مجموع نظرات: ۳
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

«فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ‌الله حَقٌّ وَلَا یسْتَخِفَّنَّک الَّذِینَ لَا یوقِنُونَ» آیه۶۰ سوره روم این آیه مربوط به موقعیتی است که جبهه حق محتاج صبر کردن است؛ یعنی دوران فشار و سختی نفسگیر جنگ؛ آنجا که دل‌های مومنان به‌خاطر فشارها و جنایات اهل باطل خون شده است.

طرح

همشهری: مقام معظم رهبری در کشاکش جنگ ۳۳روزه حزب‌الله وقتی رژیم کودک‌کش فاجعه قانا را رقم زد، این آیه را سر دست گرفتند. به مردم لبنان تحذیر دادند که اگر امروز اراده شما مقابل استکبار تسلیم باشد او رهایتان نخواهد کرد و مصایب‌تان بیشتر و طولانی‌تر از الان خواهد بود. بعد این آیه را در پیام خود می‌نویسند. صبر کنید. وعده خدا حق است؛ عین حق است ثابت و پابرجا. به قول علامه طباطبایی در المیزان چه نکته‌ای می‌خواهد خدا را وادار به خلف وعده خود کند؟ این آیه متعلق به زمانی است که عده‌ای «احساساتی و بی‌تحلیل»، یا سست‌ایمان که اهل یقین نیستند، هزار تحلیل غلط و ناقص یا نیش و کنایه می‌زنند که در نهایت بگویند «عزت» را در محاسبات خود فدای مصلحت کنید؛ ذلیل شوید مقابل دشمن. قرآن می‌گوید صدای خدا را بشنوید و نه هیچ احدی از انسان‌های ضعیف را؛ پایدار بمانید که پیروزی خیلی نزدیک شده است.
روزی که حزب‌الله لبنان پیروز میدان جنگ ۳۳روزه شد، رهبری این قاعده را دوباره با بیان آیه قرآن جلوی چشم کل جبهه مقاومت قرار دادند. آیه‌ای که ایشان در پیام خود به مناسبت این پیروزی آورده‌اند: «کم مِن فِئَه قَلیلَه غَلَبَت فِئَه کثیرَه بِإِذنِ‌الله وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرینَ».
نگاه به کثرت آنها نکنید. نگاه به توانمندی ظاهریشان نکنید. اراده‌تان را در وضعیت تسلیم نسبت به دشمن قرار ندهید، صبر کنید. خواهید دید که اراده الهی به میان خواهد آمد و پیروز خواهید شد.
آیات قرآن برای رهبری و مجاهدان این جبهه جملات تشریفاتی و بی‌ربط به زندگی نیست. اگر دیگران ایمانشان به آموزه‌های ذاتا مسموم غربی‌هاست، این جریان سنت‌های محکم الهی را پیش چشم خود قرار می‌دهند. همان جملاتی که امروز زن و مرد و کودک و پیر و جوان در اوج دردها و مصایبشان در غزه با صدای بلند تلاوت می‌کنند. روزی که نخستین پیروزی‌ها در تقابل با دشمن با عقب‌نشینی او در جنوب لبنان رقم خورد مقام معظم رهبری این آیه را در ابتدای پیام تبریک خود بیان کردند: «و مثل‌ آنان‌ در انجیل، چون‌ کشتزاری‌ است‌ که‌ جوانه خود را از خاک برآورد، پس‌ آن‌ را مایه‌ دهد تا ستبر شود، و بر ساقه خود بایستد، و دهقانان‌ را به‌ شگفت‌ آورد، تا خدا از بالندگی‌ آنان‌ کافران‌ را به‌ خشم‌ افکند. خدا به‌ کسانی‌ از آنان‌ که‌ ایمان‌ آورده‌ و کارهای‌ شایسته‌ کرده‌اند آمرزش‌ و پاداش‌ بزرگ‌ وعده‌ کرده‌ است.»
این بیان نورانی بخشی از آیه۲۹ سوره فتح است که با این جمله آغاز می‌شود: «محَمَّدٌ رَسولُ‌الله وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم تَراهُم رُکعًا سُجَّدًا یبتَغونَ فَضلًا مِنَ‌الله وَ رِضوانًا».
اینها فقط فضل و رضای خدا را می‌طلبند. اینها لشکر رسول خدایند. با او هستند. مقابل دشمن سر خم نمی‌کنند. اراده‌شان تبدیل به تسلیم نمی‌شود. و سپس در انتهای آیه این جمله را می‌فرماید که «وَعَدَ‌الله الَّذینَ آمَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ مِنهُم مَغفِرَه وَ أَجرًا عَظیمًا». همه کاستی‌هایشان جبران می‌شود و نتیجه‌ای می‌گیرند که خدای بی‌نهایت آن را با وصف عظیم یاد می‌کند.
جبهه مومنین خوب آموخته برای پیمودن مسیر خود محتاج ذکر مدام سنت‌های الهی است و نه محاسبات از سر ترس و ضعف این و آن. امروز آنقدر این سنت‌ها برای جبهه حق، تجربه شده است که ایمان به آنها یک ویژگی فراگیر و نازدودنی شده. حالا در میانه پیکار پر از مظلومیت غزه، رهبری این نکته را از اعماق جان جبهه مقتدر و اهل صبر به چشم آورده‌اند و یادآوری می‌کنند؛ «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ‌الله حَقٌّ وَلَا یسْتَخِفَّنَّک الَّذِینَ لَایوقِنُونَ».صبرکن‌ ای فرمانده جبهه حق! ‌ای همه جبهه حق. بی‌خیال سخنان ضعیف‌ها و نادان ها. روی قول و قرار خدا حساب کنید.

*علی مهدیان-استاد حوزه و دانشگاه

بیشتر بخوانید: طنین آیه ها در غزه

کد خبر 804227
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 1
    الله اکبر ... ای کاش من هم در ردیف دوم این نماز جماعت بودم ... از زینب پرسیدن در کربلا چه دیدی که فرمودن "جز زیبایی چیزی ندیدم " بخدا قسم که غزه تجلی کربلاست و روزی مثل مختار حسرت میخوریم که چرا به یاری حسین زمان نرفتیم