سرانجام سال‌ها اعتراض کشورهای مسلمان به قانون تبعیض‌آمیز منع استفاده از روسری در میادین فوتبال نتیجه داد و هیأت قانونگذار فیفا، قانون منع استفاده از روسری برای بانوان مسلمان را لغو کرد.

در جلسه این هیأت که پنجشنبه در زوریخ برگزار شد، فشارها به نهاد متولی فوتبال در جهان درزمینه استفاده از فناوری هم نتیجه داد و استفاده از فناوری خط گل با موافقت این نهاد مواجه شد. دلیل اصلی مخالفت فیفا با حضور بانوان محجبه در میادین فوتبال، مخالفت کمیته پزشکی این سازمان بود اما حدود یک هفته پیش رئیس کمیته پزشکی فیفا اعلام کرد که از نظر این کمیته، مدل‌های جدیدی از روسری که به فیفا ارائه شده‌اند سلامت بازیکنان را به خطر نخواهد انداخت و عملا چراغ سبز را به هیأت قانونگذار فیفا برای رفع این ممنوعیت نشان داد.

سال گذشته جلوگیری از حضور بانوان محجبه تیم ملی ایران در رقابت‌های مقدماتی المپیک در اردن جنجال رسانه‌ای زیادی به همراه داشت و موضوع لغو قانون منع حضور بازیکنان محجبه در فوتبال را به‌صورت بین‌المللی مطرح کرد. پس از این اتفاق، شاهزاده علی نایب‌رئیس اردنی فیفا تلاش‌های زیادی کرد تا فیفا را متقاعد کند که به بانوان فوتبالیست محجبه اجازه بدهد به‌صورت رسمی در میادین فوتبال حاضر شوند. این تصمیم فیفا با استقبال گسترده مسئولان فوتبالی در آسیا مواجه شده است. ژانگ جیلونگ رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در واکنش به این تصمیم گفت: «لغو این ممنوعیت به هزاران فوتبالیست محجبه اجازه می‌دهد بازی کنند.»

موافقت با فناوری خط گل

دیگرتصمیم تاریخی فیفا در این جلسه اما موافقت با فناوری خط گل بود. بعد از آنکه گل فرانک لمپارد در جام جهانی 2010 به اشتباه مردود اعلام و این اتفاق در بازی‌های حساس دیگری مانند یورو 2012 تکرار شد، فشار آنقدر روی فیفا زیاد شد که به‌نظر نمی‌رسید هیأت قانونگذار در جلسه خود تصمیمی دیگری در این باره بگیرد. سپ بلاتر رئیس فیفا که بعد از جام جهانی، به یکی از حامیان استفاده از این فناوری تبدیل شد بعد از تصمیم‌گیری در این باره گفت:‌

«می‌توان گفت که امروز یک روز تاریخی برای بازی‌های ملی است. ما کارمان را در پاییز 2010 شروع کردیم و حالا آماده‌ایم. هدف ما (جام جهانی) 2014 است.»فیفا در ماه‌های اخیر دو سیستم نظارتی هوشمند (نصب سنسور در توپ و روی خط دروازه) را در چند مرحله آزمایش کرده و کارایی آنها را تأیید کرده است.

لیگ برتر انگلیس اعلام کرده است که تلاش می‌کند هر چه زودتر یکی از این سیستم‌ها را در رقابت‌های این فصل به کار بگیرد و با دو شرکتی که این دو فناوری را عرضه می‌کنند وارد مذاکره شده است و احتمالا از نیم فصل از این سیستم استفاده خواهد کرد. فیفا برای نخستین بار از این سیستم‌ها در جام جهانی باشگاه‌ها که ماه دسامبر در ژاپن برگزار می‌شود استفاده خواهد کرد.

البته استقبال از این تصمیم در همه جا یکسان نیست و میشل پلاتینی ورود فناوری به فوتبال را تبدیل‌شدن آن به «بازی پلی‌استیشن» تعبیر کرده است. با این حال بلاتر معتقد است که رئیس فرانسوی یوفا به‌زودی نظرش را تغییر خواهد داد؛ «او نمی‌تواند بر عکس تاریخ حرکت کند. من مطمئنم که او به اندازه کافی باهوش است که بفهمد اتفاقی در فوتبال افتاده است.» فیفا در جلسه سالانه خود همچنین اضافه شدن دو کمک داور به تیم داوری را تأیید کرد.

این دو کمک داور مسئول کنترل خط دروازه‌ها هستند و مدت‌هاست که در رقابت‌های قاره‌ای اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیفا دو سال به‌صورت آزمایشی در برخی رقابت‌ها در آسیا، اروپا و آمریکا، از این دو داور اضافی استفاده می‌کرده است.

کد خبر 176367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز