همشهری‌آنلاین: دولت سوسیالیست فرانسه با تصمیم شرکت پژو - سیتروئن (Peugeot Citroen) برای تعطیلی یکی از کارخانه هایش و اخراج 8 هزار کارگر مخالفت کرد.

وزیر دولت فرانسوا اولاند از شرکت پژو - سیتروئن خواسته در تصمیم به تعطیلی کارخانه‌اش در "اولنه سو بوآ" واقع در حومه پاریس تجدید نظر کند.

آرنولد مونته بور وزیر احیا صنایع فرانسه از مدیرعامل شرکت پژو - سیتروئن خواست به جای بستن کارخانه، راه حل‌های دیگری را در نظر بگیرد. او گفت پژو باید نسبت به ملت فرانسه احساس وظیفه کند.

در مصاحبه‌ای با تلویزیون فرانسه 2 آرنولد مونته بور خطاب به مدیران پژو -سیتروئن پرسید: "چرا سال گذشته پژو 250 میلیون یورو سهام بین سهام دارانش و دولت توزیع کرد؟ دولت گذشته به آنها اجازه این کار را داده بود؟ چرا سال گذشته پژو سهام خودش را دوباره به قیمت 199 میلیون یورو خرید؟ هدف اینکار سرمایه گذاری مجدد و یا بهبود کیفیت تولیدات در بازار رقابتی نبود، بلکه بنا به میل آنها و بر اساس سلیقه بوده. اکنون باید جواب این سوالات را روشن کنیم."

اگر چه تصمیم به تعطیلی پژو - سیتروئن در سال 2014 خلاف سیاست‌های دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند است که با وعده افزایش مشاغل و رونق صنایع بر سر کار آمد؛ اما فیلیپ ورن مدیر این شرکت این تصمیم را با توجه به بحران فراگیر اقتصادی اروپا، برای بقای شرکت ضروری توصیف کرده است.

دلایل بحران

طرح صرفه جویی شرکت خودروسازی پژو - سیتروئن و حذف در مجموع هشت هزار فرصت شغلی واکنش‌های گوناگونی را به همراه داشت. کارمندان، اعضای اتحادیه و دولت فرانسه خواستار راه حل جایگزینی شدند. فیلیپ ورن مدیر شرکت، طرح صرفه جویی را با توجه به بحران فراگیر اقتصادی در جهان و به ویژه در اروپا، برای بقای شرکت ضروری توصیف کرد.

سیر رشد فروش این شرکت فرانسوی در سه ماه اول سال جاری با فروش ۶۲. ۱ میلیون خودرو در جهان ۱۳ درصد کاهش یافته است. در حالی که برای نمونه سیر رشد فروش فولکس واگن بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

یک کار‌شناس مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه فروش پژو ۲۳ سال است که رشد نزولی دارد بر این باور است که کاهش ناگهانی آن، مرتبط با بحران در بخش خصوصی در اروپا و افزایش بیکاری در میان جوانان است.

در سال اخیر میلادی، آمار بیکاری در اروپا به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است؛ بیش از ۲۲ درصد از جوانان زیر ۲۵ سال در فرانسه بیکار هستند در حالی که این آمار در ایتالیا ۳۶ درصد و در اسپانیا به ۵۲ درصد می‌رسد.

بعضی دیگر از کار‌شناسان حضور موفق شرکت‌های آسیایی بخصوص خودروسازی‌های ژاپنی و کره ای در بازار جهانی و اروپایی را دلیل عمده افت فروش خودروهای فرانسوی می‌دانند.

کارگران چه می‌گویند؟

خبر تعطیلی خط تولید کارخانه پژو - سیتروئن در"اولنه-سو-بوآ" درحومه پاریس کارگران کارخانه را نگران و سردرگم کرده است. آن‌ها می‌گویند نه تنها آینده کارگران بلکه آینده کل منطقه دچار ابهام شده است.

این خبر روز پنج شنبه 12 ژوئیه برابر با 22 تیر اعلام شد. خبرنگار یورونیوز با کارگران در محل کارخانه گفتگو کرده است.

یکی از کارگران با 34 سال سابقه کار می‌گوید: "من همه عمرم را در این کارخانه گذراندم. هزاران ساعت اضافه کاری و روزهای تعطیل کار کردم. برای کارفرما، مشتری ها و برای کیفیت کار تلاش کردم. بستن کارخانه‌ای مثل این کارخانه، غیر قابل فهم است. پسر و نوه‌ام هم امید داشتند در همین کارخانه کار کنند. خانواده‌ام اطراف پاریس زندگی می‌کنند. مدرسه‌ها که تعطیل شده حالا دیگر هیچ امیدی نداریم. برای اینکه تنها کارخانه نیست که بسته می‌شود بقیه کسب و کارهای کوچک هم در اینجا بسته خواهند شد."

یک زن که 17 سال در کارخانه کار کرده می‌گوید: "من در 50 کیلومتری اینجا زندگی می‌کنم. حالا باید از اینجا اسباب کشی کنم و یا دنبال کار جدید باشم. مجبور می‌شوم خانه‌ام را بفروشم. حالا نمی‌دانم با چه اطمینان خاطری بچه‌هایم را بزرگ کنم. همه چیز به صورت سوال در آمده و هیچ جوابی برایش ندارم. بهترین وقت برای تعطیلات تابستانی ..!"

اما یکی از کارگران که در آستانه بازنشستگی است می‌گوید: "من شخصا نگران نیستم. من از جوانی شروع به کار کردن کردم. حالا هم به یک سن و سالی رسیدم. برای من مشکل حادی ایجاد نمی‌شود ولی برای همکارانم که از من جوانتر هستند، سخت است مخصوصا برای کسانی‌که مثلا در 50 سالگی دوباره بیکار می‌شوند و باید دنبال کار باشند. برای آنها خیلی سخت است."

خبرنگار یورونیوز از محل کارخانه می‌گوید:"این کارخانه شاهد بزرگترین جنبش‌های اجتماعی و کارگری فرانسه در دهه 80  بود. امروز هم به نظر می‌رسد همه شرایط برای یک رودررویی آماد ه است. رودرویی نه تنها بر سر آینده کارخانه بلکه بر سر آینده بخش بزرگی از مردم."

کد خبر 177214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز