مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

کمیته میراث جهانی یونسکو از ایران خواسته است تا گزارش دقیقی درباره عبور خط دو قطار شهری اصفهان از زیر میدان نقش جهان ارائه کند.

مترو - اصفهان

 این خبر را معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور به خبرگزاری ایسنا داده است. همزمان با ثبت دو اثر تاریخی ایران در سی‌وششمین اجلاس کمیته جهانی یونسکو در روسیه علاوه بر دو پرونده برج گنبد قابوس و مسجد جامع اصفهان که هر دو در فهرست میراث جهانی ثبت شدند، دو پرونده دیگر ایران، یعنی منظر فرهنگی- تاریخی بم و میدان نقش جهان اصفهان نیز بررسی شد.

مسعود علویان صدر در توضیح روند بررسی این دو پرونده به ایسنا گفت: کمیته میراث جهانی ابتدا برای همکاری و تلاش ایران در راستای انجام مصوبات این کمیته و کاهش ارتفاع برج جهان‌نما تقدیر کرد؛ با این حال، از ایران خواست اتمام تخریب طبقه دوازدهم این برج را نیز طی گزارشی تا اول فوریه 2013میلادی به کمیته میراث جهانی ارائه کند. آنطور که معاون میراث فرهنگی کشور گفته است یونسکو همچنین از ایران خواسته است تا اطلاعات دقیق و تفصیلی درباره خط دو قطار شهری اصفهان را به کمیته میراث جهانی و ایکوموس ارائه کند. به گفته مسئولان بررسی پرونده عبور مترو از زیر میدان نقش جهان اصفهان در یونسکو، ایران پیش‌تر به این سازمان اعلام کرده بود که خط دو مترو از زیر میدان نقش جهان نمی‌گذرد. علویان صدر گفته است که براساس آنچه در مطبوعات ایران منتشر شد کارشناسان یونسکو خواستار ارائه دقیق نقشه‌ها و اسناد متروی خط دو اصفهان شده اند. کمیته میراث جهانی یونسکو همچنین از ایران خواسته است تا پلان مدیریت شهر تاریخی اصفهان را نیز با این رویکرد تهیه کند که تمام دستگاه‌ها و ذینفع‌ها ازجمله مردم و مسئولان در آن دخالت داده شوند.

مسعود علویان صدر با اشاره به اینکه قرار شد هیأتی از کمیته‌ میراث جهانی از قطار شهری اصفهان دیدن کند گفت: یکی از مواردی که کمیته میراث جهانی اجرای آن را از ایران خواسته، اصلاح حریم‌های درجه یک، دو، سه و نیز حریم منظری میدان نقش جهان است که باید بازنگری شوند. علویان‌صدر در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا درباره پرونده دیگر ایران که در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی شد، گفت: برای اقداماتی که ایران تاکنون در پرونده منظر فرهنگی تاریخی بم انجام داده است به‌طور ویژه تشکر شد. همچنین توصیه شد که طرح جامع گردشگری برای این منظر فرهنگی تهیه شود.

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور، همچنین باید همه اقدامات انجام‌شده در ارگ بم مستندسازی شوند و توصیه شد تمام تجربیات در قالب یک سند به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تهیه شود تا در مجامع بین‌المللی قابل استفاده باشد. علویان‌صدر افزود: در موضوع ساخت و ساز‌های اطراف بم که در شهرک امام علی(ع) انجام شده‌اند نیز به ایران توصیه شد‌، تخریب و آزادسازی آنها در اولویت قرار بگیرد.وی افزود: درباره‌ بم اگر گزارش‌ها به‌موقع فرستاده شوند، در چهلمین سال تصویب کنوانسیون میراث جهانی، ارگ بم از فهرست میراث جهانی در خطر خارج خواهد شد. معاون میراث فرهنگی و گردشگری کشور همچنین در گفت‌وگوی دیگری با ایسنا پرونده‌های کاخ گلستان در استان تهران و روستای دستکند میمند در استان کرمان را از دیگر پرونده‌های تکمیل شده‌ای اعلام کرد که نامزدهای بعدی ایران برای طرح در اجلاس آینده یونسکو هستند. وی گفت: این دو اثر سال آینده در کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی می‌شوند.

 

کد خبر 175909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز