پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک درمان به تازگی آزمایش‌شده برای ام‌اس خطر عود و بدتر شدن بیماری را کاهش می‌دهد

بدون اینکه بسیاری از عوارض جانبی همراه با سایر درمان‌ها را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک بررسی بالینی منتشرشده در روز چهارشنبه 20 ژانویه در نشریه پزشکی نیوانگلند (NEJM) می‌گوید که داروی "کلادریبین" (Cladribine)که اولین داروی خوراکی برای درمان بیماری ام‌اس است.

گروهی به رهبری گاوین جیوانونی، استاد دانشکده پزشکی و دندانپزشکی بارتز و لندن در انگلیس حدود 1300 بیمار را تقریبا برای دو سال پیگیری کردند، و آنها را با اسکن ام‌آر‌آی
تحت نظر قرار دادند.

یک گروه بیماران مبتلا دو یا چهار دوره کوتاه‌مدت درمان با قرص‌های کلادریبین در طول یک سال تحت درمان قرار گرفتند و گروه دیگر دارونما دریافت کردند.

نتایج امیدبخش بود. افرادی که قرص‌های کلادربین را دریافت می‌کردند،‌55 درصد با احتمال کمتری دچار عود بیماری و  30 درصد با احتمال کمتری ناتوانی‌‌شان ناشی از ام‌اس بدتر شده بودند.

 بیماری ام‌اس یک عارضه عصبی است که اغلب در بزرگسالان جوان شروع می‌شود و در آن دستگاه ایمنی بدن به دستگاه عصبی مرکزی خود فرد حمله می‌کند. آسیب ایجاد شده با انتقال پیام‌های عصبی میان مغز و سایر بخش‌های بدن تداخل می‌کند و ناتوانی فرد به صورت فلج‌های حسی و حرکتی می‌انجامد.


 بیماران اغلب برای درمان نیاز به تزریقات منظم و انفوزیون داخل وریدی داروها دارند، اما بر اساس نتایج این بررسی، داروی کلادریبین، که با مهار کردن دستگاه ایمنی عمل می‌کند، را کافی است بیت 8 تا 10 روز در سال مصرف کرد تا به طور موثر عمل کند.

 جیووانونی  گفت: "ارائه یک درمان خوراکی، به خصوص داروی یکه عوارض جانبی کوتاه‌‌ مدتی ندارد و مصرف آن است‌، تاثیر عمده‌ای بر درمان ام‌اس خواهد گذاشت."

 این داروی جدید را شرکت داروسازی مرک سرونو، بخش از گروه آلمانی مرک KGaA ساخته است.

 تقاضای مکر برای به بازار فرستادن این دارو در ابتدای دسامبر گذشته بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا رد شد. اکنون این شرکت در حال مذاکره مجدد به این سازمان است تا مجددا تقاضای آن برای وارد شدن به بازار پذیرفته شود.

 ام‌اس معمولا افراد میان 20 تا 40 سال را مبتلا می‌کند و علائم آن ممکن است وخیم و ناتوان‌کننده باشد. این بیماری می‌تواند تقریبا هر کارکرد زیستی که در کنترل حرکات،‌ ادراک حسی و حافظه نقش دارند، مختل کند.

 تخمین زده می‌شود از 1000 نفر در جهان یک نفر به این بیماری مبتلا است.

کد خبر 99983

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز