همشهری آنلاین: نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان با حضور مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر این جشنواره در سالن شماره 2 تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

نشست هنری

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مرتضی گودرزی دیباج - مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به جایگاه این جشنواره گفت: جشنواره هنرهای تجسمی با برگزاری دوسال یکبار خود تبدیل به یک رویداد بین‌المللی و ملی در حوزه هنرهای تجسمی به ویژه در نسل جوان شده است که رشد کمی و کیفی هنرمندان شرکت کننده گواه سابقه درخشان این رویداداست.

وی در ادامه با انتقاد از سایر نهادها درباره عدم حمایت از استعدادهای جوان افزود: بنیه هنری کشور بسیار قوی و موثر است، ضمن اینکه باید باور داشت حمایت و همدلی با این استعدادهای جوان راهگشای آینده فرهنگ و هنر کشور است که متاسفانه برخی نهادها و سیستم‌های فرهنگی - هنری کشور از وظلیف خود عدول می‌کنند و گاهی باعث نا امیدی نسل جوان هنرهای تجسمی کشور می شوند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ادامه داد: سطح این جشنواره با توجه به حضور 40 هنرمند طراز اول کشور در زمینه هنرهای تجسمی ارتقاء یافته است و این مسئولیت حوزه هنری در جهت بالا بردن سطح کیفی هنرهای تجسمی و معرفی و استعدادها و زمینه‌های جدید هنری است.

گودرزی دیباج با اشاره به انتخاب موضوع "خانواده" در این دوره از جشنواره گفت: بحث خطر فرهنگی که به صورت پنهان و آشکار بنیان‌های فرهنگی ما را مورد هجوم قرار داه است ما را بر آن داشت تا با طرح موضوع خانواده دینی، ایرانی و اسلامی باعث توجه به این موضوعات و اعتنای بیشتر مردم ومسئولان شویم و آثاری تولید شود که به تقویت بنیان های فرهنگی - سنتی ما یاری خواهد رساند.

وی درباره بخش ویدئو آرت جشنواره هم گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن در عصر حاضر به فکر یک اجماع جدید در این حوزه افتادیم تا با جمع آوری نظرات اساتید و هنرمندان به یک اتفاق خوب هنری جدی برسیم.

گودرزی دیباج در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به همزمانی جشنواره با جشنواره هنرهای تجسمی گرگان گفت: برگزاری هم زمان دو جشنواره هنرهای تجسمی اتفاق بسیار مبارکی است چرا که ما در سطح دنیا شاهد برگزاری جشنواره‌های متعددی در یک زمان هستیم و این باعث اعتلای سطح کیفی هنر در کشورمان خواهد شد.

همچنین به دلیل فضا، وقت و حتی گاهی مضمون، مخاطبان می‌توانند انتخاب کنند که در کدام جشنواره شرکت کنند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره ادغام جشنواره ها گفت: هنرمندانی هستند که هم زمان با حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری می‌کنند و این باعث خوشحالی است اما در مورد ادغام جشنواره‌ها این مسئله باید سطوح کلان مدیریتی بررسی و اقدام شود.

گودرزی دیباج با بیان اینکه بودجه این جشنواره در حد معمول و متداول است، افزود: اگر در بخش‌هایی نیاز به کمک‌های ویژه باشد مدیریت حوزه هنری دریغ نخواهد کرد.

اصغر کفشچیان مقدم، دبیر هنری ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان هم گفت: توفیق هر جشنواره‌ای به میزان پرداخت رسانه‌ای آن مربوط است و این رسانه‌ها هستند که با پرداختن و پوشش خبری مناسب یاری دهنده ما در به انجام رساندن این وظیفه خطیر ملی - دینی هستند.

وی افزود: جشنواره امسال در 8 رشته نقاشی، نقاشیخط، طراحی، کاریکاتور، پوستر، حجم و بخش جدید ویدئو آرت و فتو آرت برگزار می‌شود که علاقمندان برای آشنایی بخش‌ها می‌توانند به سایت جشنواره مراجعه کنند.

کفشچیان مقدم به ترکیب هیات داوران جشنواره هم اشاره کرد و گفت: در این دوره تلاش کردیم که هیات داوران ترکیبی از نسل‌های مختلف هنرهای تجسمی کشورمان باشد چرا که ما با یک واقعیت در امر داوری روبه رو هستیم که مربوط به سلایق مختلف داوری است و ما برای اجماع این نظرات ترکیب خاص خود را اجرا کردیم.

وی همچنین گفت: اهمیت این جشنواره در پتانسیل و نیروی جوانی آن است، و بستر مناسبی است تا سایر نهادها از بالندگی و استعداد استفاده کنند.

چرا که نتایج این جشنواره به یقین باعث اعتلای سطح فرهنگ و هنر مملکت خواهد بود.

همچنین کفشچیان مقدم با اشاره به بودجه‌های کلان ورزشی و علمی افزود: ما شاهد سرمایه گذاری کلانی در بخش ورزش یا المپیادهای علمی هستیم که بسیار شایسته است امااین توجه به امر هنر کم تر وباعث نا امیدی و تاسف است.

ما در این جشنواره شاید امکانات فیزیکی بسیار قوی نداشته باشیم ما دارای پتانسیل‌های زیادی از نظر نرم افزاری یعنی نیروی جوان داریم.

دبیر ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان هم درباره بخش جدید ویدئو آرت گفت: با توجه به زحمات خانه عکاسان، با جایگزینی بخش ویدئو آرت و فتوآرت به دنبال حوزه‌های جدیدی بودیم تا با حمایت از جوانان مشتاق به این شاخه‌های جدید هنر ایده‌ها و استعدادهای این جوانان را شکوفا و به نمایش بگذاریم.

وی در پایان گفت: آثار ارسالی به دبیر خانه جشنواره آبان ماه امسال مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت که طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته در دی ماه سال جاری شاهد برگزاری نمایشگاه خواهیم بود.

البته صحبت‌هایی با مدیریت یکی از مراکز هنری صاحبنام برای برگزاری اختتامیه انجام گرفته که در صورت قطعی شدن نام آن را اعلام خواهیم کرد.

 

 

کد خبر 176731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز