مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

ترجمه - آزاده خطیبی: فناوری‌ای که به رانندگان خودروهای مجهز به جی‌پی‌اس این امکان را می‌دهد تا همواره بتوانند ردیابی دقیقی از محل رفت‌وآمد خود داشته باشند اکنون توسط ناسا برای تعیین مکان و میزان بزرگی زلزله مورد آزمایش قرار گرفته است.

زلزله

محققان ناسا معتقدند که از این فناوری خواهند توانست برای تشخیص سریع زلزله و سونامی و واکنش فوری و مناسب در مقابل این حوادث استفاده مطلوبی کنند. در این تحقیق جدید محققان از چندین دهه دستاوردهای به‌دست آمده در زمینه این فناوری بهره خواهند گرفت. زمانی که یک زلزله بزرگ رخ می‌دهد از اطلاعات جی‌پی‌اس برای محاسبه مکان، اندازه و جزئیات گسل استفاده می‌شود.

شناسایی سریع و دقیق زلزله‌های 6ریشتر به بالا بسیار مهم است چراکه در نحوه برخورد با این حوادث و واکنش مناسب و بموقع گروه‌های نجات تأثیر بسزایی خواهد داشت. محاسبه قدرت یک سونامی نیاز به اطلاعات جزئی و مفصلی پیرامون اندازه و بزرگی زلزله دارد و به‌دست آوردن چنین اطلاعاتی، به‌خصوص برای زلزله‌های قوی توسط دستگاه‌های معمول زلزله سنج دشوار است.
اما استفاده از جی‌پی‌اس در اندازه‌گیری ‌لحظه‌به‌لحظه و دقیق تکان‌های زمین باعث کاهش زمان مورد نیاز برای تعیین بزرگی یک زلزله یا پیش‌بینی سونامی پس از آن خواهد شد. محققان ناسا همچنین امیدوارند استفاده از جی‌پی‌اس بتواند در شناسایی هرچه سریع‌تر خرابی‌های به‌وجود آمده در اثر زلزله مفید واقع شود. فرانک وب، زمین‌شناس می‌گوید: اندکی توجه و سرمایه‌گذاری جدی روی جی‌پی‌اس، انقلابی در روش‌های معمول شناسایی زلزله ایجاد خواهد کرد و تأثیر شگفتی در نحوه تأسیسات زیربنایی و میزان آمادگی مردم ساکن مناطق زلزله‌خیز خواهد داشت.

دستگاه‌هایی که امروزه مجهز به جی‌پی‌اس هستند نتیجه سال‌ها تلاش و دستیابی به پیشرفت‌های گوناگون در زمینه فناوری جی‌پی‌اس بوده و امروزه در زمینه‌های گوناگون، از کشاورزی گرفته تا استخراج معدن کاربرد دارد. تیموتی ملبورن، محقق دانشگاه واشنگتن می‌گوید: دستگاه‌های زلزله‌سنج معمول همواره در تشخیص سریع زلزله و اندازه‌گیری دقیق بزرگی آن چندان قوی عمل نکرده‌اند. اما به‌نظر می‌رسد سیستم‌های مجهز به جی‌پی‌اس بتوانند اطلاعات دقیق‌تر و سریع‌تری ارائه داده و در نحوه عملکرد گروه‌های نجات تأثیر قابل‌توجهی داشته باشند. اما علاوه بر جی‌پی‌اس زمین‌شناسان وسیله جدیدی را ابداع کرده‌اند که به کمک آن می‌توانند رفتار گسل‌ها را قبل و بعد از زلزله مورد بررسی قرار دهند.

به‌عنوان مثال گروهی از دانشمندان آمریکایی، چینی و مکزیکی توانسته‌اند با کمک این وسیله جامع‌ترین تصاویر را قبل و بعد از زلزله‌ای به بزرگی 7/2ریشتر که در شمال مکزیکو در سال2010 اتفاق افتاد از منطقه مورد نظر به‌دست آورند. مایکل اوسکین، استاد زمین‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: با کمک وسیله مذکور می‌توانیم با مطالعه شکاف‌های تازه گسل‌ها نحوه عملکرد زلزله‌ها را به دقت مورد بررسی قرار دهیم. وسیله جدید جریانی از پالس‌های لیزری را در خارج از سطح زمین حرکت داده و می‌تواند تا چند سانتی‌متری زمین را مورد بررسی قرار دهد.

اوسکین و همکارانش توانستند تاخوردگی‌های داخل زمین و نزدیک به گسل را شناسایی کنند حتی چین‌خوردگی‌های زیر ‌زمین‌های کشاورزی که با چشم غیرمسلح به سختی می‌توان دید. آنها با تصویر‌سازی‌ اطلاعات به‌دست آمده قبل و پس از زلزله توانستند محل دقیق تحرکات زمین را اندازه‌گیری کنند.آنها با اطلاعات به‌دست آمده از طریق وسیله مذکور تغییر شکل‌های اطراف گسل‌ها را که باعث پیدایش زلزله می‌شود شناسایی کردند. نکته قابل توجه در این تحقیقات این است که دانشمندان دریافته‌اند چگونه گسل‌های کوچک جمع شده و یک زلزله بزرگ را به‌وجود می‌آورند.

Science Daily

کد خبر 169123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز