سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: لیگ 80 روزه کشتی آزاد سرانجام به انتها رسید و قهرمان خود را شناخت.

تیم کشتی آزاد دانشگاه آزاد که با مشورت و مدیریت منصور برزگر مدیر تیم‌های ملی حضور خود در این مسابقات را شکل بخشیده بود امسال با بهره‌مندی از تعدادی چهره‌های مطرح کشتی کشور مزد تلاش‌های خود را گرفت و بر جام قهرمانی بوسه زد.

لیگ برتر کشتی آزاد درست در تاریخ سی‌ام آذرماه 85 کلید خورد و از همان شروع تا روز پایانی آن، بیستم اسفند، به دلیل شرایط خاصی که بر کشتی کشور حاکم بود خیلی‌ها برایشان باور این قضیه سخت بود  که این رقابت‌ها به سرانجام خوشی برسد.

دریافتی‌های موجود از لیگ امسال کشتی نشان می‌دهد که اگر قرار باشد سال آینده هم چنین مبارزاتی برپا شود باید بسیاری از نواقص موجود در آن برطرف شود چراکه مدیریت تثبیت شده کشتی خود حالا باید نگاه جدی‌تری به نحوه برگزاری آن داشته باشد. 

باور دیگری هم وجود دارد که امروز پتانسیل کشتی حتی این توانایی را هم دارد که تعداد بیشتری تیم در لیگ برتر به میدان بیایند و رونق بیشتر و کامل‌تری به آن ببخشند.در نخستین جدال نفت تهران خیلی آسان گل‌گهر سیرجان را از پیش رو برداشت.

پیروزی (صفر-7) نفتی‌ها آنها را بدون هیچ دردسری به فینال رساند اما در همین مسابقه یک‌طرفه یک کشتی خیلی به چشم آمد. رویارویی قهرمانان حال حاضر بزرگسالان و جوانان جهان، مراد محمدی و مهدی تقوی در وزن 60 کیلوگرم.

در این مبارزه بعد از آنکه هر کدام از دو کشتی‌گیر یک تایم دو دقیقه‌ای را با نتیجه (صفر-1) به سود خود تمام کردند در پایان تایم سوم کار به انداختن سکه کشید که مراد محمدی با خوش‌شانسی شانس گرفتن زیر یک خم حریف را به دست آورد و در نهایت هم حریف را خاک کرد و به پیروزی رسید.

در مسابقه دوم مرحله نیمه نهایی هم دانشگاه آزاد به راحتی راه‌آهن خراسان را (1-6) شکست داد. تنها پیروز مشهدی‌ها مصطفی آخوندی در وزن 60 کیلوگرم بود که موفق شد محمد اصلانی را (3-7) پشت سر بگذارد.

لنگ آرنج آخوندی روی اصلانی، تماشاچیان حاضر در سالن شهدای هفتم تیر را به وجد آورد.نبرد مسعود مصطفی جوکار و مسعود واحدی در وزن 66 کیلوگرم نیز خیلی تماشایی شد. جوکار بعد از آنکه در تایم اول روی دو خم و اجرای کنده فتیله پیچ حریف پا در هوا شد در دو تایم بعدی ماهرانه کشتی گرفت و با باراندازهای بی‌نقص خود صاحب پیروزی نهایی در این دیدار شد.

پیروزی (صفر-2) فریدون قنبری برابر مجید خدایی در وزن 84 کیلوگرم و کشتی پرافت و خیز علیرضا رضایی و هادی پور علیجان در وزن 120 کیلوگرم که با اشتباهات فراوان داوری همراه بود و نهایتا هم در آخرین لحظات با اجرای فن فیتوی رضایی به سود این کشتی‌گیر به پایان رسید از جمله حساس‌ترین کشتی‌های مسابقه راه‌آهن خراسان و دانشگاه آزاد بودند.

بذری، ضربه فنی شد

دیدار نهایی لیگ برتر کشتی آزاد بین تیم‌های نفت تهران و دانشگاه آزاد با یک شوک بزرگ برای نفتی‌ها آغاز شد. در اولین مبارزه و در وزن 55 کیلوگرم محمد رضایی ملی‌پوش تیم نفت که به تازگی هم برای حضور در دیدارهای جام جهانی روسیه انتخاب شده مقابل جوانی شایسته به نام هادی حاجیان مغلوب شد.

حاجیان در دو تایم پیاپی با نتایج 3 بر صفر و یک بر صفر حریف خود را مغلوب کرد. به تلافی این شکست‌ نفتی‌ها با دو چهره مطرح خود مراد محمدی و حسن طهماسبی‌ صاحب دو پیروزی شیرین در اوزان 60 و 66 کیلوگرم شدند. مراد محمدی موفق به پیروزی برابر محمد اصلانی شد و حسن طهماسبی هم مسعود مصطفی جوکار متحول شده را به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شد از پیش روی برداشت.

اما حادثه بزرگ در وزن 74 کیلوگرم اتفاق افتاد. آنجا که دو نایب قهرمان جهان پنجه در پنجه هم انداختند تا نتیجه شگفت‌آوری رقم بخورد. میثم مصطفی جوکار نایب قهرمان جوانان جهان بعد از آنکه تایم نخست کشتی با علی اصغر بذری نایب قهرمان بزرگسالان جهان را (صفر-3) به سود خود تمام  کرد، در تایم دوم دست به حرکت جالب‌تری زد و با اجرای فن لنگ تندر برق آسای خود بذری را ضربه فنی کرد.

نتیجه این کشتی شیرازه تیمی نفت را از هم گسست، چراکه در 3 مسابقه باقیمانده نیز نفتی‌ها نتیجه کشتی‌های خود را به حریفان واگذار کردند. جمال میرزایی در وزن 84 کیلوگرم طی 3 تایم روی قرعه سکه نتیجه کشتی را به فریدون قنبری واگذار کرد.

امیرعباس مرادی گنجی (2-4) مغلوب سعید ابراهیمی در وزن 96 کیلوگرم شد و حمید سیفی هم در وزن 120 کیلوگرم اسیر دوخم‌های فردین معصومی شد و با نتیجه (صفر-9) متحمل شکست شد.

کلکسیون اشتباهات داوری

دیدار رده‌بندی لیگ برتر کشتی آزاد که بین تیم‌های گل‌گهر سیرجان و راه‌آهن خراسان برگزار شد و در نهایت هم (3-4) به سود مشهدی‌ها به پایان رسید در حقیقت کلکسیون اشکالات  و اشتباهات داوری بود که اوج آن در مسابقه وزن 120 کیلوگرم بین امید گل‌محمدزاده و هادی پورعلیجان به چشم آمد.

بدون آن که بخواهیم به ریز اشتباهات داوری در این مسابقه و 4 مسابقه پایانی لیگ کشتی اشاره‌ای داشته باشیم باید به این نکته توجه کنیم که چنین قضاوت‌های پراشکالی اگر چه خیلی زود با کدخدامنشی و مصلحت‌اندیشی رفع و رجوع می‌شود، اما نباید فراموش کرد که یک کلاس آموزشی غلطی است که کشتی‌گیران ما به مرور خود را با چنین شیوه‌های غیرمعمولی در داوری دنیا هماهنگ می‌کنند و نهایتاً در مسابقاتی که در خارج از خانه به میدان می‌آیند دچار مشکل و دردسر می‌شوند. 

البته باید این را هم اضافه کنیم که قضاوت پراشتباه داوران نمی‌تواند دلیلی بر این عمل ناصحیح مربیان جوان ما در کنار تشک باشد که بلافاصله با حرکات تحریک‌آمیز و بعضا رفتارهای پرخاشگرانه، خود را به میز داوری می‌رسانند و صحنه‌های زشتی را به وجود می‌آورند.

کد خبر 17736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز