گروه اقتصادی: استاندار تهران بدون اشاره به مشاغل از دست رفته، تعداد مشاغل ایجاد شده در پایتخت طی سال گذشته را حدود 400هزار شغل اعلام کرد.

در واکنش به تأکید نمایندگان مجلس، کارشناسان و فعالان بازار کار و نیز آمار رسمی بر اوج‌گیری روند بیکاری طی ماه‌های گذشته و تأکید بر واقعی نبودن گزارش‌ها در زمینه اشتغال‌زایی، وزیر کار چند روز پیش از بهبود اوضاع اشتغال خبر داد، معاون وی برنامه‌های دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی در سال جدید را تشریح کرد و استاندار تهران هم گفت: سال گذشته حدود 400هزار شغل در پایتخت ایجاد شده است. با این حال اسناد اشتغال‌زایی تاکنون حتی در اختیار شورای‌عالی اشتغال هم قرار نگرفته است.

به‌نحوی که اعضای این شورا هم نسبت به جزئیات اشتغال ایجاد‌شده اطلاع ندارند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی از پیش‌بینی اختصاص 19هزار و 500میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در سال‌جاری خبر داد و گفت: گزارش عملکرد شبکه بانکی ارائه می‌شود. محمدحسین فروزان مهر اضافه کرد: قرار است سیستم بانکی از طریق بانک مرکزی برنامه و جدول ترکیب منابع و همچنین نحوه تسهیلات‌دهی به طرح‌های اشتغالی استان‌ها را ارائه کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: علاوه بر تسهیلاتی که قرار است در سال‌جاری معادل 45هزار میلیارد تومان از سوی شبکه بانکی کشور به‌منظور ایجاد طرح‌های جدید اشتغالی پرداخت شود، منابع جدید حمایتی از سوی صندوق توسعه ملی نیز اختصاص خواهد یافت.

ایجاد یک چهارم مشاغل کل کشور در پایتخت

درحالی‌که برخی مسئولان دولتی در برابر وعده2.5میلیونی، ایجاد1.6میلیون شغل در سال گذشته را تأیید کرده‌اند، استاندار پایتخت روز گذشته گفت که سال گذشته حدود 400هزار شغل در تهران ایجاد شده است. او همچنین با تأکید بر ضرورت پایبندی بانک‌ها به تعهدات خود درباره ایجاد اشتغال، به فارس گفت:

استان تهران متعهد شده است در سال‌جاری 381هزار شغل ایجاد کند. استاندار تهران با بیان اینکه 1200میلیارد تومان در قالب منابع تسهیلات زودبازده تعیین شده که به بسته حمایتی صنعت اختصاص می‌یابد، افزود: هم‌اکنون سهم دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های مختلف اقتصادی به‌منظور تحقق این میزان شغل مشخص شده است. سال گذشته هم تأکید زیادی بر تزریق نقدینگی از سوی بانک‌ها برای اشتغال‌زایی می‌شد اما در پایان سال اعلام شد که سیستم بانکی در عمل به تعهدات خود کوتاهی کرده است.

شورای‌عالی اشتغال هم از آمار محروم است

عضو شورای‌عالی اشتغال در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تعداد اشتغال ایجاد شده در پایتخت طی سال گذشته ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود: در جلسات این شورا فقط تکلیف هر استان مشخص شده و به آنها اعلام می‌شود اما در پایان هیچ آماری مبنی بر تعداد شغل ایجاد شده در استان‌های کشور به تفکیک اعلام نمی‌شود.

محمد عطاردیان خاطرنشان کرد: سال گذشته با وجود وعده مسئولان مبنی بر2.5میلیون شغل، در نهایت اعلام شد که 1.6میلیون شغل از این تعداد مورد تأیید قرار گرفته است. او ادامه داد: در سال‌جاری نیز 2.2میلیون شغل در این شورا به تصویب رسیده است که برای تحقق آن باید تلاش بسیار زیادی صورت بگیرد.

کد خبر 177156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز