همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: «سه نقیصه در بین مسئولان ما وجود دارد که آنها را از شاخصه‌های منتظر واقعی دور می‌کند که عمده این نقایص عبارت هستند از اینکه ولایتمداری رفتاری کم است، اختلافات و نزاع خیلی پر رنگ است و اخلاق اسلامی رعایت نمی‌شود.»

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفتگو با همشهری آنلاین در تشریح «ویژگی‌هایی که نخبگان سیاسی باید داشته باشند تا بتوان آنها را منتظر واقعی نامید»، گفت: معنای انتظار واقعی این است که انسان برای خدمت به آقا امام زمان (عج) آماده باشد و این آمادگی در ابعاد مختلف است. فرد هم خود، هم خانواده و محیطش و هم محل کسب و کار خود را می‌تواند به نحوی رونق دهد که در شأن حکومت امام زمان (عج) باشد و خلاصه اسبابی را فراهم آورد تا جزو کسانی محسوب شود که واقعاً بنا دارند حکومت ایده‌آل مورد نظر اسلام شکل بگیرد و در تشکیل یک همچین حکومتی سهم‌دار باشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: همچنین به نحوی هم خود را آماده کند که علاقه و دل‌بستگی به اشیایی که مانع از حضور در خدمت اسلام می‌شود را از بین ببرد چراکه اگر به یکسری مسائل مادی علاقمند باشد نمی‌تواند خدمتگزار دین باشد. خلاصه این که باید جهادگر باشد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی با اشاره به بخش‌هایی از آیه 54 سوره مبارکه مائده (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ...)، عنوان کرد که در قرآن کریم 6 خصلت برای منتظرین آقا امام زمان (عج) مطرح شده است که عبارت هستند از:

• منتظرین امام زمان (عج) خدا دوست هستند و طوری عمل می‌کنند که خدا هم آنها را دوست دارد.
• در مقابل کفار، سخت‌گیر هستند و تسلیم کفار نمی‌شوند بلکه مقاومت می‌کنند.
• در مقابل مومنین، خاضع و خاشع و متواضع و همراه هستند.
• «جهاد در راه خدا» دائم برای آنها مطرح است یعنی در همه حال، دفاع از اسلام را مدنظر دارند. اگر دانشمند است در دانش خود، اگر کاسب است در کسب خود و ... همواره در مسیر جهاد در راه خدا است.
• از هیچ ملامت‌کننده‌ای در مسیر رسیدن به هدفش واهمه ندارد. حتی ممکن است یک روز به او مرتجع هم بگویند. (کما اینکه حضرت امام خمینی (ره) فرمودند اگر ارتجاع این است، پس ما همه مرتجع هستیم).
• دین‌داری در زندگی‌اش موج بزند.

همچنین این عضو جامعه روحانیت مبارز و با اشاره به آیات شریفه سوره انفال «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُواْ وَاذْکُرُواْ اللّهَ کَثِیراً لَّعَلَّکُمْ تُفْلَحُونَ. ‏ وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» شش کار که منتظرین واقعی امام زمان (عج) باید به آنها اهتمام داشته باشند را برشمرد:

• در اعتقاد، در عمل و در رفتار ثابت قدم باشند.
• همواره خود را در محضر خدا ببیند و خلافی را مرتکب نشود.
• پیروی از مقام ولایت و اطاعت از فرمان‌های خداوند تبارک و تعالی در سرلوحه کار باشد. فرمانبر رسول خدا (ص) و در سلسله مراتب امروز، فرمانبردار از ولی‌فقیه باشد.
• اهل نزاع و برخورد و ایجاد اختلاف نباشند یعنی پنجه در صورت همدیگر نکشند.
• صبر و بردباری لازمه منتظرین است. کسی که می‌خواهد انتظار امام زمان (عج) را بکشد باید صبور باشد و در طاعات خداوند، مقاوم باشد.
• رعایت اخلاق کند. حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند «حتی اگر به بهشت و جهنم هم اعتقاد ندارید حداقل این چهار روز دنیا را متخلق به اخلاق باشیم و حقوق یکدیگر را حفظ کنیم، غیبت نکنیم و دروغ نگوییم و ...

حجت‌الاسلام ابراهیمی در ادامه این گفتگو در طرح نقایصی که منجر به فاصله نخبگان سیاسی از «انتظار واقعی» می‌شوند، گفت: حرف ولایت‌مداری می‌زنند اما ولایت‌مدار واقعی نیستند. این یک اشکال بزرگ است. وقتی مقام معظم رهبری دستور یا رهنمودی می‌دهند، آن کسی ولایتمدار است که دقیقاً عمل کند. اما متأسفانه شعار می دهند و حرف می زنند اما در عمل، نخبگان یعنی مسئولین خیلی پایبند نیستند. این خیلی بد است.

وی افزود: برخی اصلاً اخلاق اسلامی را رعایت نمی‌کنند. خیلی راحت به یکدیگر تهمت می‌زنند، خیلی راحت گزارش و حرف دروغ دارند. این در شأن یک مسئول در نظام اسلامی نیست لذا باید رعایت کنند.

وی افزود: این اختلافات بی‌جهت و بی‌ثمر که در جامعه ما وجود دارد، نقیصه دیگری است. برخی در راستای نزاع و برخورد و ایجاد اختلاف دارند عمل می‌کنند. البته اختلاف مانعی ندارد بلکه اختلاف سلیقه باعث رشد است اما آنچه انسان را از مسیر بازمی‌دارد این است که افراد بخاطر اختلافات جلوی همدیگر بایستند. که اگر این طور شد، فشل می‌شوند و قدرت و قوت‌شان از بین می‌رود.

کد خبر 176225
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز