گرفته شده ‏است، تأکید کرد که از این ‏تاریخ ارز به‌طور رسمی دونرخی ‏شده است.

محمد نهاوندیان عضو ‏شورای پول و اعتبار و رئیس ‏اتاق ایران هم این خبر را تأیید ‏اما هشدار داده است: باید هرچه ‏زودتر به نظام تک‌نرخی ‏برگردیم تا شاهد مفاسد ناشی از ‏رانت ارزی نباشیم. پیش از این، ‏هم شمس‌الدین حسینی، وزیر ‏اقتصاد و هم محمود بهمنی، ‏رئیس‌کل بانک مرکزی به ‏صراحت از تک نرخی بودن نرخ ‏ارز به‌عنوان سیاست ارزی دولت ‏و بانک مرکزی سخن گفته بودند ‏اما دیروز اظهارنظری نداشتند. ‏

اعلام جزئیات بخشنامه جدید ارزی

معاون کل سازمان توسعه ‏تجارت ایران از ابلاغ بخشنامه ‏اولویت‌بندی جدید ارزی توسط ‏بانک مرکزی خبر داد و با تأکید ‏بر اینکه کالاهای اساسی ‏همچنان در اولویت اول تخصیص ‏ارز 1226تومانی قرار دارند، ‏گفت: پنج اولویت ارز 1226‏تومانی و پنج اولویت دیگر ارز ‏حاصل از صادرات دریافت ‏خواهند کرد.

کیومرث فتح‌الله ‏کرمانشاهی افزود: تا پیش از ابلاغ ‏این بخشنامه، وزارت صنعت، ‏معدن و تجارت اطمینان نداشت ‏که کالاهای اساسی ضروری، مواد ‏اولیه کارخانجات، ماشین‌آلات و ‏قطعات یدکی، تجهیزات ‏پزشکی و دارویی، ارز مرجع ‏دریافت کنند اما با ابلاغ این ‏بخشنامه این اطمینان حاصل ‏شده که بتوان ارز 1226تومانی ‏را به کالاهایی اختصاص داد که ‏تأمین آنها اولویت کشور ‏است.

معاون کل سازمان توسعه ‏تجارت ایران افزود: متأسفانه تا ‏پیش از این، اگر دو ثبت سفارش ‏از سوی یک متقاضی برای ‏دریافت ارز صورت می‌گرفت که ‏یکی از آنها کالاهای اساسی و ‏دیگری کالاهای غیرضروری بود ، در مواردی مشاهده می‌شد که ‏کالاهای غیرضروری ارز دریافت ‏می کردند اما کالاهای ضروری از ‏دریافت ارز محروم می‌ماندند. ‏

وی تصریح کرد: بر این اساس، ‏در اقدام جدیدی که با همکاری ‏مشترک وزارت صنعت، معدن و ‏تجارت و بانک مرکزی صورت ‏گرفته، کل کتاب تعرفه به 10‏گروه کالایی تقسیم شده است ‏که پنج‌گروه آنها ارز 1226تومانی ‏گرفته و مابقی ارز خارجی و با ‏منشا صادرات دریافت خواهند ‏کرد. ‏

کرمانشاهی با تأکید بر اینکه ‏هیچ‌گونه مشکلی به لحاظ منابع ‏ارزی وجود ندارد، ادامه داد: به ‏دنبال این هستیم که به سیستم ‏بانکی اعلام کنیم که این پنج گروه ‏کالایی اولویت اول ما هستند و ‏البته این به مفهوم رانت نیست ‏بلکه هدف ما تسهیل دریافت ارز ‏مرجع از سوی کالاهای اساسی و ‏ضروری مورد نیاز است.

وی ‏خاطرنشان کرد: کالاهای ‏اساسی ضروری مواداولیه ‏کارخانجات، ماشین‌آلات و ‏قطعات یدکی در اولویت اول ‏برای دریافت ارز 1226تومانی ‏هستند که البته در حال جمع‌‏بندی نظرات فعالان اقتصادی در ‏مورد این اولویت‌بندی هستیم ‏تا اگر اشکالی وجود دارد، ظرف ‏یک هفته تا 10 روز آینده بتوانیم ‏نظرات را جمع‌بندی و اعمال ‏کنیم.

کد خبر 177560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز