گروه اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی در پنجمین نشست مطبوعاتی خود به تشریح آخرین وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد دولت در سال 85 پرداخت.

در حالی که تا پیش از این مسئولان دولت از پذیرش رشد سرسام‌آور قیمت مسکن در سال جاری در شهرهای بزرگ خصوصا تهران خودداری می‌کردند، وزیر اقتصاد رشد بالغ بر 60 درصدی قیمت مسکن در تهران  با توجه به رکود 4 ساله این بخش، طبیعی دانست.

داود دانش جعفری در توضیح علل بحران مسکن در سال جاری گفت: بخش مسکن در 4 سال اخیر با رکود مواجه بود و طبیعی است افرادی که از 4-3 سال قبل اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کرده بودند با رونق گرفتن این بخش در سال جاری سود منطقی و اصولی این چند سال را کسب نمایند که با احتساب تورم 15 درصد در هر سال، افزایش قیمت 60 درصدی در این بخش، طبیعی است.

وی بالاتر رفتن نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در مقایسه با نرخ بازدهی سایر دارایی‌ها و سفته‌بازی و بورس‌بازی در خرید مسکن را از جمله علل رشد شدید قیمت‌ مسکن در سال 85 اعلام کرد.

وی گفت: رشد 26 درصدی صدور پروانه‌های جدید ساخت‌وساز طی سال 85 نشانه بازگشت رونق به بخش مسکن است و بخشی از فشار و شوک وارد آمده به بخش مسکن در سال‌جاری به تدریج با به نتیجه رسیدن ساخت‌وسازهای جدید در حال فروکش کردن است.

عملکرد مالی دولت

دانش جعفری درباره عملکرد دریافت‌ها و پرداخت‌های دولت در 11 ماهه نخست سال 85 نیز از تحقق 83 درصدی درآمدهای مالیاتی، تحقق 92 درصدی مالیات‌های مستقیم و تحقق 69 درصدی مالیات‌های غیرمستقیم در این مدت خبر داد و گفت: دریافت‌های مالی دولت در 11 ماهه نخست امسال به 91 درصد رقم مصوب بودجه‌ای رسیده است و در همین مدت درآمدهای عمومی دولت 86 درصد تحقق یافته است.

دانش جعفری همچنین از 2 برابر شدن درآمدهای نفتی ایران در سال 85 نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: با وجودی که پرداخت‌های عمرانی دولت در 11 ماهه نخست سال‌جاری 5/62 درصد رقم مصوب در بودجه را نشان می‌دهد، اما رقم پرداخت‌های عمرانی نسبت به کل سال 84 از رشد 55 درصدی برخوردار شده است که نشان‌دهنده توجه دولت به اجرای پروژه‌های عمرانی است.

9/2 میلیارد دلار موجودی حساب ذخیره ارزی

داود دانش جعفری موجودی حساب ذخیره ارزی در ابتدای سال 85 را 6/10 میلیارد دلار و میزان واریزی به این حساب در طول سال را 5/16 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در طول سال‌جاری بالغ بر 4 میلیارد دلار از منابع حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: 1/18 میلیارد دلار از موجودی حساب ذخیره ارزی تکالیف بودجه‌ای دولت در سال 85 بوده که تاکنون کل این رقم به دولت پرداخت نشده است و هم‌اکنون موجودی حساب ذخیره ارزی به 2/9 میلیارد دلار رسیده که نسبت به ابتدای سال 4/1 میلیارد دلار کاهش یافته است.

رشد 8/5 درصدی اقتصاد کشور

دانش جعفری از رشد 8/5 درصدی اقتصاد کشور در سال جاری خبر داد. رشد اقتصادی کشور در سال گذشته 4/5 درصد بود.

وی یکی از موفقیت‌های دولت را کاهش نرخ بیکاری اعلام نمود و گفت: نرخ بیکاری از 9/11 درصد سه ماهه نخست 84 به 11 درصد در سه‌ماهه نخست سال جاری کاهش یافت و این کاهش در سه‌ماهه دوم امسال نیز ادامه یافت و به 2/10 درصد رسید.

تحریم‌های بانکی

وی تحریم بانک صادرات از سوی آمریکا را اقدامی سیاسی اعلام کرد و گفت: اقدام آمریکا علیه بانک صادرات ایران، در مبادلات خارجی این بانک تاثیراتی داشته اما با برنامه‌هایی که اندیشیده شد، مشکلات مبادلات ارزی این بانک به حداقل رسیده است.

مهار تورم در سطح 13 درصد

دانش جعفری درباره افزایش نرخ تورم نیز گفت: به طور معمول، در پایان سال فشار نقدینگی بیشتر می‌شود و احتمال افزایش تورم را نیز بیشتر می‌کند اما دولت با انتشار اوراق مشارکت سعی دارد اقدام به خنثی‌ کردن فشار نقدینگی نماید و با این اقدام دولت سعی دارد تورم را در سطح 13 درصد کنونی، مهار کند.

کد خبر 17590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز