گروه اقتصادی: حداقل نرخ دستمزد کارگران برای سال آینده معادل 183 هزار تومان تعیین شد. این در حالی است که نمایندگان کارگران خواهان تعیین این نرخ در حد حداقل 200 هزار تومان برای سال آینده بوده‌اند.

با علی دهقان‌کیا، عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شورای اسلامی‌کار تهران گفتگو کرده‌ایم.

  • ستاد مزد وزارت کار حداقل دستمزد کارگری برای سال آینده را معادل 200 هزار تومان پیشنهاد داده بود، علت عدم تصویب این رقم در شورای عالی کار ناشی از چه بوده است؟

از ابتدا مشخص بود که شورای عالی کار چنین رقم‌ پیشنهادی را تصویب نخواهد کرد. مسلما افزایش سطح دستمزدها خود به نوعی در بالارفتن نرخ تورم اثرگذار است، به همین دلیل حتی با معیار قرار دادن نرخ جدید تورم، باز هم امکان افزایش ناگهانی دستمزدهای کارگری وجود ندارد.

  • هم‌اکنون با تعیین دستمزدهای کارگری در حد 183 هزار تومان بدون احتساب سایر حقوق متعلقه، آیا شاهد کاهش فاصله دستمزد کارگران با خط فقر خواهیم بود؟

فاصله دستمزد کارگران با خط فقر در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری یافته است، چرا که میزان خط فقر در سال گذشته 292 هزار تومان و حداقل دستمزد 120 هزار تومان بوده است، اما در سال جاری، خط فقر 350 هزار تومان اعلام شده است و حداقل دستمزد کارگران150 هزار تومان.

در واقع به نظر می‌رسد با توجه به افزایش رقم خط فقر برای سال آینده و روند فعلی تعیین دستمزدهای کارگری، باز این فاصله افزایش یابد.

  • آیا یکی از علل  افزایش نیافتن قابل ملاحظه دستمزدهای کارگری به افزایش میزان اخراج‌ها به دنبال این رویداد مربوط می‌شود؟

در این نکته که تصمیمات شورای عالی کار نباید منجر به اخراج کارگران و اضافه شدن بیکاران شود، شکی نیست، اما باید اذعان کرد بیش از آنکه افزایش دستمزدهای کارگری عامل اخراج کارگران و فشار بر کارفرمایان باشد، عواملی مانند قاچاق کالا، نبود بازاریابی درست برای تولیدات و ضعف‌های مدیریتی، زمینه را برای صاحبان بنگاه‌های اقتصادی برای تعدیل نیرو فراهم می‌کند.

کد خبر 17686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز