گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: نخستین کنگره اعتبار بخشی بیمارستان‌ها دیروز در حالی برگزار شد که هنوز با وجود الزاماتی که دولت برای رتبه‌بندی بیمارستان‌ها قرار داده است نسبت به اجرایی شدن آن و تمایل بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تردید‌های بسیاری وجود دارد.این کنگره با حضور استادانی از ایران، هند، لبنان، آمریکا و مالزی در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.

دکتر محمدصادق مهدوی دبیر علمی کنگره اعتباربخشی گفت: اعتباربخشی به‌عنوان یک مدل در زمینه ارتقای خدمات‌رسانی به بیماران مطرح است و باعث رشد ارتقای کیفیت ارائه خدمات و ایمنی به بیماران می‌شود. کشور ما به‌شدت نیازمند دانش و تجربه‌های کشف شده در زمینه اعتباربخشی از کشورهایی است که قبلا اجرای اعتباربخشی را آغاز کرده‌اند.وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه اعتباربخشی از هند 22 و از مصر 17سال عقب‌تر است گفت:

اعتباربخشی در سال 1952در آمریکا و کانادا آغاز شد اما در اواخر دهه 80میلادی به‌علت آشکار شدن خطاهای درمانی و بیمارستانی، موج جدیدی از گرایش به اعتباربخشی آغاز شد و از سال 90تعداد کشورهایی که به اعتباربخشی گرایش پیدا کردند به‌شدت رشد یافت. ارزیابی بیمارستان‌ها در کشور ما به شکلی دیگر در سال‌های اخیر انجام شده است.

اعتبار بخشی فرایندی است که با تدوین، اجرا و ارزیابی استانداردهای ایمنی و کیفیت در خدمات سلامت به‌دنبال اطمینان دادن به بیماران و جامعه در دریافت خدمات مطلوب است ولی این تعریف برای اجرایی‌شدن راه بسیار زیادی در پیش دارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله معتقد است با وجود اینکه اعتباربخشی فرایند مطلوبی است مسئولان بهداشت دیر به فکر اعتباربخشی بیمارستان‌ها و جلب رضایت بیماران افتاده‌اند. برای تحول در بیمارستان‌ها نمی‌توان کار را تحکمی پیش برد. وی در این گنگره گفت: با ابلاغ بخشنامه‌های وزارتی کار جلو نمی‌رود، باید مطالبه عمومی درنظر گرفته شود.

دکتر جعفر اصلانی گفت: طی 30سال گذشته با وجود جنگ و تحریم‌ها در زمینه زیربنایی و سخت‌افزاری حوزه بهداشت و درمان کارهای خوبی صورت گرفته و در حال حاضر 120هزار تخت بیمارستانی داریم و تقریباً تجهیزات پزشکی مورد نیاز در حوزه سلامت به وفور در دسترس است. در زمینه آموزش بیش از 45دانشگاه علوم‌پزشکی فعالیت می‌کنند و سالانه نزدیک به پنج‌هزار پزشک فارغ‌التحصیل می‌شوند.وی به‌وجود ۸۰۰ بیمارستان در سطح کشور اشاره کرد و افزود‌:

سؤال اینجاست که با وجود این زیربنا‌ها در کشور چرا در زمینه کیفیت و اثربخشی دچار مشکل هستیم و رضایتمندی بیماران از خدمات درمانی کافی نیست‌. با میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری که در کشور با وجود اعتبارات محدود صورت می‌گیرد عدم‌اجرای اعتباربخشی، باعث می‌شود که اثربخشی این سرمایه‌گذاری محدود باشد.وی با اشاره به سابقه سنجش کیفیت بیمارستان‌ها در کشور گفت: اعتبار بخشی باید به موازات و مطابق با علم روز باشد و حتما بومی‌سازی‌ شود.

اعتبار بخشی یا همان رتبه بندی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بدون همکاری مراکز بهداشتی امکان‌پذیر نیست. جعفر اصلانی در این زمینه گفت: انجام اعتبار بخشی مستلزم ایجاد فرهنگسازی در بین بدنه نظام بهداشت و درمان از پایین‌ترین سطح تا بالا‌ترین سطح آن است.

اعتبار بخشی باید به یک گفتمان رایج و به نوعی مطالبه در بین عناصر بهداشت و درمان به‌خصوص مردم دربیاید.وی با اشاره به اینکه اعتبار بخشی می‌تواند به ارتقای کیفیت در بیمارستان‌ها منجر شود،‌ گفت: هرچند متولیان بهداشت در کشور دیر به این فکر افتاده‌اند که اعتباربخشی را در مراکز درمانی مطابق با استانداردهای روز دنیا پایه‌گذاری کنند اما باید این اعتباربخشی براساس شرایط بومی باشد.

دکتر جعفر اصلانی انجمن‌ها و مراکز تحقیقاتی را در رده‌های مختلف برای ترویج فرهنگ اعتباربخشی مؤثر دانست و افزود: متأسفانه همانطور که تجارت در فرهنگ و سیاست دخیل شده در سلامت هم تأثیرگذار است.در این کنگره تفاهمنامه اعتباربخشی بیمارستان‌ها بین ایران با کشورهای مالزی، هند و لبنان به‌منظور انتقال دانش و تجربه‌ این کشورها به ایران امضا شد.

کد خبر 176844
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز