گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: «امروز وضعیت به جایی رسیده که این من کمترین باید از آقای توکلی دفاع کنم.»

این را حسین نجابت می‌گوید؛ نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی.اتهاماتی را که دیروز علی ایرانپور، نماینده مبارکه و سیدمهدی موسوی‌نژاد، نماینده دشتستان در صحن علنی به توکلی زدند، می‌شد در نامه سرگشاده‌ای که دفتر محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور بهمن‌ماه سال گذشته علیه توکلی منتشر کرد، یافت. شاید روی صحبت توکلی در دفاع کمتر از پنج دقیقه‌ای از خودش هم به همین نامه بود که گفت «صحبت‌هایی را که علیه من شده و دروغ‌هایی را که گفته شده پاسخ نمی‌دهم و سرمنشأ آن را می‌دانم. اینها برای آن گفته شده که حرف‌های سوئی تعقیب شود.»

در آن نامه، مباحثی از قبیل تشکیک در مدرک تحصیلی دکتری، زمین متعلق به یک مدرسه در شهرک غرب، استفاده از ارز متأهلی به جای ارز مجردی در خارج از کشور و مباحثی درباره انتشار روزنامه فردا توسط توکلی مطرح شده بود که دیروز هم دو معترض به اعتبارنامه توکلی آن اتهامات را در صحن علنی تکرار کردند.

توکلی که برخلاف ایرانپور و حبیب برومند و موسوی‌نژاد و دیگر نمایندگانی که به اعتبارنامه‌شان اعتراض شده بود، خود خواسته بود در یک جلسه علنی اتهاماتش بررسی شود تا مردم هم نامحرم فرض نشوند، در دفاع از خود هم طفره نرفت. فقط به موسوی‌نژاد یادآور شد، در سال 54که تاریخ تولد اوست، توکلی در زندان‌های پهلوی بوده و به ایرانپور هم یادآوری کرد که در سال 59که او به دنیا آمده، وی با شهید رجایی علیه بنی‌صدر می‌جنگیده است و در ادامه گوشزد کرد: دوستانی که تندبادی هم به آنها نوزیده باید حد خود را رعایت کنند. این سخنگوی دولت شهید رجایی گفت که دست از مبارزه با فساد، استبداد، قانون‌شکنی، انحراف و رانت‌خواری نخواهد کشید و با یک بیت سخنان خود را جمع کرد:

پیر گلرنگ من اندر حق ازرق‌پوشان / رخصت خبث نداد ارنه حکایت‌ها بود.

اینگونه استمداد از غزلیات حافظ در یکی دو نوبت از سوی مدافعان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هفتم و هشتم هم دیده شده بود. آنجا که حسین نجابت ابراز تأسف کرد که «مطالبی که درباره آقای توکلی بیان شد، همه دروغ بین است» و در ادامه با طرح این سؤال که باید چه کنیم وقتی این سخنان از پشت تریبون گفته شده؟ به حافظ رجوع کرد که:

جای آن است که خون موج زند در دل لعل/ زین تغابن که خزان می‌شکند بازارش.

نجابت ادامه داد: گفته شد که دکتر توکلی با معدل 13لیسانس گرفته درحالی‌که معدل وی در دانشگاه تهران 17است. چندین بار گفته شد که ایشان 11ماهه دکتری گرفته‌اند درحالی‌که نامه وزارت علوم که در پاسخ به کمیسیون تحقیق ارسال کرده، تصریح دارد که این مدت بیش از سه سال بوده است.

این صحه بر تأیید مدارک تحصیلی احمد توکلی وقتی قوی‌تر شد که محمد مهدی زاهدی، وزیر سابق علوم که حالا در مجلس نهم حضور دارد در نامه‌ای به هیأت رئیسه تأکید کرد که در دوره وزارت او مدارک تحصیلی احمد توکلی بررسی شده و هیچ ایرادی بر آن وارد نیست.

نجابت درباره ادعای معترضان نسبت به اینکه توکلی مدرک کارشناسی ارشد ندارد و بدون آن مدرک دکتری گرفته است، سرزنش‌گونه گفت: به‌نظر می‌رسد آقایان اطلاعی از روند گذراندن دوره تحصیلات دکتری در کشور انگلیس ندارند. وضعیت تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس بدین‌گونه است که افراد برای کارشناسی ارشد نام‌نویسی می‌کنند، بعد از یک سال ارزیابی می‌شوند، درصورت بالا‌بودن نمرات آن فرد، او به دوره دکتری منتقل می‌شود، اگر هم فرد قوی نباشد به او می‌گویند که برای دوره کارشناسی ارشد پایان‌نامه بنویسد. اتفاقی که برای آقای توکلی افتاد، این بود که ایشان طبق تشخیص مسئولان دانشگاه ناتینگهام نیازی به گذراندن کارشناسی ارشد نداشتند و مستقیم به دوره تحصیلی دکتری انتقال یافتند.

سپس محمد دهقان با نام بردن از یکی دو جین از معروف‌ترین نمایندگان مجلس که حاضر به دفاع از توکلی شده بودند، گفت که قرعه به نام او افتاده است. از علی لاریجانی، رئیس مجلس گرفته تا محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس، علیرضا مرندی وزیر بهداشت دولت هاشمی رفسنجانی و رئیس سنی مجلس، محمد حسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس، حمیدرضا فولادگر و حسن کامران نمایندگان اصفهان و حمیدرسایی نماینده تهران همگی برای دفاع از توکلی ثبت‌نام کرده بودند.

دهقان با اشاره به اینکه احمد توکلی یادگار مجلس اول است که در مجلس نهم هم حضور دارد و باید برای او مجلس تجلیل بگیریم گفت: دوستان در این جلسه بدترین کلمات را نسبت به آقای توکلی مطرح کردند. این جلسه باید به جلسه‌ای برای تجلیل و بزرگداشت آقای توکلی تبدیل می‌شد، نه اینکه چنین موضوعاتی از سوی افراد در این جلسه عنوان شود.

او درباره اتهام زمین‌های شهرک‌غرب گفت که آقای رفیق‌دوست، رئیس موقت بنیاد مستضعفان در نامه‌ای اعلام کرده که این ملک به شخص حقیقی واگذار نشده بلکه مدرسه فرهنگی غیرانتفاعی معلم آن را خریداری کرده است و یک متر از این زمین‌ها هم به اسم آقای توکلی نیست.

در ادوار مختلف سابقه نداشته که به اعتبارنامه نماینده‌ای اعتراض شود و اعتبارنامه‌اش با رأی بالای 200تصویب شود.
توکلی با 204رأی از مجموع آرای 243نماینده حاضر، نماینده شد. شاید او باید از مخالفانش ممنون باشد که با این کار، تریبونی علنی را برای پاسخگویی به تمام آن چیزهایی که خود، آنها را حرف‌های سوء می‌نامید در اختیارش قرار دادند.

کد خبر 176179
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز