همشهری آنلاین: چهار نقطه جنوبی ایران در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و خوزستان بامداد جمعه 23 تیر در مجموع پنج بار لرزیدند.

دکتر مهدی زارع معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله می‌گوید، این زلزله‌های چهار ریشتری زمانی می‌توانند موضوع بحث شوند که ده بار پشت سر هم در یک منطقه اتفاق بیافتد.

دکتر مهدی زارع در گفتگو با همشهری آنلاین در این باره گفت: زلزله‌های زیر حد پنج ریشتر، زلزله‌های کوچکی هستند و اگر در اکثر نقاط ایران از جمله منطقه سیستان و بلوچستان هم اتفاق بیافتند به عنوان رویداد خاصی تلقی نمی‌شوند.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله خاطرنشان کرد: اگر سلسله اتفاقاتی که در یک منطقه رخ می‌دهد شامل 10 اتفاق پشت سر هم باشد، آن وقت یک موضوعی می‌شود که باید به آن پرداخت و ارزش بحث خاص پیدا می کند.

وی افزود: اگر دو رخداد چهار ریشتری پشت سر هم در منطقه‌ای مانند زاگرس اتفاق بیافتد، می‌توان گفت زلزله فوج‌گونه رخ داده است. زلزله‌های فوج‌گونه معمولاً زلزله‌هایی هستند که به صورت یک مجموعه رخداد می‌آیند و اگر در منطقه‌هایی مانند بندرعباس، قشم یا شیراز اتفاق افتند، می‌گوییم به صورت یک مجموعه رخدادی هستند که پشت سر هم آمده‌اند. اما اگر دو سه رویداد پشت سر هم در جاهای دیگر رخ دهند معمولاً رویداد بزرگ را رخداد اصلی و رخدادهای بعدی را پس‌لرزه آنها می‌نامند. همچنین اگر رخداد کوچک‌تری قبل از رخداد اصلی اتفاق افتاده باشد به عنوان پیش‌لرزه تلقی می‌شود.

زارع یادآور شد: اینکه در منطقه فنوج سیستان و بلوچستان در بامداد امروز دو بار زلزله به بزرگای بیش از 4 ریشتر رخ داده است به لرزه‌خیزی طبیعی کشور مربوط است. مگر اینکه در منطقه فنوج سیستان تعداد لرزش‌ها یکدفعه به 10، 20 یا 50 بار پشت سر هم برسد. ولی اگر لرزش‌ها در حد همین دو مورد باشد مربوط به لرزه‌خیزی طبیعی است که در کشور اتفاق می‌افتد. 

کد خبر 177233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز