مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان اروپایی موفق به کشف فرم جدیدی از فعالیت‌های لرزه‌ای عمیق شده‌اند که می‌تواند سرنخ‌هایی درخصوص زمین لرزه‌های مخرب در عمق کم در اختیار دانشمندان قرار دهد.

وقوع زمین‌لرزه‌های مخرب، پیش بینی می‌شوند

به گزارش ایسنا، فعالیت تکتونیک که در عمق بیشتری روی می‌دهد، نوع جدیدی از سیگنال‌های لرزه‌ای است که طی چند سال اخیر توسط محققان زلزله شناسی مورد بررسی قرار گرفته است.

فعالیت‌های تکتونیکی باعث بروز لرزش‌های خفیف زمین می‌شود و مدت زمان وقوع آن بیش از زمین لرزه به طول می‌انجامد، اما خطر مستقیمی ایجاد نمی‌کند.

ربکا هارینگتون، از محققان زلزله شناسی موسسه تکنولوژی کارلسروهه (KIT) تأکید می‌کند: زلزله و فعالیت لرزه‌‌ای علت مشابه دارند و هر دو در اثر حرکت نسبی در سطوح گسل، نتیجه حرکات صفحات تکتونیکی، ایجاد می‌شوند.

بیش از دو هزار و 600 فعالیت لرزه‌ای با جزئیات دقیق مورد مطالعه قرار گرفت که نشان می‌دهد، درحالی که زلزله تا عمق 15 کیلومتری زیر سطح رخ می‌دهد، سیگنال‌های فعالیت لرزه‌ای در اعماق 15 تا 35 کیلومتری ایجاد می‌شوند.

به گفته محققان، سیگنال‌های فعالیت لرزه‌ای دارای یک ویژگی منحصر به فرد هستند که آنها را از زلزله متمایز کرده و شناسایی این فعالیت‌ها را دشوارتر می‌کنند.

هارینگتون خاطر نشان می‌کند: درک ما از آنچه بر روی گسل اتفاق می‌افتد بسیار محدود است. فعالیت‌های لرزه‌ای (تکتونیکی) که در اعماق گسل روی می‌دهد، می‌تواند سرنخ‌های احتمالی در خصوص رفتار بخش‌های کم عمق‌تر گسل در هنگام بروز زلزله در اختیار محققان قرار دهد.

کد خبر 176465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز