گروه اجتماعی: با اینکه صندوق بازنشستگی کشوری اصرار دارد که قرارداد بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی باید از طریق بیمه آتیه‌سازان حافظ ارائه شود و به همین دلیل بیمه طلایی بازنشستگان بلاتکلیف مانده است، رئیس‌کل بیمه مرکزی اعلام کرد که بیمه آتیه‌سازان حافظ مورد تأیید ما نیست.

چند ماهی است که حرف و حدیث درباره بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی زیاد شنیده می‌شود ولی هنوز گام مثبتی در این‌باره برداشته نشده است. وزارت آموزش و پرورش اصرار دارد بیمه «طلایی» را فقط با بیمه ایران منعقد کند و صندوق بازنشستگی کشوری پافشاری می‌کند که فقط بیمه «آتیه‌سازان حافظ» طرف قرارداد باشد و نتیجه آن بلاتکلیفی بازنشستگان است.

آموزش و پرورش می‌گوید خدماتی که بیمه ایران ارائه می‌کند به‌مراتب بالاتر و بهتر از خدمات بیمه آتیه‌سازان حافظ است و بازنشستگان فرهنگی ترجیح می‌دهند که بیمه ایران طرف قراردادشان باشد. در مقابل چنین دیدگاهی صندوق بازنشستگی کشوری هم می‌گوید باید طرف قرارداد بیمه آتیه‌سازان حافظ باشد. به هر روی این کشمکش ادامه دارد، البته وزیر آموزش و پرورش بارها اعلام کرده که پوشش بیمه‌ای بازنشستگان بر عهده صندوق بازنشستگی کشوری است اما فرهنگیان خواهان بیمه ایران هستند.

پیش از این نیز در اردیبهشت‌ماه وعده حل مشکل طی یک هفته داده شد که اجرا نشد. حاجی‌بابایی دیروز در این‌باره به مهر گفت: آموزش و پرورش با اعلام اینکه پوشش بیمه‌ای بازنشستگان برعهده سازمان بازنشستگی است نه آموزش و پرورش، گفت: با توجه به اینکه معلمان خواهان بیمه ایران هستند اگر این شرکت، بیمه طلایی معلمان را پوشش دهد قرارداد نقره‌ای خود را با آنها به طلایی تبدیل می‌کنیم.

او اظهار کرد: پوشش بیمه‌ای بازنشستگان براساس قانون برعهده سازمان بازنشستگی است نه آموزش و پرورش، اما ما اعلام کرده‌ایم که برای رفاه بازنشستگان حاضر به پوشش‌دهی بیمه طلایی آنها هستیم و هم‌اکنون نیز هر بیمه‌ای اعلام آمادگی کند، ما این کار را انجام خواهیم داد.

آتیه‌سازان حافظ مجوز ندارد

با اینکه مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری بر ارائه خدمات بیمه طلایی از طریق بیمه آتیه‌سازان حافظ اصرار دارند، رئیس بیمه مرکزی ایران به ایسنا گفت: شرکت آتیه‌سازان حافظ مورد تأیید ما نیست و هیچ تأییدی بر آنها نداریم و تا زمانی که مجوز بیمه مرکزی برای آنها صادر نشود از نظر ما هیچ تأییدی ندارند.

محمد کریمی تأکید کرد: بیمه ایران، کارت طلایی برای شاغلان و بازنشستگان فرهنگی صادر کرده و یک توافقنامه بین وزیر آموزش و پرورش و بیمه ایران تنظیم شده که ان‌شاءالله امسال نیز عملیاتی می‌شود. ما به‌عنوان بیمه مرکزی این مجوز کارت طلایی را به بیمه مرکزی داده‌ایم.

البته سخنگوی سازمان بازنشستگی کشوری خردادماه امسال در پاسخ به پرسش ایسنا و توضیح برخی دلایل اجرایی‌نشدن بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی به نکات جالب توجهی اشاره کرده و گفته بود: «دی‌ماه سال گذشته که بیش از دوسوم مدت قرارداد با بیمه‌گر طی شده بود، وزارت آموزش و پرورش خارج از موضوع بیمه تکمیلی، نسبت به عقد قرارداد جدیدی تحت عنوان بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته اقدام کرد که این صندوق از جزئیات اجرای این قرارداد اطلاع نداشت.»

نکته جالب اینکه در آیین امضای قرارداد بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی با بیمه ایران افزون بر رئیس بیمه مرکزی ایران، مدیرعامل بیمه ایران، وزیر آموزش و پرورش، معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، رئیس صندوق بازنشستگی کشوری نیز حضور داشته و اینکه بیان می‌شود صندوق از جزئیات خبر نداشته جای تأمل دارد.

به هر روی این کشمکش ادامه داشت تا اینکه صندوق بازنشستگی کشوری اوایل تیرماه اعلام کرد که«مناقصه بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشترک صندوق بازنشستگی با حضور نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور و شرکت‌های بیمه‌ای شرکت‌کننده درمناقصه برگزار و بیمه آتیه‌سازان حافظ، کارگزار سازمان بیمه خدمات درمانی به‌عنوان برنده معرفی شد.
اکنون با توجه به اظهارات رئیس بیمه مرکزی ایران چنین به‌نظر می‌رسد که بیمه آتیه‌سازان حافظ با چالش «مجوز» روبه‌رو شده است.

بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی دی‌ماه سال 90بین وزارت آموزش و پرورش و بیمه ایران به‌مدت چهار ماه(بهمن 90تا فروردین 91) منعقد شد و عملا بازنشستگان تنها اسفند‌ماه توانستند از مزایای این بیمه استفاده کنند و بسیاری از بازنشستگان نسبت به این موضوع اعتراض داشتند که با توجه به‌مدت محدود قرارداد برخی از مراکز طرف قرارداد بیمه ایران از پذیرش آنها خودداری کرده‌اند و هزینه‌های درمانی آنها نیز پرداخت نشده است.

البته بارها مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که مقصر نیستند و صندوق بازنشستگی کشوری باید مشکل را حل کند.
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره به همشهری گفت: صندوق بازنشستگی، اعلام کرده ما برای اینکه مبلغ بیمه را به‌حساب شرکت بیمه ایران واریز کنیم ‌گیرو گرفت قانونی داریم و نمی‌توانیم پولی را که به بیمه آتیه‌سازان حافظ می‌پردازیم، به شرکت بیمه دیگری پرداخت کنیم.

او اظهار کرد: ما همچنان منتظر اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری هستیم.به هر روی در یک طرف جنجال «بیمه‌ای» همچنان ادامه دارد و با اظهارات رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران وارد مرحله جدیدی شده است و از سوی دیگر بازنشستگان فرهنگی از خدمات بیمه «طلایی» بی‌بهره هستند و چنین به‌نظر می‌رسد که بازنده اصلی این ماجرا بازنشستگان هستند و بس.

کد خبر 176548
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز