همشهری آنلاین: مدیرکارخانه کشتی سازی صدرا از به آب اندازی بزرگترین نفت کش ساخت ایران در دوم مرداد ماه سال جاری خبر داد.

ایرنا نوشت: سلمان ضربی در بازدید خبرنگاران از روند ساخت بزرگترین نفتکش ساخت داخل افزود: ونزوئلا در سال 86 سفارش ساخت چهار کشتی افراماکس 94 هزار تنی به ایران داده بود که طرح آن طی چند مرحله با تغییراتی رو به رو و در نهایت در اواخر سال88 به نفتکش 113 هزار تنی افراماکس تغییر پیدا کرد.

وی ادامه داد: اردیبهشت ماه سال 89 کار ساخت نخستین کشتی آغاز شد که اکنون آماده به آب اندازی است و پس از به آب اندازی و طی سه ماه آزمایشات دریایی اواخر آبان یا اوایل آذر ماه تحویل کارفرما خواهد شد.

ضربی توضیح داد: مدت ساخت چهار فروند کشتی افراماکس طی قرارداد 40 ماه برآورد شده که امیدواریم بتوانیم کشتی‌های سفارشی را طبق زمان مقرر تحویل دهیم.

مدیر کارخانه کشتی سازی صدرا افزود: این شناورها دارای 250 متر طول، 44 متر عرض، 21 متر ارتفاع و 14.8 متر آبخور بوده و قابلیت حمل 113 هزار تن نفت خام را دارد.

وی همچنین به مراحل ساخت کشتی دوم و پیشرفت 28 درصدی آن اشاره کرد و ادامه داد: تمام تجهیزات و موتور دومین کشتی سفارشی ونزوئلا آماده بوده و به محض به آب اندازی اولین کشتی، دومین فروند نیز جهت تکمیل ساخت به حوضچه خشک منتقل می‌شود.

مدیر کارخانه کشتی سازی صدرا هزینه ساخت هر کشتی را 57 میلیون یورو عنوان کرد و افزود :ساخت این نوع کشتی‌ها و با این ابعاد برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه انجام می‌شود و با وجود اینکه پیش بینی برابری هزینه‌ها در اولین کارها به سختی صورت می‌پذیرد ما امیدواریم بتوانیم به سود 10 تا 15 درصدی دست یابیم.

ضربی تاکید کرد: طرف ونزوئلایی 20 درصد هزینه ساخت کشتی‌ها را که معادل 42 میلیون یورو می شود در سال 87 پرداخت کرده است.

مدیر یارد کشتی سازی صدرا همچنین به ساخت و تکمیل بزرگترین جرثقیل خاورمیانه در بوشهر اشاره کرد و گفت: ساخت این جرثقیل یکی از چالش‌های جدی این شرکت به شمار می‌رفت که با تمهیدات لازم، به صورت بومی انجام شد.

ضربی افزود:این جرثقیل یک هزارتنی، 118 متر از سطح زمین ارتفاع داشته و قیمت آن 25 میلیون یورو برآورد می‌شود که دارای دهنه 153 متری بوده و توانایی بلند کردن وزنی معادل سه هزار و 800 تن را دارد.

وی ادامه داد: با ساخت این جرثقیل دروازه‌ای، سرعت ساخت و تکمیل پروژه‌های کشتی سازی 50 درصد افزایش خواهد یافت.

کد خبر 177210
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز