چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان کشف کردند که چرا داروهایی که زمانی امید آن می رفت که خیلی در درمان ام‌اس موثر باشند، به بیماران مبتلا به این بیماری کمکی نمی‌کنند.

یک تیم از دانشگاه آکسفورد می‌گوید تغییر ژنتیکی در بیماری ام‌اس بدین معناست که داروهایی که در درمان مبتلایان به بیماری های سیستم ایمنی، موثر هستند، روی بیماران مبتلا به ام‌اس تاثیری ندارند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این گونه داروها حتی می‌توانند عوارض بیماری ام اس را تشدید کنند.

متخصصان می‌گویند تحقیقاتشان نشان می‌دهد که ژنتیک چگونه می‌تواند بر نوع پاسخ به داروها و درمان‌های مختلف اثر بگذارد.
این داروها که «آنتی تی ان اف» نامیده می‌شوند در مبتلایان به بیماری التهابی روده و آرتریت روماتوئید موثر هستند، اما بر بیماران مبتلا به ام‌اس تاثیری ندارند. محققان هنوز دلیل قطعی این موضوع را نمی‌دانند.

اعضای تیم تحقیقاتی آکسفورد یک تغییر ژنتیک خاص را که قبلا تصور می‌شد با بیماری ام‌اس ارتباط دارد، مورد مطالعه قرار دادند.
پزوهشگران متوجه شدند که ژن جهش یافته باعث تولید پروتئین متفاوتی می‌شود که کوچکتر است و مانع از فعالیت «تی ان اف» می‌شود، یعنی دقیقا همان کاری را می‌کند که داروهای مهار کننده «تی ان اف» انجام می‌دهند.

«تی ان اف» ماده‌ای است که سیستم ایمنی بدن برای دفاع در مقابل عفونت‌ها و تومورها ترشح می‌کند، اما خود آن می‌تواند علائمی را ایجاد کند که برای کاهش آنها ممکن است نیاز به درمان باشد.

به این ترتیب روشن می‌شود که چرا ده سال پیش، یک تحقیق پزشکی نشان داد که این داروها بیماری ام‌اس را تشدید می‌کنند.
نیک رایک، مدیر بخش تحقیقات جمعیت ام اس در این باره می‌گوید: ژن‌های زیادی به بیماری ام‌اس مربوط هستند ولی در مورد اینکه هر کدام دقیقا چه نقشی دارند، اطلاعات اندکی داریم.

به گفته او، تحقیقات مهم اخیر نشان داده است که برخی ژن‌های جوان در این باره که بیمار به دارویی پاسخ مثبت بدهد یا خیر، نقش تعیین کننده دارند.

آقای رایک می‌گوید نتایج این تحقیقات به پزشکان کمک می‌کند که در آینده به هر بیمار مبتلا به ام‌اس، دارویی را تجویز کنند که برایش موثر باشد.

 

کد خبر 177110
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز