همشهری آنلاین: معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با گرامیداشت بیست و دومین سالروز زلزله هولناک منجیل که به ویرانی کامل سه شهر شمال کشور منجر شد، احتمال وقوع زلزله در کلان‌شهر تهران را بسیار بالا عنوان کرد و بر لزوم برنامه ریزی برای کاهش آسیب پذیری در مقابل آن هشدار داد

زلزله

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی زارع که به مناسبت سالروز زلزله 31 خرداد 1369 رودبار و منجیل در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران سخن می‌گفت، اظهار کرد: زلزله بزرگ منجیل باعث کشته شدن حدود 16 هزار نفر و مجروح شدن حدود 60 هزار نفر شده و سه شهر منجیل، رودبار و لوشان را به طور کامل ویران کرد.

از مهم‌ترین شاخص‌های این زلزله می‌توان به لغزش‌های متعدد اشاره کرد که یکی از این زمین لغزش‌ها سبب حرکت روستای فتلک بر روی روستای فیشم شده و باعث شد که دو هزار نفر در زیر خاک مدفون شوند.

وی افزود: این زلزله نخستین زلزله‌ای بود که در یک منطقه شهری مدرن رخ داده و سبب آسیب رساندن به زیر ساخت‌ها و تاسیسات شهری متعددی شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان این که منطقه منجیل یکی از نخستین و قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسانی بوده که با سابقه‌ای چند هزار ساله نکات بسیاری در ارتباط با انسان و طبیعت در آن نهفته است، تصریح کرد: زلزله منجیل باعث شد که حرکت جدیدی در کشور آغاز شده و پس از آن آیین‌نامه‌ها و استانداردهای لرزه‌‌ای مانند آیین نامه 2800 تدوین شود که در حال حاضر ویرایش چهارم این آیین‌نامه در حال اجراست.

وی با بیان این که باید احتمال وقوع زلزله در شهری مانند تهران با توجه به سابقه لرزه‌‌ای طولانی را جدی بگیریم، گفت: شهرری از 330 سال قبل از میلاد تاکنون زلزله‌های متعددی را تجربه کرده و شهرهای باستانی و تاریخی متعددی در این منطقه به علت زلزله از بین رفته است. همچنین بوئین زهرا و حوالی آن از دیگر مناطقی است که زلزله‌های متعددی را تجربه کرده که می‌توان به زلزله‌ بوئین زهرا در سال 1341 و سگز آباد در 15 کیلومتری بوئین زهرا با گسل مسبب "ایپک" اشاره کرد.

زارع ادامه داد: از مسائل مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در حال حاضر مجموعه تهران و کرج 8.5 میلیون نفر جمعیت داشته و سالانه با رشد جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری روبه رو است در حالی که که در زلزله بوئین زهرا جمعیت این محدوده حدود دو میلیون بود که البته با احتساب جمعیت کلی این دو استان می‌توان گفت که حدود 14 میلیون نفر در این محدوده سکونت و تردد دارند که تقریبا 20 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود. در این شهر زلزله‌های متعددی باعث ویرانی ‌تمدن‌ها و شهرهای بسیاری شده‌اند که به عنوان مثال می‌توان به ویران شدن تمدن قیطریه اشاره کرد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه وقوع زلزله‌های بزرگ مانند زلزله منجیل درس‌های بسیاری برای ما دارد، تصریح کرد: در تهران با این فراوانی جمعیت و تعدد گسل‌ها خطر زلزله بسیار بسیار جدی است گرچه براساس دوره بازگشت زمین لرزه‌ها می‌توان نتیجه گرفت که زلزله‌های بزرگ در ناحیه‌هایی مانند منجیل با همان بزرگی و در همان قطعه از گسل مسبب همان زلزله تکرار نخواهد شد اما عقل سلیم این را می‌گوید که باید احتمال وقوع زلزله‌ در شهری مانند تهران را بسیار بسیار جدی گرفته و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

کد خبر 175003
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز